מדוע פרצה האינתיפאדה השניה?

(4.3.2010)
עיתון "הארץ" מסרב לקבל אפילו היום את העובדות הקובעות מדוע וכיצד התחילה האינתיפאדה השניה, ובכך מחזק פרדיגמה שקרית הלקוחה היישר ממשרדי התעמולה הפלסטיניים.

 

מריצות עם אבנים אשר נתפסו ע"י המשטרה בהר הבית. צילום: משטרת ישראל           

קצת קשה לעיכול שגם אחרי שנים רבות, ישנן פרדיגמות אשר למרות שהוכח כי הן מוטעות, עדיין מתקבלות כאמיתיות בקרב חלק מהציבור. העיכול קשה במיוחד כשמדובר בעיתונאי וותיק אשר אמור להכיר את העובדות ולהבדיל בין מציאות לבדיה.

ביחד עם חלק מעמיתיו העיתונאים, מבקר יואל מרקוס בחריפות את החלטתו של בנימין נתניהו לצרף את מערת המכפלה ואת קבר רחל לרשימת אתרי המורשת הלאומיים ("אביר הפירומניה",הארץ, 26.2.10) מרקוס מדגים כיצד לפעמים החלטות של ראשי ממשלה "מועדים לפורענות" על ידי הדוגמה הבאה:

למשל, האישור שנתן ראש הממשלה אהוד ברק לאריק שרון לעלות להר הבית, מה שהמיט עלינו את האינתיפאדה השניה. זו דוגמא ליצירת שריפות על דברים שאינם מביאים תועלת.

אכן מקובל היה לחשוב פעם שביקורו של אריק שרון על הר הבית באוקטובר 2000 הצית את האינתיפאדה השניה. אולם מאז, ובמיוחד לאחר מבצע "חומת מגן", הוכח שהמהומות היו מתוכננות בקפידה על ידי יאסר ערפאת אשר חיפש תירוץ ותזמון נכון לזרוע אש, הרס ומוות ברחבי ישראל. דוגמאות לכך קיימות למכביר.

בראיון של אבי יששכרוף, עם זכריה זביידי, מי שפיקד על גדודי חללי אל-אקצא בג'נין, אמר זביידי את הדברים הבאים:

בימי אבו-עמאר (יאסר ערפאת) היתה לנו תוכנית, היתה אסטרטגיה והיו הוראות שלו, שאנחנו ביצענו.

יששכרוף: בעצם אתה אומר את מה שעמוס גלעד והמודיעין אמרו תמיד, שערפאת תכנן הכל?

נכון. כל מה שנעשה באינתיפאדה נעשה בהוראת ערפאת, אבל הוא לא היה צריך לומר לנו את הדברים מפורשות, הבנו את המסר שלו.

בנאום מראשית 2001 של שר התקשורת של הרשות הפלסטינית, עימאד אל-פלוג'י, במחנה הפליטים עין אל-חילווה שבלבנון, הוא אמר בין השאר את הדברים הבאים:

כל מי שחושב שהאינתיפאדה פרצה בגלל ביקורו של שרון המתועב במסגד אל-אקצא טועה, גם אם הביקור הזה היה הקש ששבר את גבם של הפלסטינים. האינתיפאדה הזו תוכננה מראש, מאז שובו של הנשיא ערפאת מהמו"מ בקמפ-דייויד, שם הפך את השולחן על הנשיא קלינטון. [ערפאת] נותר איתן ואתגר [את קלינטון]. הוא דחה את התנאים של אמריקה ועשה את זה בלב ארה"ב.

 

בראיון שהעניק מרואן ברגותי למגזין "ניו יורקר" ב-29.1.2001, אמר בין השאר:

הפיצוץ היה מתרחש בלאו הכי. זה היה דרוש על מנת להגן על זכויות הפלסטינים. אבל שרון סיפק תירוץ טוב. הוא אדם שנוא.

ברגותי שב וחיזק טענה זו ביוני, 2001:

האינתיפאדה לא התחילה בגלל ביקורו של שרון באל-אקצא, למרות שזה היה הקש האחרון. האינתיפאדה התחילה מתוך הרצון לשים קץ לכיבוש ומכיוון שהפלסטינים לא קיבלו את תהליך השלום במתכונתו הקודמת (ג'רוסלם טיימס, 8 ביוני, 2001).

בראיון ששודר ברשת אל-ג'זירה עם ממדוח נוופאל, יועצו הפוליטי של ערפאת, ב-28.9.2005, הוא אמר בין השאר:

אני חושב [שערפאת] תכנן אינתיפאדה מזוינת. הוא טיפח את המיליטריזציה שלה כבר מההתחלה, מכיוון שהוא העריך שבאמצעות מיליטריזציה הוא יוכל להפעיל לחץ על ברק ולאחר מכן על שרון, ולכפות עליהם לבצע וויתורים. הוא חשב כי ייתכן שתהיה התערבות בינלאומית כמו בקרב על המנהרה [מנהרות הכותל] בימי נתניהו.

בספר שכתב מרוואן כנפאני, אחד מיועציו הבכירים של ערפאת, הוא כתב בין השאר:

'אבו-עמאר' חשב על האינתיפאדה ב-1997, עם עלייתו של נתניהו, שהחליט לחסל את תהליך השלום ושאמר על 'אבו-עמאר' שהוא מקים משמר לאומי, משמר כבוד, שולח שגרירים ושהוא בונה מדינה.

גם הח"כ לשעבר יוסי ביילין, מי שנחשב לאחד מאדריכלי הסכם אוסלו ותומך נלהב של משא ומתן עם אש"ף כתב באתר שלו:

[…] בניגוד לאינתיפאדה הראשונה, [האינתיפאדה השניה] לא היתה ספונטנית. היא פרצה ביוזמת ה"תנזים" – המיליציה שהקים הפת"ח, מתוך מגמה להקדים את החמאס ולמנוע את השתלטותו על הרחוב הפלסטיני.

[…] ביקור שרון בהר הבית שימש עבור הארגון תירוץ מצוין בזמן הנכון, להגיב באינתיפאדה.

[…] צה"ל היה ערוך לקראת האינתיפאדה וציפה לה. תגובתו היתה מוצלחת "מדי". היא נועדה לקטוע את המהלך בעודו באיבו, אך גרמה להתלהטותו.

איתמר מרכוס, מייסד ארגון "מבט לתקשורת פלסטינית" העוקב אחרי כלי תקשורת פלסטיניים, פרסם מחקר ב-11.9.2000, שבועיים לפני ביקורו של שרון בהר הבית, שם הציג ממצאים המראים כי ההסטה בתקשורת הפלסטינית הולכת ומתגברת. שידורי הטלוויזיה כללו סרטי ארכיון מהאינתיפאדה הראשונה מלווים במוזיקה רגשנית ודרשנים אשר אמרו שהסכמי אוסלו הם זמניים והמלחמה עם ישראל נצחית. בעיתונים החלו להופיע קריאות להצטרף להתנגדות ולהשתתף בהפגנות. מרכוס התריע שהרשות הפלסטינית עוסקת "ביצירת אווירה של ערב פרוץ מלחמה". כל זה כאמור, שבועיים לפני הביקור המתוקשר של שרון.

זו לא היתה הפעם האחרונה שהפלסטינים ניסו להאשים את ישראל בפרובוקציה שהובילה למהומות. בערב יום כיפור, 2009, היה ניסיון להתחיל מהומות בהר בהית מתוך תואנה על "השתלטות יהודית" על ההר, אלא שהפעם התכנון המוקדם, היוזמה ונסיון הפלסטינים לביים ולנפח את המהומות לעיני המצלמות התגלו בסרטי האבטחה של משטרת ישראל.

זה קצת מפליא שעדיין צריך לכתוב מאמרים המוכיחים כי האינתיפאדה השניה היתה אירוע מתוכנן ומתוזמן. אולם כל עוד יואל מרקוס ועיתון "הארץ" מתקיימים ביקום המקביל למציאות, אין מנוס מלהעמיד אותם על טעותם.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות