התקשורת הישראלית והמאבק נגד מדינת ישראל

פורסם ב"ישראל היום" ב-5.7.10 על ידי ישי גולדפלם, העורך הראשי של פרספקטיבה.

לקריאת הטור בעיתון המקוון לחץ כאן.

התקשורת הישראלית והמאבק נגד מדינת ישראל

מסע הדה-לגיטימציה המתנהל נגד ישראל לא החל בפרשת המשט לעזה. בשנים האחרונות קיים הלך רוח הקורא תיגר על עצם זכותה החוקית והמוסרית של ישראל להתקיים כמדינת הלאום היהודי.

מתקפה זו קיבלה תנופה רצינית לאחר הוועידה העולמית נגד גזענות בעיר דרבן ב-2001, עת קיבלו ארגוני זכויות אדם החלטה אסטרטגית למתג את ישראל כמדינת אפרטהייד רומסת זכויות אדם ומפרת החוק הבינלאומי. ההצלחה הראשונה של מתקפה זו התרחשה תוך כדי מבצע חומת מגן, שבמהלכו המציאה ההנהגה הפלסטינית את מיתוס "הטבח בג'נין" אשר התקבל ועדיין מאומץ על ידי חלק מהארגונים האנטי-ישראליים. תנופה נוספת התרחשה לאחר מבצע עופרת יצוקה ופרסום דו"ח גולדסטון, המשמש הוכחה, לכאורה, לכך שישראל ביצעה פשעי מלחמה. כיום מתרחשת מלחמה של ממש בקמפוסים ברחבי ארה"ב ובקרב ארגונים לא ממשלתיים נגד ישראל, באמצעות אסטרטגיית ה-BDS  (חרם, משיכת השקעות, סנקציות): הפעלת לחץ על אוניברסיטאות, מפעלים, חנויות וארגונים ברחבי העולם על מנת להטיל חרם כלכלי, אקדמי ותרבותי על מדינת ישראל. מכירת מניות אלביט על ידי הדויטשה בנק הגרמני היא ההצלחה האחרונה בתחום זה.

אי אפשר לבטל גורם נוסף ומשמעותי במלחמת הדה-לגיטימציה נגד ישראל: התקשורת הישראלית. דווקא כלי התקשורת המרכזיים אשר אמורים להיתפס, כמו עמיתיהם בחו"ל, כרציניים, אחראיים ומבוקרים, נופלים שוב ושוב – בין במזיד ובין בשוגג – בפח חוסר הדיוק, ההשמטה והסילוף. כך למשל, בחלק מכלי התקשורת בארץ תיארו את פעולת ישראל על המרמרה "פיראטית". זוהי לא דעה כי אם טעות עובדתית. לפעולה פיראטית בים ישנה הגדרה מאד ברורה בחוק הבינלאומי, אשר לחלוטין לא חלה על אופן השתלטות צה"ל על האוניה הטורקית.

אך זה מתחיל עוד קודם. אתר "פרספקטיבה" המנטר את עיתוני ישראל, מצביע למשל על הביטוי "כבישים ליהודים בלבד" אשר ממשיך להופיע בחלק מהעיתונות הישראלית. מדוע שהקורא התמים בארץ או בחו"ל יחשוב שישראל אינה אלא מדינה גזענית? הבעיה היחידה היא שאין כבישים כאלה כלל בשום מקום בארץ. אמנם ישנם כבישים בהם הנסיעה מותרת רק לישראלים, אך זה כולל גם ערבים, נוצרים, מוסלמים, דרוזים, בהאיים, צ'רקסים, עלוואים ואחמדים. אין כאן שום נוהל של "אפרטהייד" ובטח שלא כבישים "ליהודים בלבד". עיתונאי הכותב ביטוי כזה, מתוך בורות או מתוך זדון, מחזק נרטיב שקרי של הפרדה אתנית/גזענית בכבישי הארץ, המשמש נשק נגד ישראל ומכפיש אותה על לא עוול בכפה.

ישנה טענה כי עיתונאות לעולם לא יכולה להיות אובייקטיבית. עם זאת, עיתונאות אמיתית היא כזו אשר אינה סובלת אי דיוקים וסילופים ואשר מבססת עובדות טרם פרסומן. על אחת כמה וכמה כאשר כלי תקשורת זרים המתעסקים בסכסוך הישראלי-פלסטיני נותנים משקל רב לדיווחים של עיתונאים ישראליים מכיוון שהם "מקומיים". בתקופה בה כל פעולה של ישראל נבחנת תחת מיקרוסקופ וישראל מקבלת אפס הנחות, לתקשורת הישראלית ישנה אחריות הרבה מעבר למצופה ממנה בימים כתיקונם.

עלינו, ציבור הקוראים, להזכיר לה אחריות זו על ידי עמידה על המשמר, תלונה על דיווחים מסולפים ודרישה בקול רם לעיתונאות מדויקת, מבוססת ואחראית.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות