עוד סיבוב של "ישראל אשמה בכל"

נעמי בן בסט מארגון "קול אחר" מצטרפת לקבוצת עיתונאים ופובליציסטים הנמנים על אסכולת "ישראל אשמה בכל". חברי האסכולה, כפי שכתבנו בעבר, יקבעו תמיד כי ישראל היא האשמה במצב אליו נקלעה, כולל למשל כאשר יורים עליה אלפי רקטות מרצועת עזה. אחת המנטרות של אסכולת "ישראל אשמה בכל" גורסת כי ישראל היא סרבנית שלום וכי האחריות על הקפאת המו"מ בינה לבין הפלסטינים רובצת על כתפיה בלבד.

בטור שפרסמה בן בסט ב-ynet תחת הכותרת "חמאס מדבר בפייסנות, ישראל מגיבה באלימות" (18.3.12) טוענת בן בסט שישראל היא התוקפנית וסרבנית השלום בעוד חמאס הוא זה שנוקט בעמדה פייסנית:

ישראל מסרבת לדבר עם שכניה. ישראל מסרבת לשאת ולתת עם אויביה. חודשים ארוכים של רגיעה היוו הזדמנות מצוינת לקידום הידברות ותהליך מדיני, להסרת המצור, ולשיפור מצבם הבלתי נסבל של תושבי הרצועה. לא נעשה שום ניסיון כזה. יותר מכך, אמירות פייסניות שנשמעו מבכירי החמאס בחודשים האחרונים זכו לשתיקה רועמת. ישראל אינה נענית לאמירות אלה, כי אם מתעלמת מהן בהתנשאות ובכוחנות המאפיינות אותה בשנים האחרונות.

כיצד ניתן לכתוב כי ישראל מסרבת לדבר עם שכניה ועם אויביה גם לאחר שחתמה על הסכמי שלום עם מצרים ועם ירדן ולאחר שחתמה על לא מעט הסכמים עם הפלסטינים מאז 1993? רק לאחרונה קיים שליחו האישי של ראש הממשלה, עו"ד יצחק מולכו, מספר מפגשים ברבת עמון עם סאעיב עריקאת מהרשות הפלסטינית, שם דנו השניים באפשרות לחידוש המשא ומתן הישיר בין הצדדים.

יתרה מכך, בן בסט תוהה מדוע ישראל נאלמת דום למשמע הצהרותיהם הפייסניות של בכירי חמאס? אכן, מאז הסכם הפיוס הפנים-פלסטיני החליטו חלק מבכירי חמאס להציג חזות פרגמאטית ופייסנית כדי שלא ייתפסו כמי שמטרפדים את המהלך המדיני. עם זאת, מי שמקשיב היטב להצהרותיהם יודע כי בכירי חמאס שבים ומדגישים כי לא יכירו בישראל ולא יוותרו על זכות השיבה.

הרי כמה התבטאויות של בכירי חמאס רק מהחודשים האחרונים:

לפני כשלושה חודשים אמר ראש ממשלת חמאס עיסמאיל הנייה כי המטרה של חמאס היא שחרור כל פלסטין מהים לנהר, והוסיף כי "ההתנגדות המזוינת היא הדרך והאסטרטגיה".

לפני כחודש אמר בכיר חמאס עזת אל-רשק בטלוויזיה הפלסטינית כי:

לגבי מסמך ההסכמה הלאומית, אנחנו הסכמנו על הקמת מדינה פלסטינית בגבולות 67' עם חזרת הפליטים וירושלים וסיום ההתנחלות, וכל הנושאים האלה. אבל ביחס לתנועת החמאס – היא רואה את זה כצורה של הסכמה עם אחינו ועמיתינו [מפת"ח] לדאגה הלאומית, אך זו אינה התכלית של התוכנית של תנועת חמאס. תנועת חמאס מאמינה בזכותו של העם הפלסטיני במלואה, אין ויתור על כך… תנועת חמאס ממשיכה לדבוק בתוכניתה, ובאי ההכרה בישראל, ובאי הוויתור על גרגר אדמה אחד מאדמת פלסטין.

אכן מסר מאד פייסני. וכל זאת לפני שהזכרנו את העובדה כי אמנת החמאס עדיין קוראת להשמדת ישראל והרג יהודים באשר הם, כמו גם מצהירה כי "הג'יהאד הוא דרכה והמוות למען אללה הוא הנשגב בשאיפותיה".

מותר לבוא בטענות לממשלות ישראל על טעויות שהן אולי ביצעו ברבות השנים בנוגע למו"מ עם הפלסטינים. אבל אי אפשר לבנות השקפת עולם המבוססת הן על התעלמות מעובדות ההיסטוריות והן על התעלמות מעובדות לא נעימות מההווה. טורה של בן בסט הוא מסוג הטורים השטחיים והבלתי מאוזנים אשר מנצלים את אי הכרתו של רוב הציבור עם הפרטים והעובדות, ובכך תורמים לנרטיב הרואה בישראל שורש כל הרע.

 

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות