כל ימין הוא "ימין קיצוני"?

מתוך שלל האופציות שהיו נתונות בידיו, זו הכותרת הראשית בה בחר עורך 'מעריב' עבור עמוד השער של העיתון ביום שישי: "חבר מרכז בליכוד: מנהיג נוער הגבעות", ותחתיה כותרת המשנה:

עשרות פעילי ימין קיצוני הפכו שלשום לחברי מפלגת השלטון

הכותרת של אותה הידיעה בחלק הפנימי של העיתון היתה (כאן בגרסה האינטרנטית):

פעילי הימין הקיצוני התנחלו במרכז הליכוד

שתי הערות ל'מעריב':

1. אי אפשר לצעוק בכותרת "עשרות פעילי ימין קיצוני", ולהביא כהוכחה רשימה של אחד עשר אנשים.

2. מתוך אותם אחד עשר שמות, ישנו אולי שם אחד שניתן להדביק לו את המונח "ימין קיצוני" – מאיר ברטלר, הנחשב לאחד ממנהיגי נוער הגבעות. לגבי השאר – ביניהם איילד שקד העומדת בראש "ישראל שלי", יהודית דסברג ששכלה את בתה וחתנה בפיגוע, ודב הר-שפי, אביה של מרגלית הר-שפי – יש צורך בהתאמצות אמיתית כדי להגדיר אותם "קיצוניים". כל חטאם הוא שהם (רובם) מתנחלים. וכך ביצע 'מעריב' הכללה גורפת והגדיר כברירת מחדל כל אדם הקשור בצורה זו או אחרת למתנחלים כ"ימין קיצוני". אבל אם העיתון היה מדווח סתם על מתנחלים שהצטרפו למרכז הליכוד, לא היה לו תירוץ להעלות את זה ככותרת ראשית.

טעות נוספת שביצע העיתון היא שהפך עצמו לבית משפט והרשיע את ברטלר בעבירה על החוק שהוא לא נאשם בה:

ברטלר הוא שיזם את חיתוך הגדר באזור קאסר אל-יהוד לפני כחודשיים, ומאז הוא נתון למעצר בית.

האמת היא שברטלר בינתיים רק חשוד בחבלה בגדר ולא הורשע עדיין בשום דבר בניגוד למשתמע מהניסוח של 'מעריב'. 'מעריב' כנראה עלה על הפאדיחה שלו (יש להניח כי בזכות ברטלר עצמו), ושינה בשקט בשקט, בלי שאף אחד ישים לב, את המילים בגרסא האינטרנטית של הידיעה:

ברטלר השתתף בצעדה באזור "קאסר אל יהוד" לפני כחודשיים, ומאז הוא נתון במעצר בית אך טוען כי לא עבר על החוק ולא פעל באלימות.

מעניין. היום פרסם העיתון דיווח נוסף בדיוק על אותו הנושא תחת הכותרת "אלפי מתפקדי ליכוד מהימין יחשקו את רה"מ". נשאלת השאלה: מדוע לפרסם שוב ידיעה בנושא שכבר טופל ביום שישי? התשובה, שבודאי עברה לרוב קוראי העיתון מעל הראש, היא ש'מעריב' פשוט ביקש לרדת מהעץ. רבע מהידיעה הינה תגובתו של ברטלר לדברים שפורסמו עליו ביום שישי:

ברטלר הוסיף וההתייחס לפרסום במעריב ביום ו' בנוגע לאירוע בקאסר אל יהוד שבגינו הוא נתון עד היום במעצר בית. לדבריו, "הוכח בבית המשפט שמח"ט הבקעה מסר מידע מוטעה כאשר בעדותו במשטרה הוא אישר שהנזק לגדר לא היה משמעותי. הוכח  גם כי הגדר במקום נבנתה בניגוד לחוק ומעל לכל הוכח שמדובר באתר תיירות הפתוח לכל". 

למה ש'מעריב' יפרסם פסקה שלמה (מתוך שתיים) שאין לה שום רלוונטיות לנושא הכתבה, אלא אם כן זהו תכתיב מברטלר שאיים (אולי) בתביעת דיבה?

ויש עוד הבדל אחד בין הדיווח מהיום לבין הדיווח ביום שישי – בדיווח מהיום המונח "ימין קיצוני" לא מוזכר אפילו פעם אחת. אם הם לא קיצוניים היום, איך הם היו קיצוניים ביום שישי?

 

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות