יעל דן על אוטומט ומפספסת את הסיפור

אם היתה דן מאזינה לפרטי גירוש העבריים מדימונה, היתה מאירה את הנקודה המסקרנת באמת. אבל היא באה לסיפור עם דעה קדומה ולכן קיבלנו דו שיח בין מראיינת חירשת למרואיין מדבר

עושים צהריים עם יעל דן (מתוך אתר גלצ)

ביום שני האחרון, 26.4.2021, הקדישה העיתונאית יעל דן בתוכניתה 'עושים צהריים' בגלצ, אייטם למה שנראה כגירוש של משפחות מקהילת 'העבריים' מדימונה. (כאן, החל מדקה 25:50)

בפתח הדיון מודיעה יעל דן על עמדתה בעניין, כדי שתהיה ברורה מראש מסגרת הדיון:

דן: אנחנו מכירים אותם שנים, בעיקר בזכות המוזיקה הנפלאה שלהם, ציבור קטן, שקט, אהוב שמוצא עצמו בלב סערה, הכוונה לגרש עשרות מהם, אלו הם העבריים בדימונה.

לאחר דיווח על מכתב התראה שנשלח אל חלקם על ידי רשות ההגירה ובו דרישה מהם לעזוב את הארץ תוך חודשיים, ולאחר ראיון עם ליטל – צעירה בת 22 מועמדת לגירוש, מעבירה דן את השיחה אל ראש עירית דימונה בני ביטון:

דן: אתה פונה בקריאה נרגשת לשר הפנים, אתה שותף להלם ולזעם

ראש העיר בהחלט שותף להלם ולזעם:

ביטון: זו קהילה נהדרת, 53 שנה בדימונה, 100% מהילדים שלהם מתגייסים לצה"ל, אחוזי בגרות גבוהים, שותפים אמיתיים וחברים שלנו, החוקים ברורים אבל הסדירו את שהותם בעבר פעמיים, לא יקרה כלום אם יסדירו פעם שלישית. לא אתן את ידי שאחד מהקהילה יגורש

כאן מעלה דן לשידור את יואל ליבוביצקי ראש מנהל האוכלוסין ברשות ההגירה:

יעל דן: מה אתה עונה לו, הם חיים פה, תורמים פה למדינה, למה צריך לגרש אותם?

והנה טוויסט: ראש מנהל האוכלוסין כופר בעובדות היסוד ומספר סיפור אחר לגמרי:

ליבוביצקי: לצערי מציגים את הדברים בצורה מעוותת, העובדות לא נכונות, זו אכן קהילה מוערכת, משרתים ומקבלים אזרחות, גם המשרתים וגם בני משפחותיהם, אבל בכלל לא עליהם מדובר

לא עליהם מדובר? אז על מי כן מדובר? בפעם האחרונה בשיחה, דן שואלת לעניין:

דן: אז את מי אתם הולכים לגרש, למה אתם מגרשים אותם

ליבוביצקי: מדובר על 17  משפחות, עם 51 נפשות, כולם אזרחים אמריקאים שנמצאים כאן המון שנים בניגוד לחוק

הפתעה: מתוך כ 1500 חברי הקהילה, מסתבר שמדובר בכ 50 איש, כ 3% בלבד, שבכלל אינם חלק מהקהילה. אבל דן בשוונג, והתפנית בעלילה לא מעניינת אותה:

דן: אבל הם כבר בנו פה חיים! למה לא תעכלו אותם??

ליבוביצקי מחדד:

ליבוביצקי: אנחנו לא מכירים אותם. הקהילה היא שקבעה מי חברי הקהילה לא אנחנו, נתנו מעמד למעל 1500 חברי קהילה על פי הפרטים שהם נתנו לנו, למה הם לא היו ברשימות…

בנקודה זו קוטעת אותו דן שוב באמצע ההסבר המסקרן, כשכבר ברור שהסיפור הולך למקום מעניין בהרבה מבחינה עיתונאית. ליבוביצקי בעצם אומר שמדובר באנשים שהקהילה אינה רואה בהם כחלק ממנה. כלומר מדובר בשוהים בלתי חוקיים שכפי הנראה משתמשים בקהילת העבריים כתירוץ לשהותם בארץ, על אף שעל פי הקהילה עצמה, אין בינם לבינה כל קשר.

האם דן קולטת שהסיפור כאן אחר לגמרי מהסיפור שתיארה על קהילת העבריים שחבריה מגורשים?

לא. היא בשוונג של כעס ויאוש, מפספסת את הסיפור ומתפרצת שוב לתוך הסברו המסקרן של ליבוביצקי:

דן: אתם תתעקשו לגרש אותם, אתם תתעקשו לגרש אותם, כך או אחרת, אתם תגרשו אותם!

ליבוביצקי חוזר שוב על הסקופ ואף מוסיף עליו פרטים:

אנחנו ביקשנו ממי שנמצא לא חוקי במשך שנים ושהקהילה לא מנתה אותם כחברי הקהילה, ביקשנו מהם לחזור למולדתם, מזכיר לך, ארה"ב, אי אפשר לטעון שזו מדינת עולם שלישי…

אבל דבריו כלל לא נשמעים ואין לו עם מי לדבר. דן חמושה בדעה קדומה על הנושא ודבר לא יזיז אותה. פעם נוספת היא מתפרצת בכעס לדברי ליבוביצקי:

דן: אם הם לא יעשו את זה מרצונם, תגרשו אותם בעוד חודשיים

ליבוביצקי: את יכולה לקרוא לזה גירוש אנחנו לא קוראים לזה גירוש, אנחנו מבקשים מהם לחזור למדינתם מאחר והם שוהים פה בניגוד לחוק ואין שום סיבה שהם ימשיכו להיות פה

דן: אוקי, טוב, אנחנו נמשיך ונעקוב, תודה.

וכך נמנע מהמאזינים הסקרנים הבירור המעניין באמת: אם לא מדובר בחברי הקהילה, לפי עדותם של חברי הקהילה עצמם, שכאמור המשתייכים אליה לא מגורשים, מיהן אותן 17 משפחות? מדוע הקהילה מסרבת לראות בהן חלק ממנה? באילו נסיבות נכנסו לארץ בצורה בלתי חוקית? ולמה בעצם להשאיר אותן פה?

השאלות האלה יאלצו להמתין למראיין קצת פחות דוגמטי וקצת יותר פתוח, קשוב וסקרן

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות