שלוש האשמות שווא שהודבקו לנתניהו

זה שיוסי שריד מאשים את נתניהו באחריות להסתה שהובילה לרצח רבין, לא חדש. אבל מה קורה כשבודקים את הסימוכין להאשמה, אותם צירף לכתב האשמה?

"רבין הוא לא בוגד". נתניהו, אפריל, 1995 (צילום מסך מיוטיוב)

 

ביום שישי האחרון פרסם יוסי שריד ב'הארץ' ("רבין מת פעמיים", 17.7) מאמר ביקורתי כנגד ראש הממשלה נתניהו, בו האשימו באחריות להסתה שהובילה לרצח רבין. שריד מתלונן על ביקורו של נתניהו בתערוכה על מבצע אנטבה, שהוצגה במרכז רבין ואליה הוזמן על ידי משפחת רבין כאח שכול.

בקווים כלליים הוא מתלונן על כך ש"מי שהלכו אחרי ארונו בחייו (הכוונה כמובן לנתניהו), הם אלה שאומרים עליו קדיש יתום במותו", ועל כך שעמד "משולהב" על המרפסת, כשמולו תמונות רבין במדי אס.אס וברקע קריאות "מוות לבוגד". לחיזוק דימויו השלילי של נתניהו, מוסיף שריד עקיצה לנתניהו, שכביכול טען שראה חיילים בריטיים בילדותו, דבר שאינו אפשרי נוכח העובדה שנולד כשנה לאחר עזיבת הבריטים את הארץ.

האמת היא ששריד לא מחדש כלום בטענותיו. ארון הקבורה, רבין במדי אס.אס וזכרונות ילדותו של נתניהו הם שלושה מיתוסים שהתקבעו כעובדות בשני העשורים האחרונים. רבים וטובים הפריכו אותם שוב ושוב, אבל סוכני דעה מסוימים, כמו יוסי שריד למשל, מתעלמים, לא מודעים או מסרבים לקבל את המציאות כהוויתה. ולכן, כשירות לקורא יוסי שריד ולכל מי שנתקל במיתוסים הללו, נעמיד אותם מול המציאות אחד אחד, לא על מנת לסנגר על נתניהו, אלא על מנת לקדם שיח שמתבסס על עובדות ולא על שמועות.

ארון הקבורה

 

מי שהלכו אחרי ארונו בחייו, הם אלה שאומרים עליו קדיש יתום במותו.

שריד מתייחס כמובן לאותה הפגנה בצומת רעננה, בה השתתף נתניהו ובה הונף ארון קבורה ועליו הכתובת "רבין ממית את הציונות". ארון הקבורה לא היה של רבין אלא של הציונות. הנה למשל חיים יבין, המדווח על ההפגנה ומתאר את תהלוכת הארון במילים "קוברים את הציונות".

שימוש בארונות קבורה סימבוליים הן, כך מסתבר, מוטיב פופולרי בהפגנות בישראל. לא בחלו בו מנהיגי אמני ישראל, שהשליכו לחצר ביתו של השר סילבן שלום את "ארון הקבורה של התרבות בישראל", לא בחלו בו מנהיגי הסטודנטים, שהניפו את "ארון הקבורה של ההשכלה הגבוהה", לא בחלו בו גם מפגיני הימין בהפגנותיהם נגד הסכמי אוסלו ולא בחלו בו מפגינים רבים אחרים.

רבין במדי אס.אס

 

ביבי ומרעיו המשולהבים על המרפסת, רבין במדי אס־אס, הכיכר הומה אדם ושאגות — "מוות לבוגד".

כאן מתייחס שריד כמובן לאותה הפגנה בכיכר ציון, בה השתתפו בכירי הליכוד (נתניהו, שרון ואחרים) שנאמו מהמרפסת לקהל, בו הניפו אבישי רביב ואנשיו תמונת רבין במדי אס.אס, מודפסת על נייר A4.

ועל כך כבר הודה סגן ראש השב"כ בראיון ל'הארץ', שמי שהניף את הכרזות האלו היה הסוכן-פרובוקטור אבישי רביב, יחד עם קומץ פעילי הארגון הפיקטיבי אי"ל, שהיו אף הם מריונטות של השב"כ. וישנה גם עדות לפיה הודה ראש השב"כ בעצמו, שגם הנפת הכרזות עצמה, היתה בשליחות השב"כ.

קריאות "רבין בוגד" אכן נצעקו בהפגנה המדוברת בכיכר ציון, אבל נתניהו דחה אותן באותה תקופה שוב ושוב. הנה לדוגמה תיעוד של נתניהו מתעמת ערב הרצח עם מפגיני ימין וקורא לעברם שוב ושוב:

רבין אינו בוגד. לא ולא. הוא טועה ובגדול והוא גם יפנה את דרכו, אבל הוא איננו בוגד. איננו בוגד. יש לנו עסק עם יריבים פוליטיים, לא עם אויבים. אנחנו בני עם אחד.

 

ראה או לא ראה שוטרים בריטיים?

 

ולקינוח, חוזר שריד שוב אל הטענה לפיה טען נתניהו שראה במו עיניו חיילים בריטיים בילדותו בירושלים, הוכחה ניצחת לשקרנותו, שהרי איך יראה חיילים בריטיים והוא יליד 1949? אלא שגם טענה זו אינה נשענת אף לא על כרעי תרנגולת. מקורה בראיון שהעניק נתניהו לכתב '7 ימים' גדי בלום, בו הופיע ציטוט מפי נתניהו, לפיו הוא זוכר מילדותו בירושלים את "השוטרים הבריטיים שנראו לו כענקים".

אבל נתניהו לא אמר "שוטרים בריטיים", אלא "מתקנים בריטיים", אותם ראה גם ראה. כמו שרואים עד היום ילדי שכונת גאולה הירושלמית למשל, בהביטם על מחנה שנלר. 'ידיעות אחרונות' אכן מיהר להודות בטעותו ולפרסם הבהרה ותיקון למה שהגדיר כ"טעות סופר" שנפלה בהכנת הראיון:

7 days

 

 

'פרספקטיבה': יוסי שריד, למה אתה ממחזר את טענת השוטרים הבריטיים, למרות שכבר מזמן הוכחשה, הובהרה ותוקנה?

יוסי שריד: לא ידוע לי על תיקון. וגם לא נראה לי סביר מה שאתה אומר. לא זוכר שראיתי תיקון כזה.

ולמה אתה אומר שארון הקבורה היה של רבין, בזמן שכתוב עליו בפירוש שמי שהומת היא הציונות?

כל אחד שהיה שם הבין של מי הארון, זה לא היה רעיון אבסטרקטי ולא ארון אבסטרקטי.

מדוע נתניהו אחראי למעשיו של סוכן שב"כ שבהוראת מפעיליו מציג כרזה בכוונת תחילה לעורר פרובוקציה?

נניח שזה נכון, כשביבי ראה את זה מהמרפסת הוא הרי לא ידע שרביב סוכן שב"כ.

איך אפשר לראות מהמרפסת כרזה בודדת בגודל דף A4?

אבל היו גם כרזות גדולות.

רבין במדי אס. אס. הונף באותה הפגנה רק על דף בגודל A4. ושאלה אחרונה ברשותך, למה אתה אומר שנצעקו שם צעקות "מוות לבוגד"? מה שנצעק באותה תקופה היה "רבין בוגד" ונתניהו התעמת עם מי שצעקו את זה והתנגד לשימוש במילה "בוגד".

בסדר בסדר, לנתניהו לא היה שום חלק בהסתה. יודע מה? אני נוטה לקבל את גרסתך. הוא היה המסית הראשי, אבל לא היה לו חלק בהסתה.

 

למאמר זה התפרסמו 21 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות
  1. לא תבלבלו את השמאלן עם עובדות, הוא יודע מה שהוא יודע, מכור וזקוק לשנאה שלו כמו שמכור זקוק להרואין, וזהו.
    זו תופעה שאין בימין, מסיבה פשוטה – הימני רגיל לשמוע מכלי התקשורת דעה שונה לשלו. השמאלני תקוע בבועה שהופכת כל פגישה עם "ימין" למשהו שמכניס אותו להלם.

  2. לא נשכח ולא נסלח!
    כולנו יודעים מי המסית הראשי מהמרפסת בכיכר ציון!

  3. אופייני ליוסי שריד.
    ברגע שמוכיחים לו שטעה (והטעה) ושטענותיו אחת לאחת הן חסרות בסיס, הוא עובר לנפנוף ידיים, תגובה חסרת סבלנות, אולם בשום פנים ואופן לא הודאה בטעות.
    מספרים על עיתונאי שמצא טקסט כתוב של נאום של שר כלשהו (אם אינני טועה, מדובר באשכול) בו נכתב ליד אחד המשפטים "לא משכנע. להרים את הקול". יוסי שריד משתמש בטכניקות דומות. לא בהכרח הרמת קול. במקרים כאלו גם ציניות עובדת לא רע.
    יוסי שריד מנצל את העובדה שיש לו שם של איש ישר, וגם יריבים ומתנגדים פוליטיים שלו אינם טוענים אחרת. אז הגיע הזמן להוריד גם את המסכה הזו. האיש רחוק מלהיות ישר. ולעיתים, הוא גם שקרן, או "מגהץ" את העובדות כך שיתאימו למטרותיו.

  4. מי שגר בבית זכוכית וגו׳…..
    מתוך מאמר של בן דרוד ימיני בנושא פרס ספיר:
    ״אז כדאי להזכיר. שריד הצעיר היה עוזרו של פנחס ספיר, שר האוצר האגדי והכל יכול של מדינת ישראל. ספיר היה חלק מה"פוליטביורו" של מפא"י ההיסטורית. גם מרדכי נמיר היה שם. עיתון מסוים עמד לפרסם כתבה על נמיר וחיי המשפחה שלו. נמיר נחרד. שריד, המוציא לפועל, נשלח אל העורך כדי להשתיק את הסיפור. ובכן, הוא ניסה לאיים על העורך, משום שלא היה לו רישיון של קבע. זה לא עזר.

    או אז הוציא שריד צ'ק מכיסו, רשם עליו 7,000 לירות והסכום האגדי באותם ימים שכנע את העורך. שוחד לכל דבר ועניין. שריד דרש, והמפלגה העבירה את מלוא ההחזר לחשבונו. שריד עצמו חשף את הסיפור בספר "שיחות עם יוסי שריד" של העיתונאי המנוח שייקה בן פורת.

    האם הייתה זו משובת נעורים
    בודדה? ובכן, עיתון מסוים פרסם מודעות, שהגיעו דרך עסקן של מפא"י, ולא קיבל עליהן תשלום. המו"ל איים בחשיפת הפרשה. הפרשה נגנזה. איך נגנזה? "בא אליו איש צעיר והשאיר לו מעטפה משר האוצר". מיהו האיש הצעיר? יוסי שריד. הוא נשאל על כך כעבור שנים, ואמר ש"יכול להיות שהיה משהו כזה". הדברים הללו פורסמו בספרו של דן מרגלית "ראיתי אותם". ״

  5. בקשר ל-2:
    ראה נא שוב את הסרטונים מההפגנה בכיכר ציון. לא קומץ, אלא המון אדם צועק "בדם ואש את רבין נגרש". מיקי איתן ודוד לוי ירדו מהמרפסת ועזבו את ההפגנה כי לא הסכימו עם הקריאות ועם אוירת ההסתה. אז ביבי לא ראה ולא שמע את מה שהם ראו ושמעו?
    ביבי אולי לא הסכים עם הקריאות, אבל הוא ידע שזה ההמון שתומך בו ואסור לו לאכזב אותם. לפיכך יש לו חלק חשוב מאד בלגיטימציה של אותן קריאות של אותו המון.

    • הייתי בהפגנה הזו, ולא צפיתי בה בשידור מניפולטיבי בטלוויזיה, שוודאי נוספו לו הרהורי לבך. לא היו צעקות כאלה, וודאי לא של "המון". הגעתי להפגנה ואני שמאל. רבין הוא שלנו מהבית, של מפא"י. כידוע השמאל הקלסי מפא"י מעולם לא חשב שיש "עם" פלסטיני ושהוא רוצה בכלל במדינה. והוא צדק. נכון שהבעיה הדמוגרפית זו בעיה גדולה מאוד. מפא"י בתחילה רצתה להחזיר את השטח למדינות ערב תמורת שלום. אך כיום מתברר שאין דבר כזה 'מדינות ערב'. בטח של'פלסטינים' המזויפים שחיים מטרור יללות והונאה, אסור למסור את השטחים, והם גם לא רוצים אותם! הם לא רוצים ולא מסוגלים לאחריות, הם לא רוצים מדינה, הם מרמים תמימים כמוך. כן נכון שנוכחתי בהפגנה, שמתחת לפני השטח, בשקט, בערה שנאה לרבין ז"ל, שהיא המשך ישיר לעוינות של המגזר הדתי לאומי למפא"י, על לא עוול בכפה. להזכיר, שנה שנתיים לפני רצח רבין ז"ל העיתונים היו מלאים שטנה לדתיים לאומיים על לא עוול בכפם, במדורים של כול מיני כותבי סטירה מרושעים מהמחנה שלך. מכול מקום אין לזה שום קשר לנתניהו, אתה והשמאל הקיצוני (בעיניי אינכם שמאל כלל) ותקשורת ההמונים שהיא במהותה סוג של צהובונות ומעוניינת לייצר ולהמציא שערוריות וזוועות – הקרצתם את "החיבור" לנתניהו.

  6. יום לפני הרצח נכחתי במה שהיה קרוי עוד כיכר מלכי ישראל.
    אני זוכר שעברה בראשי המחשבה שרבין ירצח שם מחר.
    הסיבה למחשבה הזו פשוטה.
    היתה הסתה. ההסתה עודנה… המסיתים הפסיקו להתנצל. מסיתים בגלוי.

    השנאה יוקדת ותחריב את ישראל אמן.

    • כפי שהתפללת. למה אתה נטפל לנתניהו לשם כך? אגב ישראל מדינה חופשית, אתה יכול לעבור למדינה שאינך מתפלל שתיחרב, אם יש כזו.

  7. התגובה הסופית של שריד, מראה שגם כשמוכיחים לשמאל שהוא טועה, הוא עובר לסרקאזם ארסי ולגלגני, הכל כדי לאחוז בהאשמה השיקרית.

  8. תבדקו את עצמכם. בקישורים שצירפתם לגבי אבישי רביב אין הוכחה לכך שהוא זה *שהכין או הדפיס* את הכרזה בהוראת השב"כ, או שאפילו הניף אותה בהוראת השב"כ. יש רק ראיות לכך שהוא החזיק בכרזה – ושהוא ננזף ע"י מפעיליו בשב"כ על מעורבותו בפעילות מסוג זה.
    לא מבין מאיפה הסקתם שהוא הכין את הכרזה בהוראת מפעיליו, או הניף אותה בהוראת מפעיליו.

    • מתוך מאמר שפרסם ישראל הראל ב'הארץ' בחורף האחרון: "רק השבוע מוחזרה בעיתון זה — פעמיים — העלילה המתועבת בדבר ההמון המוסת שהניף תמונות של יצחק רבין במדי אס.אס, זאת לאחר שכבר לפני יותר מעשור השב"כ נאלץ להודות (ובאוזני שמעתי זאת מראש שב"כ בפורום סגור), שהסוכן־פרובוקטור אבישי רביב עשה זאת בשליחותו, ושנושאי הכרזה היו קומץ אנשי אי"ל, מריונטות של השב"כ."

  9. כן, עובדות מעולם לא היו נראות סבירות בעיניו של יוסי שריד.

  10. 1. נתניהו גינה את ההסתות כמו שהוא מגנה היום את הקריאות הגזעניות נגד ערבים. בצורה רפה ומאוד לא מדודה. (וד"ש לירון מזוז).

    2. "שכחתם" לציין שמי שערך את 7 ימים ושמר על המרואיין גם בהודעת התיקון הוא אחד, ניר חפץ. מעניין באמת מה הוא עושה היום.

    • לגבי 1., מציע לך לראות את היו טיוב המופיע בפוסט.
      לגבי 3., לא משנה אם העורך היה ניר חפץ או אלוף בן למשל. נתניהו התלונן ששמו בפיו מילים שלא אמר. הלכו להקשיב להקלטה של הראיון וראו שהמילה שנאמרה היא מתקנים, בעוד שהמילה שנכתבה היא שוטרים. כל עורך היה מפרסם תיקון

    • דמעות התנין על "הקריאות הגזעניות נגד ערבים", זו לא עוד דמוניזציה איסלמית במקרה? בסדר, אתה לא כ"כ מבדיל בין דמיון למציאות. אולי תגיד לחביביך (זועבי, התנועה האיסלמית, ועוד) שיפסיקו להסית נגד ישראל? ויפסיקו לתמוך בחמאס אשף דעאש וכול אלה שאתם, האזרחים הישראלים המסכנים שהשלטון הישראלי "רודף", אוהבים?

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות