כשמראיינת יהודיה להוטה פוגשת מרואיין ערבי מאכזב

את הראיון שערכה הבוקר אילנה דיין בגלצ עם מנהל בית ספר ערבי בטמרה, ניתן לראות גם כריקוד ערמומי של הטורף סביב טרפו. אבל המרואיין לא פראייר ובסוף הראיון לא ברור מי טרף את מי

מוציאים מהדעת הערבים האלה שלא שונאים את ישראל. אילנה דיין (צילום: פלאש 90)

 

הבוקר ראיינה אילנה דיין בגלצ את מר נאיל זועבי, מנהל בית ספר יסודי בטמרה, בו ביקר ראש הממשלה נתניהו כדי לברך את התלמידים לרגל פתיחית שנת הלימודים.

השיחה בין דיין לזועבי (כאן, החל מדקה 16:04), התנהלה כולה על פי דפוס קבוע, כמעט ללא חריגות: המרואיין מדבר בעד המדינה, המראיינת עושה כל שביכולתה לשכנעו לדבר נגד המדינה.

אבל נאיל זועבי בחור חזק ויציב, ואילנה דיין חזרה הביתה מאוכזבת ובידיים ריקות. כך, בקיצורים הכרחיים, זה נשמע:

מנהל בית הספר היסודי בתמרה, נאיל זועבי, (מאותת על המשפט הראשון שהוא לא בקטע של לריב):

בוקר טוב לכל תלמידי וילדי ישראל.

אילנה דיין, (מתחילה בשאלה מעורפלת, בתקווה להוכיח כבר בהתחלה שכל המשחק מכור מראש):

אני גם מאחלת לכולם שנה טובה ומוצלחת. יש לך מושג איך נבחר בית הספר שלך דווקא מכולם, שאליכם יגיע ראש הממשלה?

זועבי, (מנפנף מיד את החשד שהעלתה דיין ועובר לדבר, בשם כל קהילת בית הספר, בשבח המדינה ומוסד ראש הממשלה):

אין לי מושג, הזמנו אותו אנחנו גאים שהוא מבקר אצלנו, הילדים וההורים ונכבדי הכפרים מתרגשים ומצפים לכבוד ראש הממשלה…

דיין, (כמה מילים הספיקו לה כדי להבין שהנתיב הזה חסום, קוטעת אותו באמצע המשפט ומנסה באיגוף):

ולצד ההתרגשות הזאת נאיל, יש במגזר מי שפחות רואה בעין טובה, נגיד את ההכוונה שלך לדחוף את התלמידים למשל לשירות לאומי?

זועבי, (הודף בקלילות, מאכזב את דיין פעם שניה בהבעת בוז כלפי האנשים שאליהם היא מתכוונת):

בסדר, יש אנשים שמתנגדים לכל דבר, שבחרו באומללות, להתבכיין כל הזמן, להתעמת תמיד עם הממסד כדי להרוויח מזה משהו, אנחנו אנשי מעש ולא אנשי דיבורים, אני מגדיר עצמי ערבי ישראלי גאה…

דיין, (שוב מבינה תוך כדי משפט שהנתיב הזה חסום גם הוא, ושוב קוטעת אותו באמצע המשפט, הפעם עם ניסיון איגוף מצד אחר):

אגב אם כבר מדברים, אתה לא מגדיר עצמך פלסטיני?

זועבי, (המום מההתפרצויות של דיין לדבריו, ממשיך את המשפט מהנקודה בה קטעה אותו המראיינת, וגם עונה לה):

…על כל המשתמע, אני חושב ששמעת מפי, הגדרתי את עצמי ערבי ישראלי…

דיין, (קוטעת אותו בפעם השלישית ברציפות באמצע המשפט, כדי להפגין בורות מביכה, משל היה מראיין ערבי שואל את המרואיין אבי כהן מה דעתו על מה שאמר קרוב משפחתו משה כהן):

ובעיניך חנין זועבי קרובת משפחה?

זועבי (שותל אותה בתשובה בת שמונה מילים):

לא מכיר, משפחת זועבי זה 14 אלף נפשות

דיין, (מנסה כיוון רביעי):

היא בעיניך גורמת נזק למגזר?

זועבי, (מתעקש להיצמד לקו החיובי שאיתו הגיע מהבית):

מה שלא גורם נזק הוא למנף ולחזק את המגזר ואת תוכניות המתאר של המגזר

הדבר לא מקובל על דיין:

היא בעיניך גורמת נזק?

זועבי, (מבהיר לדיין שמהעז הזאת לא יצא חלב ומבקש להחזיר לתגרה המוזרה שאליה נקלע את הנופך החגיגי שלשמו התכנסנו):

אנשים צעקנים שדוחפים שוטר ומקללים אותו, ואומרים עליו בוגד, ומחפשים רק  פרובוקציות, לא ראויים לשיחה שלי ביום חגיגי כמו פתיחת שנת לימודים

דיין (בניסיון נואש אחרון, חמישי במספר, להוציא מהערבי קצת גנאי ליהודים):

וכשראית את ראש הממשלה ערב הבחירות, מדבר על הערבים שנוהרים לקלפיות כאילו מדובר באיום מסוכן, מה חשבת?

זועבי, (בטון דידקטי משהו, נשמע כמי ש"מיישר" בסבלנות במשרדו תלמיד היפר אקטיבי במיוחד):

בסדר, אני לא דובר של ראש הממשלה. הוא יצא כמה פעמים ואמר שהערבים הם אזרחים לכל דין ודבר, הוא אחד הסמלים הגדולים של המדינה ויצא והצהיר ודיבר על זה כמה פעמים.

דיין, (באקט אחרון, מזיגה בין הנפת דגל לבן לבין ניסיון לחרוץ חריץ אחרון בחומת הלויאליות הבצורה שמפגין המרואיין למדינה):

אם יהיה לך רגע אחד איתו אחד על אחד הבוקר כשיבוא לבקר, מה הכי חשוב לך שראש הממשלה ידע ויבין?

זועבי, (סוגר עניין בסטייל):

שידבר מעל לכל במה על האזרחות שלי לכל דבר, ושידע שאני רוצה להתחבר ולא להתבדל, שאני רוצה לחיות כאן ולא בארץ אחרת, שידע שאין לי ארץ אחרת ולא מדינה אחרת ולא דגל אחר.

***********

דקות אחדות לאחר מכן העניקה דיין במה נרחבת לאלוף במיל. גדי שמני, כדי לשטוח את טענתנו לפיה הכיבוש משחית אותנו מבחינה ערכית וסופו שיוביל אותנו לאפרטהייד. "אני חושב שהמילים שלי משקפות את המציאות", אמר שמני. "זה בטוח", ענתה לו דיין.

 

פרספקטיבה: אילנה דיין, הלך קשה עם זועבי, התעקש לא לספק את הסחורה

אילנה דיין: התפקיד שלי לא לתת לו רוח גבית, אלא להביא את האיש ועמדתו בצורה הכי מעניינת ומשמעותית שאפשר, וגם לאתגר אותו במה שלדעתי חשוב לאתגר. לא תמיד אני מצליחה בזה. יכול להיות שאתה צודק. אני לא תמיד חושבת שהביצוע שלי היה מושלם, אבל אני חולקת עליך. כל החלק הראשון של הריאיון, בעניין חנין זועבי, היה בעל מטרה הפוכה: לאפשר לו למתוח ביקורת על אותם מנהיגים במגזר הערבי שכך עושים.

דבר אחרון: אני עדיין חושבת שכשערבי ישראלי לא מגדיר את עצמו כפלסטיני, נכון לאתגר אותו גם עם הביקורת שתבוא מתוך המגזר שלו. האם המינון של כל האלמנטים היה מדויק? אני בטוחה שלא. אבל ככה זה שידור חי.

למאמר זה התפרסמו 15 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות
  1. דווקא נראה שגם לכם קצת לא הלך הפעם ואילנה דיין לא סיפקה את הסחורה שציפיתם ממנה, של העיתונאית השמאלנית המעצבנת שמחפשת שהערבי יבקר את המדינה היהודית. דווקא נשמע שיותר היה חשוב לה בראיון לשמוע את הביקורת שלו על חנין זועבי – כלומר היא רצתה שישמיע בדיוק את עמדתו הציונית…

  2. תמיד מאתגרים שמאלה ונגד המדינה ולעולם לא ימינה ולכיוון המדינה – מעניין מאוד…

  3. כל הכבודד למר זועבי . לצערי אנחנו חיים במציאות הזוייה בה יהודיה עקומה בשכלה שמנסה לעשות נזק לתדמית המדינה מקבלת מלחמה ממוסלמי הגון .לא פרייר שאומר את האמת

  4. אכן איש חזק, אני הייתי נשבר כבר בהתפרצות החצופה השלישית.
    התגובה שלה היא אוסף של סיסמאות, אבל לפחות בצורה מכובדת.

  5. אילנה דיין, עובדות ואמת לאמיתה לא כנר לרגליה

    דיין מוכיחה כי עיוות המציאות יכול להיות מציאות חיים,

    ושקר=אמת-לשעתה,
    שהרי העליונים, 'כוהני האמת היחידה על פני אדמות', העניקו לכך הכשר

    • שאלה נכונה. למה את העלוב שמני היא לא איתגרה ? שם זה כבר לא היה חשוב מבחינה מקצועית ?

    • דייקת, זה בדיוק העניין. היא מנסה לחמוק ממה שקרה על ידי שיכתוב הראיון (וטוב ששמו קישור להקלטה) "הרמתי לו להנחתה, זה לא כמו שנדמה לכם", אבל הכדור הפורח הזה מאבד אויר כשמשווים להתנהלות שלה מול אנשי המגזר שלה.

    • לא רק שיא לא אתגרה אותו, היא אפילו "נתנה לו רוח גבית" מה שהיא טוענת לגבי הערבי שלא מתפקידה לתת רוח גבית למרואיין.
      סותרת את עצמה בלי להתבלבל חחח

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות