הרשות הפלסטינית מציגה: עיתונות בכפיפות למהפכה

החוקר יוני בן מנחם חושף את שיטות האיומים, האלימות וההסתה שנוקטת הרשות הפלסטינית כלפי עיתונאים, במטרה למשטר אותם ולשלוט בלעדית במידע

סרטון ההסתה שפרסם הפתח' נגד העיתונאים הישראלים

מאת יוני בן מנחם

לפני כחודש וחצי ביצעה קבוצת צעירים פלסטינים אונס קבוצתי בתיירת זרה בעיר בית לחם שהינה מרכז תיירותי חשוב ומרכזי בגדה ואף תיעדה את האונס בצילומים.

הרש"פ ניסתה לטייח את הפרשה ולהסתירה מעיני אמצעי התקשורת הפלסטינית והישראלית, בטענה  שיש "לשמור על האינטרס הלאומי" וכי הפירסום יפגע בתיירות באזור בית לחם.

למרות זאת, כמה עיתונאים פלסטינים עצמאיים פירסמו את דבר האונס. העיתונות הישראלית התעלמה לחלוטין מהפרשה למרות שידעה עליה, מלבד פרסום שלי באתר " ניוז 1".

הרשות הפלסטינית הטילה איפול מלא על הפרשה והוא נאכף בקשיחות עד היום.

מקרה זה ממחיש עד כמה שלטון הרש"פ בגדה בראשותו של מחמוד עבאס הינו שלטון דיקטטורי לכל דבר ועניין, כמו שלטון חמאס ברצועת עזה וכמו המשטרים האחרים מסביבנו במצרים, ירדן, עיראק, סעודיה, תוניסיה, מרוקו וכדומה.

חופש העיתונות וחופש הביטוי קיימים רק למראית עין. בפועל, המשטרים הערביים מדכאים אותם והופכים בכוח את אמצעי התקשורת לשופרות השלטון. מי שמתחכם עם המשטר מוצא עצמו בחקירות, מעצרים, עינויים או אפילו יותר חמור מכך, ראה פרשת רצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י.

שלטון הרש"פ הוא כזה, הרש"פ אף הרחיקה לכת וחוקקה את "חוק הפשעים האלקטרוניים" המאפשר לה לנקוט בצעדי ענישה נגד כל אדם שמפרסם ביקורת עליה ברשתות החברתיות.

כשפעם שאלתי בכיר בפת"ח מדוע בעוד הם מתפעלים מהדמוקרטיה בישראל ומחופש העיתונות, ואינם מיישמים זאת בעצמם בתחומי הרש"פ הוא השיב לי:

מצבנו שונה, המנטליות שלנו אחרת, אנחנו נמצאים בשלב של מהפכה לקראת הקמת מדינה וביקורת על השלטון וההנהגה פוגעת במאבק שלנו, לכן אימצנו את המונח "העיתונות בשירות המהפכה" (צחאפת א-ת'וורה- בערבית), כל עיתונאי בתחומי הרש"פ יודע את גבולותיו והוא נוקט בצנזורה עצמית כדי שלא לחצות את הקווים האדומים, מי שחוצה אותם נענש.

תנועת פת"ח פירסמה ב-22 באפריל באתר הרשמי שלה סרטון שבו הזהירה מפני הפרשנים הישראלים, מפניי ומפני העיתונאים אהוד יערי וגל ברגר.

בסרטון נאמר: "גנרלי המלחמה הישראלית בכסות תקשורתית שעומדים בראש קמפיין הסתה מתוכנן היטב נגד יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ונגד ראש הממשלה ד"ר מוחמד א-שתייה".

ההתקפה עלינו באה על רקע הדיווחים בתקשורת הישראלית על היקף ההסתה נגד ישראל על ידי הרש"פ במהלך משבר הקורונה.

"משקיפים סבורים כי ההצלחה של מערכת הרש"פ במלחמה בקורונה הרגיזה את הישראלים, ההרמוניה והשלמות הפלסטינית מרגיזים את ממשלת ישראל והיא מנסה להטיל בהם ספק." נטען בסרטון של פת"ח.

אכן, פירסמתי כמה מאמרים באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, שבו אני עובד כחוקר, על ההסתה הפלסטינית נגד ישראל שאותה מוביל ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד א-שתייה, על קרב הירושה ברש"פ המתעצם בעקבות משבר הקורונה ועל ההתנהלות המשוחתת של בכירי הרש"פ.

המאמרים התבססו על שיחות עם גורמים בכירים בפת"ח,פרסומים באמצעי התקשורת הערביים ועל חומר אותנטי בשפה הערבית.

להערכתי, סרטון ההסתה נגדי ונגד העיתונאים הישראלים האחרים נועד להלך עלינו אימים ולנסות למנוע מאיתנו למתוח ביקורת על יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ועל ראש הממשלה א-שתייה.

נראה כי הנהגת הרש"פ במצוקה. במקום לתקן את דרכיה ולהתמודד עם הביקורת באופן ענייני, היא עוברת להסתה נגד העיתונאים הישראלים, בתקווה שהדבר יפעיל עליהם לחץ ויחבל בעבודתם בשטח, במיוחד בתחומי הרש"פ.

אני מכסה את הנעשה בשטחי הגדה הרצועה כבר כ-40 שנים, עברתי את שתי האינתיפאדות, שהיתי במטה אש"פ בתוניסיה כמה שבועות לפני הסכם אוסלו ואחריו, והייתי פעמים רבות בסכנת חיים. כשבכיר פת"ח ג'בריל רגו'ב שימש בתפקיד ראש המודיעין המסכל בגדה הוא ניסה להתנכל לי אישית ולפגוע בעבודתי בעקבות כתבה ששידרתי ב"קול ישראל" על כך שהוא תקף חייל צה"ל, אני נזהר בעבודתי אך אינני חושש מצמרת הרש"פ שאותה אני מכיר היטב באופן אישי.

אם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס או ראש הממשלה א-שתייה סבורים שסרטון הסתה כזה ירתיע אותי מלעשות את עבודתי העיתונאית או המחקרית הם טועים.

זהותו של מי שהכין את סרטון ההסתה ידועה לי, אני מניח שהוא עשה זאת בהוראה מלמעלה, מה שמחמוד עבאס או מוחמד א-שתייה היו צריכים לעשות זה לנזוף בו, להתנצל ולהוריד מייד את סרטון ההסתה מהאתר של תנועת פת"ח.

ההסתה וניסיון ההפחדה של עיתונאים ישראלים רק מחזקים את תדמית הרש"פ כישות דיקטטורית.

אין לי שום כוונה לאמץ את העיקרון הפלסטיני של "עיתונות בשירות המהפכה".

כל עיתונאי ישראלי הדובר את השפה הערבית נחשד מייד בעיני בכירי הרש"פ כאיש שב"כ או נציג רשמי של מדינת ישראל המשרת את מדיניות הביטחון שלה, הצביעות שלהם איננה יודעת גבול, הם אלה שמדליפים לנציגי התקשורת הישראלית מידע רגיש איש נגד רעהו, במיוחד בכל הקשור לקרב הירושה ברש"פ, ובאותה העת הם מסיתים נגד אותם עיתונאים ישראלים ועושים כלפי חוץ הפגנת שרירים "לאומית".

מדי פעם הם מנסים להשתמש בעיתונאים ישראלים לצרכיהם האישיים ובידיי דוגמאות רבות לכך. אתן רק שתי דוגמאות ממה שחוויתי.

לפני כשנתיים פנה אליי בכיר בפת"ח כדי להתייעץ עמי כיצד ניתן לקדם בדרג המדיני בישראל תמיכה בד"ר מוחמד א-שתייה כמועמד מוסכם להיות יורשו של מחמוד עבאס, "כולם יודעים", הוא הסביר, "שאם ישראל תתנגד הוא לעולם לא יוכל לזכות בתפקיד".

כשנה לאחר שנעצר בכיר פת"ח מרוואן ברגותי, בגלל שהיה אחראי על פעילות הטרור של פת"ח באינתיפאדה השנייה, פנה אלי בכיר הרש"פ מוחמד דחלאן בבקשה כי אשכנע את ראש הממשלה אריאל שרון ז"ל לשחרר את ברגותי מהכלא.

"ברגותי הוא איש של שלום", טען דחלאן, "כדאי לכם לקרב אותו אליכם".

"האם הוא יהיה מוכן להביע חרטה על מעשיו או להתנער מן הטרור?" הקשיתי עליו.

"אינני יכול להבטיח" אמר דחלאן, "אנא העבר את הבקשה לראש הממשלה שרון".

 עשיתי כבקשתו וראש הממשלה אריאל שרון ביקש שאתן לו כמה שעות לחשוב על הדבר.

למחרת התקשר אליי ראש הממשלה שרון וביקש ממני לקחת עט ונייר כדי שארשום את תשובתו לדחלאן באופן מדויק תוך הדגשה שאסור לי לסטות מהנוסח: "תמסור לדחלאן", אמר שרון, "שליד התא של מרוואן ברגותי בכלא הישראלי ישנו תא נוסף פנוי, אם הוא ימשיך בדרך הזו הוא ימצא את עצמו כלוא ליד ברגותי".

יש לי ביקורת על חלק מהעיתונות הישראלית אשר איננו מסקר, מסיבות פוליטיות-אידיאולוגיות או מסיבות אישיות, את תופעות ההסתה ברש"פ נגד ישראל, את תופעות השחיתות של בכירי הרש"פ ואת מאבקי הכוח במסגרת קרב הירושה.

אותם העיתונאים חוטאים בכך לתפקידם מכיוון שלמשל תופעות השחיתות השלטונית ברש"פ הן חלק מרכזי בחיי הפלסטינים בגדה ואי אפשר ואסור להתעלם מהן.

ההתעלמות התקשורתית מהתופעות האלה נתפסת אצל הרש"פ כחולשה ומעודדת את העוסקים בשחיתות להמשיך במעשיהם.

אמצעי התקשורת של הרש"פ מפרסמים בהרחבה את כל פרשות השחיתות בישראל, הם מתרגמים לשפה הערבית את כל הפרסומים בישראל בנושא, אולם ברגע שעיתונאים ישראלים חושפים את מעשי השחיתות של בכירים ברש"פ ואת העוולות שהם עושים לתושבים הפלסטינים, הם מייד מואשמים כי הינם "גורמי ביטחון בכירים ישראל המתחזים לעיתונאים" ומתחילה הסתה נגדם באמצעי התקשורת של הרש"פ.

מצער מאוד ששלטון הרש"פ, כמו כל שלטון ערבי אחר, איננו מוכן להתמודד באופן ענייני עם העובדות ובוחר להסית נגד עיתונאים ישראלים, בעקבות פרסום סרטון ההסתה של פת"ח קיבלתי תגובות רבות מפלסטינים שחיזקו את ידיי להמשיך במלאכה ולחשוף את מה שהרש"פ מנסה להסתיר, אני נחוש להמשיך בכך ולא ירתיעו אותי שום איומים והסתה כפי שלא הרתיעו אותי בעבר.

* הכותב הינו עיתונאי עצמאי העובד גם כחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. המאמר משקף את דעתו האישית בלבד

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות