מסע ההפחדה של בעז אוקון

בעז אוקון מ"ידיעות" בונה תזה על סמך עובדות מסולפות

מסע ההפחדה של בעז אוקון (23.6.10)

בועז אוקון, הפרשן המשפטי הבכיר של "ידיעות אחרונות", מציג בטורו מהשבוע תמונת מצב עגומה למדי של החברה הישראלית ("צייר לי מפלצת", 22.6). אוקון מציין אסופה של מקרים ואירועים מהתקופה האחרונה ומבקש להסיק מהם על "אובדן הרוח החופשית ולבצבוצי אפרטהייד ופשיזם" הפושה בישראל.

ייתכן כי הוא חשב ששטף הדוגמאות יהמם את הקוראים וימנע מהם לבדוק ולגלות שהוא למעשה מעוות את המציאות בחלק מהמקרים, או סתם מוציא דברים מהקשרם.

למשל, אוקון כותב:

בחברון קיימת הפרדה בין יהודים לבין ערבים, ורחובות שלמים חסומים בפני ערבים פלסטינים.

זהו משפט דמגוגי, מכיוון שרובם המוחלט של רחובות חברון חסומים דווקא בפני יהודים ישראלים. למעשה, רחובות וכבישים שלמים סגורים בפני יהודים ישראלים בכל רחבי יהודה ושומרון, כמו למשל הכביש הראשי הנכנס ויוצא מיריחו, אשר פעם היווה את ציר התנועה הראשי מירושלים ואיזור ים המלח לצפון הארץ. אותו כביש, כמו רוב העיר חברון, הועבר לאחריות הפלסטינים בעקבות הסכמים שנחתמו עם ממשלות ישראל. כיום, 81% מהעיר חברון (18 קמ"ר) היא באחריות פלסטינית מלאה, ו-19% תחת אחריות ישראלית (4.3 קמ"ר) (על פי נתונים של "שלום עכשיו").

אוקון גם מלין על כך ש"ערבים ישראלים אינם רשאים להסתובב ברחובות חברון". האם אוקון יכתוב גם שערבים ישראלים יכולים להיכנס כאוות נפשם לג'נין ולשכם (כפי שניתן לראות בכתבה זו מאולפן שישי של ערוץ 2) ולעשות שופינג, בזמן שליהודים ישראלים הכניסה אסורה לחלוטין? האם יש כאן אפרטהייד נגד יהודים?

ובאותו ענין, קובע אוקון כי

משטר ההפרדה על כביש 443, שבית המשפט פסל אותה על הנייר, ממשיך להתקיים בפועל.

לאוקון יש עניין מיוחד כנראה בתיאור מסולף של כביש 443, כפי שהדגמנו בעבר. החל מחודש מאי, 2010, פלסטינים המתגוררים בסמוך לכביש 443 יכולים לנסוע עליו לאחר מעבר במחסום, פעולה שגם יהודים ישראלים צריכים לעבור, אגב, בעלייתם או ירידתם מהכביש (עובדה שמשום מה לא תופסת כותרות). האם זהו הסידור הנוח ביותר לפלסטינים? כנראה שלא. אך האם "מתקיים בפועל משטר הפרדה" בכביש 443? גם אם היה איזשהו צל של ספק עד כה, הרי שכיום התשובה הברורה היא: לא.

בהמשך כותב אוקון:

בהפגנות בשייח ג'ראח נוקטים יד קשה כלפי המפגינים בעד זכויות הערבים ויד רכה כלפי המפגינים בעד זכויות היהודים.

הנה עוד משפט דמגוגי. ראשית, מכיוון שאמנם מדי יום שישי מפגינים כ-200 אנשים נגד ההתיישבות היהודית בשייח ג'ראח, אך אין כמעט מפגינים "בעד זכויות היהודים" שניתן בכלל לנקוט כלפיהם "יד רכה". מעבר לכך, אם אוקון מנסה לרמוז על איפה ואיפה לגבי טיפול במפגינים פרו-פלסטינים לעומת מפגינים פרו-ישראליים, אנו מזמינים אותו לקרא את הבלוג של פרספקטיבה מלפני כמה חודשים, שם הדגמנו על פי דיווחי חדשות רנדומאליים כי מפגיני ימין זוכים בדיוק לאותו טיפול (ולפעמים חמור יותר) ממפגיני שמאל. הנה עוד דוגמאות:

15.12.2009 – 11 מתנחלים נפצעו ו-3 נעצרו בעימותים עם שוטרים ביישוב צופית.

8.6.2010 – 30 מתנחלים נפצעו ו-4 נעצרו במהלך עימותים בינם לבין שוטרים בבית אל.

אולי מר אוקון חשב שלא נשים לב, אולי הוא סתם אוהב לפשט את המציאות. על פי הקוד האתי של מועצת העיתונות, גם אם מציינים עובדות בטור דעה, על העובדות להיות מדויקות. לזרוק משפטים קצרים לאוויר העולם על מנת להוכיח משהו, שעה שאותם משפטים הם מסולפים, חלקיים או מגמתיים היא הפרה בוטה של הקוד האתי ומעידה על עיתונות לא רצינית.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות