עקיבא אלדר מגיב

עקיבא אלדר פרסם תגובה לביקורת של 'פרספקטיבה' בנוגע לפרסום מידע שגוי במאמרו מלפני מספר ימים. אפילו פה הוא הצליח להשחיל הטעייה קטנה.

עקיבא אלדר פרסם תגובה לביקורת של 'פרספקטיבה' בנוגע לפרסום מידע שגוי במאמרו מלפני מספר ימים. אפילו פה הוא הצליח להשחיל הטעייה קטנה.

היום הגיב עקיבא אלדר לתלונה של 'פרספקטיבה' בדבר הכתבה המניפולטיבית שפרסם ב-16.10.12, בה טען כי ממשלת ישראל מודה כי בין הים לירדן ישנו מיעוט יהודי (אנו ממליצים לקרא את הביקורת המקורית שלנו לפני המשך קריאת אייטם זה).

להלן תגובתו המלאה:

הנתונים שפורסמו כאן בשבוע שעבר בנוגע לאובדן הרוב היהודי בקרב 12 מיליון בני האדם שחיים בין הים לירדן, גררו תגובות חריפות באתרי אינטרנט ימניים. המבקרים טוענים, שבתיקון לחוק שמבקש להעלות את רף הזכאות להטבות מס הניתנות לתעשיינים האוצר אינו מתייחס לנתוני האוכלוסייה בישראל ובשטחים. הם ציינו, שגם בנתוני הלשכה לסטטיסטיקה אין ראיה לכך שבין הים לירדן חיים 12 מיליון נפש, ומכאן שאין שחר לחישוב שעשיתי.

תזכיר החוק אכן אינו מפרט את גודל האוכלוסייה בין הירדן לים, אבל הדבר אינו משנה את המציאות הדמוגרפית.

מאחר שהואשמתי בבידוי ראיות, הרי הנתונים: לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה חיים בישראל כ-5.9 מיליון יהודים ושני מיליון לא יהודים (כולל מזרח ירושלים). לפי נתוני האתר הרשמי של הסי-איי-אי שעודכנו ב-4 באוקטובר, אוכלוסיית הגדה ורצועת עזה מונה 4.3 מיליון נפש. אם מוסיפים לכך את שני מיליון הלא יהודים החיים בישראל ומפחיתים את 300 אלף ערביי מזרח ירושלים, מקבלים בדיוק 12 מיליון, מהם 5.9 מיליון יהודים ו-6.1 לא יהודים.

אגב, לפי נתוני האו"ם, מספר תושבי הגדה והרצועה גבוה ב-100 אלף מהנתון של הסי-איי-אי.

עד כאן אלדר. מספר הערות:

1. אלדר מודה (בפה רפה) רק באחת מהטעויות שלו – שהתזכיר של משרד האוצר אינו מפרט את גודל האוכלוסייה בין הים לירדן. הוא אינו מודה שהוא סילף גם את ההודעה לתקשורת של הלמ"ס (אלא אומר "הם ציינו").

2. אלדר כלל לא מתייחס לביקורת המרכזית כלפיו, והיא, שבניגוד למה שכתב, ממשלת ישראל מעולם לא הודתה כי ישנו מיעוט יהודי בין הים לירדן. זו היתה הכותרת של 'הארץ', זה הסיפור שכבר רץ כמה ימים באתרי אינטרנט בינלאומיים ומסב נזק לישראל על לא עוול בכפה. אלדר חושב בטעות שהביקורת כלפיו נוגעת לעצם החישוב המספרי של אוכלוסיית ישראל והשטחים, ולא היא. לא חשוב כמה יתפלסף על הנתונים (שגם אליהם נתייחס), זה לא משנה את העובדה שהוא פרסם טענה בלתי נכונה.

3. כאמור, לא המספרים הם שעומדים בלב הביקורת ולא התכוונו להתייחס אליהם, אולם אלדר מכריח אותנו לעשות כן מכיוון שאפילו בתגובתו הנ"ל הצליח לבצע הטעיה. כפי שכתבנו, הדמוגרפים עצמם חלוקים בנוגע למספר האמיתי של תושבי השטחים, ולכן כל מי שמציג רק נתון הנוטה לצד אחד (בין אם מקסימליסטי ובין אם מינימליסטי), עושה עוול לקוראיו, מכיוון שלשני הצדדים יש על מה להתבסס. עם זאת, אפילו את הצגת הנתונים המקסימליסטיים לא מצליח אלדר לעשות בלי מניפולציה קטנה. הוא כותב שבאתר הרשמי של ה-CIA אוכלוסיית השטחים מונה 4.3 תושבים. זה נכון. מה שהוא לא כותב זה שהמספר כולל גם 311,000 יהודים ישראלים (על פי ה-CIA), ולכן החישוב שלו סוטה במאות אלפי בני אדם. שוב, אלדר לא מצליח לקרא כמו שצריך את הפרטים הקטנים בדוחות מהם הוא מצטט.

4. הניסיון להדגיש את עניין המספרים מסיט ומטשטש את הדיון המרכזי, והוא שעיתון 'הארץ' פרסם מידע שגוי על פיו ממשלת ישראל מודה כי היהודים הם מיעוט בין הים לירדן. זוהי השורה התחתונה ו'הארץ' לא לקח על כך אחריות. אם אלדר היה כותב מאמר על הדמוגרפיה בשטחים ומצטט מאתרים שונים לא היינו מבקרים אותו. אם היה מנתח את התזכיר של משרד האוצר ומגיע למסקנה כלשהי על פי ניתוחו, גם לא היינו מבקרים אותו. אלא שהוא הציג טענות בלתי נכונות כעובדות בצורה של דיווח עיתונאי ולא כפרשנות שלו, תוך ביצוע מספר מניפולציות. זהו החטא העיתונאי של אלדר ושל האכסניה שלו.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות