האמנם כטענת 'הארץ' מעמד ישראל במערב אירופה בשפל חסר תקדים?

לא. כשעוברים מדינה מדינה במערב היבשת, מגלים ש'הארץ' שוב משקר לקוראיו ומסתיר מהם תמיכה איתנה ומתחזקת בישראל

ביום שני האחרון, 11.3, פורסמה ב'הארץ' סקירה חלקית של מצבה המדיני של ישראל במערב אירופה.

לפי המאמר שכותרתו "לא במקרה אירלנד ונורווגיה עוינות במיוחד את ישראל":

בכל מערב אירופה מצוי מעמדה של ישראל בשפל חסר תקדים

האמנם?

התשובה היא שדווקא לא. אם כבר אז להיפך. אירלנד ונורווגיה אכן עוינות את ישראל אבל למעשה הן המדינות היחידות במערב אירופה עליהן ניתן לטעון שמעמדה של ישראל בהן בשפל חסר תקדים. בשאר מערב היבשת המצב נראה לגמרי אחרת.

לפני שנעבור מדינה מדינה, רק נזכיר שבמרכז אירופה זוכה ישראל לתמיכה ברורה בעקבות ברית וישיגרד.

מערב אירופה מורכב מאיסלנד, גרמניה, אוסטריה, צ'כיה, צרפת, בריטניה, איטליה, בלגיה, שוויץ, הולנד, סקנדינביה, פורטוגל וספרד.

נעבור אותן אחת אחת.

איסלנד, האי הגדול באוקיינוס השקט השוכן ממערב לאירופה, הוא קהילה זעירה של כ 370 אלף תושבים בלבד. קשה לראותה כמשתנה בעל השפעה בהתייחס ליבשת המאוכלסת בקרוב ל 800 מיליון איש.

גרמניה תומכת במובהק בישראל ואף מנהיגה את תמיכת ישראל ביבשת אירופה כולה. היא אף מגדירה את הבסת חמאס "זכות".

אוסטריה תומכת בישראל במובהק. היא מתייחסת אל חמאס כאל ארגון נאצי.

צ'כיה תומכת בישראל בצורה מוחלטת.

דעת הקהל בצרפת מביעה תמיכה בישראל ברוב גדול, (בשיעור כפול מהתמיכה בפלסטינים) וממשלת צרפת מתמידה בתמיכה גם עמוק אל תוך המלחמה.

בריטניה תומכת בישראל. גם תמיכתה נמשכת עמוק אל תוך המלחמה.

מהפך פוליטי באיטליה היטה אותה במובהק אל קו פרו ישראלי וקירב את יחסי שתי המדינות. גם כשהחלה המלחמה התברר שאיטליה תומכת בישראל.

בלגיה אמנם סימנה עצמה עם פתיחת המלחמה כתומכת בישראל, אולם תמיכתה היתה אכן רפה ולא עקבית. עם זאת, לפי המגמה הפוליטית הברורה בבלגיה, גם בלגיה, כמדינות מערב אירופאיות רבות אחרות, צפויה לעבור לתמיכה חד משמעית בישראל.

שוויץ, שמאז הקמת המדינה שמרה על קו נייטרלי ביחסה לישראל, בחרה צד באופן מופגן ומובהק: הצד של התמיכה בישראל.

הזוכה המובהק בבחירות בהולנד, שאמנם התקשה להקים קואליציה אבל התמיכה בו רק עולה ועולה מאז הבחירות בהן ניצח, הודיע על תמיכה חד משמעית בישראל ואף הניף את דגלנו בלשכתו.

נורווגיה אכן מפגינה יחס עוין לישראל. אין בכך חידוש – זהו הקו הקבוע במדינה כלפי ישראל מימים ימימה.

אבל בכך היא דווקא החריגה בסקנדינביה, המורכבת מארבע מדינות בצפון מערב היבשת – נורווגיה העוינת, ולעומתה פינלנד, דנמרק ושוודיה הידידותיות.

במשך קרוב לארבעה חודשי לחימה תמכה פינלנד בישראל במוצהר. בסוף ינואר הכריזה שרת החוץ של פינלנד ש"זמנה של ישראל להגנה עצמית נגמר", אבל גם בהתבטאות זו אין לראות "שפל חסר תקדים" ביחסים עם ישראל, ממנה כזכור רכשה פינלנד, תוך כדי המלחמה, מערכת נשק אסטרטגית בעסקת ענק שקשרה את גורל שתי המדינות לידידות ושיתוף פעולה.

דנמרק מודיעה כי "ההנהגה, העם הדני, המצפן והמצפון של דנמרק מוקיעים גילויי אנטישמיות ועומדים מאוחדים לצידה של ישראל". היא אף מוסיפה כי תוריד את דגל דנמרק אל חצאי התרנים בפרלמנט ובמשרדי החוץ וההגנה לזכר קורבנות טבח השבעה באוקטובר. " נוקיר את האומץ והעוז של החברה הישראלית ונתפלל לשלומם וחזרתם המהירה של החטופים מעזה.", מבהירה דנמרק בלשון ברורה את עמדתה.

בשוודיה, מהפך פרו ישראלי במדיניות החוץ מחזיק מעמד גם במלחמה לאורכה מפגינה שוודיה תמיכה בלתי פוסקת בישראל.

השפיץ המערבי של יבשת אירופה הוא ספרדי ופורטוגלי.

גם על פורטוגל, בדומה לשוודיה, עבר מהפך פרו ישראלי, ומאז תחילת המלחמה מפגינה פורטוגל יחס עוין כלפי הפלסטינים ותמיכה איתנה בישראל.

בספרד אכן מצוי מעמדה של ישראל בשפל, אבל הוא מבוטא בידי ממשלת מיעוט של השמאל. דעת הקהל בספרד נוטה יותר ויותר ימינה ואינה שותפה לתמיכה שמעניקה ממשלת השמאל לפלסטינים ולהתנכרותה לישראל.

יוצא אפוא שבניגוד לנטען ב'הארץ', מדינות מערב אירופה, לפי הגדרה גיאוגרפית רחבה, דווקא תומכות במובהק בישראל, חלקן אף באופן תקדימי. אכן ישנן אירלנד ונורווגיה, איתן נותר על כנו מצב של משבר עמוק ביחסים.

אבל בכל יתר הארצות, או שהתמיכה בישראל היא המדיניות הרשמית, או שזו צפויה להיות המדיניות הרשמית נוכח התמורות החברתיות והמגמות הפוליטיות הברורות העוברות על החברות באותן ארצות.

לפיכך, במקום לקבוע ש"בכל מערב אירופה מצוי מעמדה של ישראל בשפל חסר תקדים",

מדויק יותר היה לקבוע ש"כמעט בכל מערב אירופה מצוי מעמדה של ישראל ברום חסר תקדים".

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות