ערוץ 14 בונה מגדלים באוויר

האם באמת האיראנים יגיבו באיפוק כי הם חוששים מנתניהו?

בבוקר שישי האחרון, בעוד עם ישראל חושש ומצפה למתקפה איראנית בתגובה לתקיפת הקונסוליה האיראנית בדמשק, פרסם אתר ערוץ 14 ידיעה שיש בה כדי להרגיע אותנו, ובנוסף להחמיא לראש ממשלתנו. כך קראה הכותרת:

המתקפה האיראנית נגד ישראל עשויה להיות מאופקת, הסיבה: נתניהו

מה בעצם אומרת לנו כותרת שכזו? ראשית, ישנו סיכוי סביר (אחרת לא היה טעם לדווח על כך) שהפעולה האיראנית תהא מתונה ומדודה. ואם זה יקרה, הסיבה לכך היא בנימין נתניהו – ככל הנראה האיראנים חוששים ממנו. אם אדם אחר היה בתפקיד במקומו, זה לא היה המצב.

הכתב שמעון הלוי מרחיב:

באיראן מתלבטים אם לתקוף את ישראל משטח המדינה, מאחר והם חוששים שראש הממשלה, בנימין נתניהו, מעוניין למשוך את טהרן למלחמה כוללת…כך אמרו מקורות איראנים אמש (חמישי) לרויטרס.

על פי הדיווח, באיראן מאמינים שנתניהו שואף למשוך את טהרן למלחמה, ולכן התגובה שלה עשויה להיות מאופקת, כשבין היתר, הם עשויים שלא לתקוף ישירות את ישראל אלא ייעזרו "בבני בריתם" באזור.

באופן לא מפתיע, הידיעה זכתה לקיתונות של לעג מצד גולשים ספקנים, שצחקו על להיטות ערוץ 14 להעניק לנתניהו קרדיט על כל דבר טוב, קלוש ככל שיהיה, ולפטור אותו מאחריות לכל תופעה שלילית (למשל, עצם החשש שאיראן תתקוף את ישראל). בנוסף הם הטילו ספק בכך שאנשי הממשל איראנים יספרו לסוכנות רויטרס שהם פוחדים מנתניהו.

ובכל זאת – הרי הערוץ מפנה את הקוראים לידיעה מאת רויטרס, סוכנות ידיעות בינלאומית גדולה ומכובדת. היא זו שטענה שפחדם של האיראנים מפני נתניהו, עשוי להניא אותם מתקיפה נרחבת. אולי בעצם יש דברים בגו?

אז פנינו לכתבה המקורית של רויטרס, עליה הסתמך כתב ערוץ 14. מדובר בכתבה ארוכה – 29 פסקאות בסך הכל – על המתיחות באזורנו, והיא עוסקת באיתותיה של איראן לארה"ב שהיא תגיב למתקפה הישראלית; אי-תגובת הממשל האמריקני ודברי מקורות אמריקנים; השיקולים העומדים בפני האיראנים; התחייבות חמינאי להעניש את ישראל; דברי שר החוץ ישראל כ"ץ; ועוד ועוד.

רק לקראת הסוף, בפסקה 22, מופיע המשפט עליו בנה שמעון הלוי מגדל הפורח באוויר:

המקורות האיראניים אמרו שאיראן מאמינה שנתניהו מאיים למשוך את טהרן למלחמה, ולפיכך תגובתה עשויה להיות מאופקת ולהימנע מתקיפה ישירה על טריטוריה ישראלית ועלולה להישען על בנות בריתה של טהרן.

כלומר, מדובר בחשש איראני מפני הסלמה, שיכול להתקיים עם נתניהו או בלעדיו. לכל מי שקורא את הכתבה של רויטרס ברור כי לנתניהו יש בה תפקיד שולי עד מאוד.

זה לא הפריע לערוץ 14 לקחת משפט אחד מתוכה, להוציא אותו מהקשר ולנסח אותו מחדש באופן שיציג את נתניהו באור חיובי. כפי שאנשי הערוץ מדגימים שוב ושוב, המשימה העומדת בראש מעיניהם היא שבחים לבנימין נתניהו. תיווך המציאות והצגתה לציבור הוא משימה משנית במקרה הטוב.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות