'מקור ראשון': "שרת ההגנה הלבנונית איימה להפציץ את תל אביב"

פייק ניוז לבנוני, שלא דווח בשום כלי תקשורת ומעולם לא יצא מגבולות הרשת החברתית, הוצג כעובדה וודאית בטורו של חגי סגל'

בניין עיריית תל אביב מואר בדגל לבנון, בשבוע שעבר. צילום: מרים אלסטר/פלאש90

עורך 'מקור ראשון' חגי סגל סקפטי בנוגע להבעת ההזדהות של עיריית תל אביב עם תושבי לבנון, לאחר האסון שפקד אותם. "עם כל ההשתתפות בצערם" של הלבנונים, כך כתב בסוף השבוע, "אסור לשכוח שגל הנפץ שהרעיד את בירת לבנון הוא הגורל שביירות מתכננת כבר שנים לתל אביב".

להמחשת הנקודה שלו, סגל פותח בדוגמא אקטואלית לעוינות הלבנונית כלפי ישראל:

יממה לפני רעידת האדמה הנפיצה בנמל ביירות איימה שרת ההגנה של לבנון וסגנית ראש הממשלה, זיינה עכר, להפציץ את תל אביב. זו הייתה תגובתה הרשמית להסלמה האחרונה בגבול הצפון, תגובה משעשעת לכאורה: צבא לבנון לא יכול להפציץ את תל אביב, בקושי את נהריה. רק חיזבאללה יכול. אבל חיזבאללה ולבנון הם כמעט היינו הך בדור האחרון, ולכן אי אפשר לקבוע שגברת עכר פנטזה.

יש בעיה אחת עם הדוגמא של סגל: היא לא קרתה. שרת ההגנה הלבנונית זיינה עכר לא אמרה את הדברים שסגל מייחס לה.

זה מה שקרה: לאחר ההסלמה האחרונה מול ישראל, הרשתות החברתיות הלבנוניות מלאו בשמועות אודות סיור שערכה זיינה עכר בפרבר הדרומי של ביירות, הוא רובע הדאחייה הידוע, מעוז חיזבאללה. בסיור עכר נשאה דברים, והכריזה כי על כל הפצצה ישראלית בלבנון, תל אביב תושמד.

כבר באותו יום יצאה ההכחשה, וכלי התקשורת ידעו לדווח מפי "מקורות יודעי דבר" כי מדובר בשמועות בלבד, כי הסיור ברובע הדאחייה כלל לא התקיים ושהשרה עכר כלל לא אמרה את הדברים שיוחסו לה. הובהר כי מדובר ב"פייק ניוז" – חדשות כזב שהופצו ברשת באופן ויראלי ואין קשר בינן למציאות.

הגופים שדחו את השמועות כוללים את הערוץ אל-עאלם השייך לאיראן וארגונים ממגוון עדות ופלגים בלבנון: מפלגת הפלנגות הנוצרית;  הנוצרים של הזרם הלאומי החופשי;  לבנון24, בבעלותו של ראש הממשלה (הסוני) לשעבר נג'יב מיקאתי; האתר אלנאשרה, ועוד.

לעומת תפוצתן של ההכחשות, מי שיחפש דיווח כלשהו – בעברית, ערבית או אנגלית – או תיעוד של איומי השרה הלבנונית על תל אביב יגלה כי הוא חיפש לשווא. למעשה, ככל שחיפשנו לא הצלחנו למצוא עדות מפי עיתונאי או כל אדם אחר הטוען שהוא שמע את האיומים בעצמו או שהם נמסרו לו ממקור אמין.

פנינו לחגי סגל והסבנו את תשומת ליבו לכך שדיווח לקוראיו על אירוע שלא התקיים. תגובתו תתפרסם פה אם הוא יבחר להשיב לנו.

תודה מיוחדת לחברים במחלקה הערבית של CAMERA על הסיוע בתחקיר.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות