'הארץ': המתנחלים נהנים מהטבות מס בממדים מפלצתיים

הכל היה יכול להיות בסדר עם הטענה הזו, לו רק היתה נכונה. גם קצת נכונה היה מספיק

האם למד את הנושא לפני שכתב עליו? פרופ' שלמה אבינרי. צילום: ויקיפדיה

ביום שישי האחרון במאמר המרכזי בעמוד המאמרים של 'הארץ', נקבע פעם נוספת, הפעם המי יודע כמה, שהמתנחלים זוכים להטבות מס על חשבון שאר אזרחי ישראל "בממדים מפלצתיים", ושכמובן "על זה צריך לנהל מאבק בשם הצדק החברתי".

וכך קבע כותב המאמר הפרופ' שלמה אבינרי:

אין שום הצדקה להנחות המס המפליגות שמהן נהנים מאות אלפי תושבי ההתנחלויות והיישובים שמעבר לקו הירוק, מה עוד שהם זכו לסובסידיות נדיבות בכל הקשור לרכישת בתיהם. אין שום סיבה שתושבי אריאל, מעלה אדומים וקרית ארבע לא ישלמו מס הכנסה באותם שיעורים שמשלמים תושבי נתניה, פתח תקוה וירושלים… יש לבדוק פרט אחרי פרט כל הנחה ופטור ממסים, שצמחו ברבות השנים לממדים מפלצתיים כתוצאה מלחצים פוליטיים ואינטרסנטיים, ולבדוק אם יש להם הצדקה עניינית כיום

לו היה מדובר ברוגל אלפר או אורי משגב, ניחא. אבל את קביעה הזו קבע אבינרי, מי שנהנה מתדמית של חוקר משכיל מאוזן ודקדקן. ולא סתם קבע זאת, אלא לאחר "התבוננות ביקורתית במבנה המיסוי בישראל", שהביאה אותו למסקנה שיש "להילחם על קידום מהלכים שישנו את מבנה מערכת המיסוי הישראלית".

ובכן, כמו בכל הפעמים הרבות בהן חוזר 'הארץ' וטוען את הטענה הפלגנית הזו, גם הפעם הבעיה אותה בעיה:

מדובר בשקר.

אם היה אבינרי טורח לעיין במסמך הרשמי שפרסמה רשות המסים בישראל, המפרט את הקריטריונים להטבות המס להן זוכים ישובים שונים בארץ לשנת 2020, ומציץ גם בטבלה בתוכו, המפרטת איזו הטבה קיבל כל אחד ואחד מהם, כנראה שלא היה כותב את מאמרו חסר השחר.

הנה מה שמגלה מי שלא רק נואם על "התבוננות ביקורתית במבנה המיסוי בישראל", אלא גם טורח לעשות כן:

רשימת "הישובים המוטבים" מפורטת כאן, בעמודים 15-27 ומומלץ מאד לעיין בה. הזכאות להטבה נקבעת על פי קריטריונים ברורים ומוגדרים: קירבה לגבול, מספר תושבים באוכלוסיה לפי נתוני הלמ"ס, שיוך לאשכול חברתי נמוך במדרג וחריגים מעטים כאלה ואחרים.

אני שב וממליץ לעיין ברשימה ולהיווכח: היא מכילה כ 500 ישובים המתחלקים לשני סיווגים עיקריים: ישובים בקרבת הגבולות או בטווח הרקטות מעזה, ללא קשר לחוסנם הכלכלי, (כמו למשל קיבוצים איתנים בטווח הרקטות כגון חצרים ובארי, או קיבוצי דגניה ועין גב, בשל קרבתם לגבול ירדן) וישובים חלשים מבחינה כלכלית, כמעט כולם ישובים ערביים.

מתוך כל כ 500 "הישובים המוטבים", אחדים בלבד הם ישובים מיהודה ושומרון, בעיקר ישובים ספורים בדרום הר חברון הכלולים בטווח הרקטות, או ישובים מזרחיים בקרבת גבול ירדן.

אבינרי ציין את מעלה אדומים, אריאל וקריית ארבע כדוגמאות לישובים הנהנים מהטבות מס "בממדים מפלצתיים". אבל אריאל ומעלה אדומים כלל אינן מופיעות ברשימה. קריית ארבע, בשל היותה ישוב באשכול סוציו אקונומי נמוך, נהנית מהטבה בשיעור נמוך יחסית של 12%. (קיבוצי עוטף עזה, לשם השוואה, נהנים מהטבה בגובה 20%)

מעורכי 'הארץ' אין לנו ציפיות שיימנעו מפרסום עלילות מסוג זה, שהרי זהו לחם חוקם. אבל מה מביא חוקר מכובד כשלמה אבינרי לטעון בכזה ביטחון טענה כה תלושה מהמציאות?

היתכן שאבינרי התרגל לקרוא ב'הארץ' פעם אחר פעם שהמתנחלים שודדים את הקופה הציבורית בהטבות המס ה"מפלצתיות" שהם מקבלים לאורך שנים, עד שקיבל זאת כאמת מוכחת וכלל לא טרח לבדוק?

כשהתקשרתי אליו ועימתתי אותו עם העובדות, הוא נדהם. "מעלה אדומים ואריאל אינן ברשימה?", שאל בהפתעה, "לא", עניתי לו. ניכר היה שלא היה לו מושג עד כמה רחוקה טענתו מהאמת. תגובתו:

אם אתה רוצה לתקן אותי, כתוב מכתב למערכת 'הארץ'. מעבר לזה אין לי תגובה.

הסברתי לו שאני לא כותב מכתבים למערכת אלא מפרסם ביקורת ומציע לו להגיב. הוא בחר להשאיר את תגובתו כמות שהיא.

פנינו גם למערכת 'הארץ' בבקשה לתקן את הדברים הלא נכונים שטען אבינרי. לפנייתנו עוד לא התקבלה תגובה.  

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות
  1. אבל תפנק בגישה לשרת הקבצים האישי שלך, אחרת לא נוכל לקרוא את המסמך.

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות