כמה אנשים השתתפו בהפגנת השמאל במוצאי שבת?

הידעתם? מסתבר שאת המילים "על פי הערכת המשטרה" המוצמדות לדיווחים על הפגנות ועצרות, לא נזכה לשמוע יותר לעולם. כיצד, אם כן, יצליחו כתבי חדשות לספור את המשתתפים?

הפגנת השמאל מול בית רוה"מ, 29.11 (פלאש 90)

ספירת המשתתפים בהפגנות ועצרות בעד ונגד דבר מה זה או אחר במדינת ישראל, כבר הפכה מזמן לאחד האלמטים החשובים ביותר בכל הפגנה, לפעמים יותר מהדברים הנישאים בה, בוודאי מאז "הפגנת ה-400 אלף" המיתולוגית (היו או לא היו 400 אלף?) בכיכר מלכי ישראל, בעיצומה של מלחמת לבנון הראשונה. מארגני ההפגנות תמיד מנסים להגדיל את המספר, בעוד מתנגדיהם מנסים להקטין אותו, והעיתונאים שבתווך אמורים להסיק מה המספר האמיתי, באמצעות (בין השאר) בת הסמכא היחידה בשטח – הערכת משטרת ישראל.

ועל רקע הקדמה קצרה זו נשאל: כמה אנשים השתתפו בהפגנת השמאל שנערכה במוצאי השבת האחרונה (29.11) מול בית ראש הממשלה בירושלים?

שאלה טובה.

בגלי צה"ל, בערוץ 1, ובמהדורות הדפוס של יום המחרת בעיתונים 'ידיעות אחרונות' (עמ' 11) ו'מעריב' (עמ' 6), שהורדו לדפוס מיד בתום ההפגנה, דווח על "מאות מפגינים".

בדיווח המקוון המאוחר יותר של קבוצת 'ידיעות אחרונות', כבר תוקן הדיווח ב-ynet, ל"יותר מאלף", ואף נוספה להפגנה ההגדרה "מהגדולות שהתקיימו מול בית ראש הממשלה בבירה בשנים האחרונות".

גם ב'מעריב' תוקן במהדורה המקוונת הדיווח כלפי מעלה, וגם שם מי שהיו במהדורת הדפוס "מאות", הפכו במהדורה המקוונת ל"אלפי בני אדם".

עיקר הקמפיין הפרסומי שקרא לאזרחים לבוא להפגנה, התקיים בימים שלפניה מעל דפי מהדורת הדפוס של 'הארץ'. במהדורת סוף השבוע, יממה לפני ההפגנה, אף התפרסמו מודעות גדולות שקראו לציבור לבוא להפגנה עמוד אחר עמוד. למרות זאת, מעניין לציין שבמהדורת הדפוס של 'הארץ', כמו גם במהדורת 'ישראל היום', לא נראתה ההפגנה כראויה לאזכור ולו במילה. באתר 'הארץ' דווח על "מעל לאלף איש" שהשתתפו בה, וצוטט בה אחד ממארגני ההפגנה, מזכ"ל 'שלום עכשיו' יריב אופנהיימר, כאומר "הפגיעה בדמוקרטיה היא נושא דרמטי, שמצליח להוציא אלפי אנשים לרחובות. מדובר באחת מהפגנות השמאל הגדולות שהתקיימו בירושלים בשנים האחרונות".

גם האתרים וואלה!, Nrg, מאקו ונענע 10, דיווחו, כדברי אופנהיימר, על אלפי משתתפים.

אז כמה אנשים השתתפו בהפגנה? "מאות", המחשיבים את ההפגנה לכישלון, או "אלפים", המאפשרים לראותה כהישג?

התשובה היא שהכל בעיני (הכתב) המתבונן. בעבר, כאמור, נהגו הכתבים לגבות ממפקדי כוחות המשטרה המאבטחים את ההפגנה, את הערכת המשטרה המוסמכת והרשמית למספר המפגינים. אך לא עוד. לדברי גיל נשיאל מדוברות משטרת מחוז ירושלים, "משטרת ישראל לא מפרסמת יותר הערכות של כמויות משתתפים בהפגנות ובאירועים. בעבר זה נעשה, אולם לאחר הלוויית הרב עובדיה יוסף חודדו ההנחיות ולפיהן המשטרה לא מוסרת כל נתון באשר למספרי משתתפים, משום שזה אינו תפקידה." לדבריו, כל כתב שמדווח על מספר המשתתפים באירוע או בהפגנה, פשוט מביט סביבו וקובע לבד כמה אנשים הוא רואה.

איך, בכל זאת, רואים כתבים כאלה "מאות" ואילו אחרים רואים "אלפים"? רמז לתשובה ניתן במילים שבהן בחר הכתב שדיווח עבור ערוץ 1, לתאר את שרואות עיניו: "מאות מפגינים, אולי אלף לטענת המארגנים".

 

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות