הסיפוח ייאלץ לחכות

בהחלט ניתן לדון בהחלת ריבונות על שטחים. אך מדובר בנושא רציני מכדי להתעלם מהדקויות שלו, או לעוות את העמדות שמנהיגים ישראלים הביעו בעבר

נתניהו וגנץ. צילום: עמית שבי, פול/פלאש90

לשלמה נאמן, יו"ר מועצת יש"ע וראש המועצה האזורית גוש עציון, ברור מה על הממשלה לעשות למול הטרור המתגבר: לספח שטחים ביהודה ושומרון, באופן חד צדדי ובהקדם האפשרי. כך כתב במאמר שפורסם אתמול ב'מעריב':

עכשיו זה הזמן הנכון ביותר להחיל ריבונות על בקעת הירדן וצפון ים המלח, מכל הסיבות הנכונות.

שתי הסיבות הראשונות שמונה נאמן – שמדובר בתשובה לטרור כ"צוואת המשפחות השכולות", ומהלך  מדיני-אסטרטגי שישנה את המציאות לטובה – הן דעתו האישית. אפשר כמובן להסכים עם דעה זו או לחלוק עליה.

אך הסיבה השלישית שלו לסיפוח הבקעה מעוותת את המציאות, ושותלת מילים בפיהם של אנשים שלא ביקשו זאת:

הסיבה השלישית היא הסכמה רחבה לצעד זה בעם ובכנסת.

מה הראיות שמביא שלמה נאמן לכך שיש "הסכמה רחבה" לסיפוח? ראשית, הוא אומר, במהלך קמפיין הבחירות בספטמבר 2019 הכריז בנימין נתניהו כי בכוונתו להחיל ריבונות בבקעת הירדן וצפון ים המלח.

אך נאמן אינו מציין שהנשיא האמריקאי אז היה דונלד טראמפ. ונתניהו, שהצהיר כי מדובר ב"שעת כושר חד-פעמית", הבהיר כי בכוונתו "להחיל את הריבונות בתיאום מרבי עם ארצות הברית". כשנה לאחר מכן, לאחר חשיפת ההסכם המתגבש עם איחוד האמירויות, טראמפ הבהיר שהסיפוח אינו עומד על הפרק. כידוע, נשיא ארה"ב כיום הוא ג'ו ביידן, וסביר להניח שדעתו על הסיפוח תהיה אף פחות נוחה – וכנראה לא תאפשר "תיאום מרבי".

במלים אחרות, אם לפני 4 שנים נתניהו קרא לסיפוח שיבוצע בתיאום עם הנשיא הרפובליקני של המעצמה החזקה בעולם, קשה להאמין שבנסיבות של ימינו הוא יתמוך בסיפוח ללא תיאום כזה.

נמשיך. מלבד מפלגת הליכוד, נאמן טוען שלצעד שלו יש תומכים גם בקרב פוליטיקאים שהיום יושבים באופוזיציה:

רק כמה חודשים לאחר מכן, בינואר 2020, הצהיר בני גנץ, אז יו״ר "כחול לבן"… במהלך ביקורו בבקעה, שיתמוך בכך, כאשר בוגי יעלון ואורנה ברביבאי עומדים לצדו… כל זאת מוכיח תמיכה רחבה הן בקואליציה והן באופוזיציה.

גם כאן, נאמן מתעלם מעובדות שאינן נוחות לו. זה מה שאמר גנץ באותו ביקור בבקעה:

לאחר הבחירות אנחנו נפעל להחלת הריבונות על בקעת הירדן, נעשה זאת במהלך לאומי מוסכם ובתיאום עם הקהילה הבינלאומית.

לאחר מכן הוא אף הבהיר לחברי מפלגתו ש"חיזרו לדבריי והקשיבו להם היטב. אין בינם לבין סיפוח חד צדדי ולא כלום".

ושוב, אם גנץ הביע תמיכה בהחלת ריבונות בתיאום עם הקהילה הבינלאומית בתחילת 2020, לא ניתן להסיק מכך שיתמוך בסיפוח חד-צדדי באמצע 2023.

מה היה לנו? יו"ר מועצת יש"ע טוען לתמיכה ציבורית רחבה בסיפוח בקעת הירדן "עכשיו". לשם כך הוא מעוות את העמדות שהביעו נתניהו וגנץ בעבר, ומתעלם מהנסיבות בהן הושמעו ואשר מאז השתנו. אם כבר, היה עליו להציג סקרי דעת קהל שמראים שהציבור תומך בעמדתו. אך סקרים שפורסמו בעבר הציגו תוצאות סותרות. נראה שניסוח השאלה משפיע באופן מכריע על תשובות משתתפי הסקר.

שלמה נאמן יכול כמובן לקרוא להחלת ריבונות מיידית וחד-צדדית בבקעה, ולטעון שהיא מצדיקה את ההשלכות המדיניות. מדובר בעמדה שראוי לדון בה. אך הוא לא יכול לגייס לעמדתו פוליטיקאים שהביעו עמדות מסויגות יותר, בשביל ליצור מצג של "תמיכה רחבה".

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות