פרשננו ויקטור אוסטרובסקי

מה יכול לתרום להבנת ההתנקשות בפח'ריזאדה אדם שלפני עשרות שנים הודח מקורס צוערים במוסד ובהמשך בגד במדינה עם חשיפת המעט שידע אז?

בעקבות חיסולו של מדען הגרעין האיראני מוחסן פח'ריזאדה, שודרה ב'אולפן שישי' בערוץ 12 כתבה מאת עידו סולומון אודות האופן בו מבצע המוסד התנקשויות באויבי ישראל.

סביר בהחלט לראיין את העיתונאי רונן ברגמן ואת ח"כ רם בן ברק, לשעבר המשנה לראש המוסד. להם בהחלט יש הידע הרלוונטי. אבל היה מרואיין נוסף, בשם ויקטור אוסטרובסקי, שבחירתו כפרשן לענייני חיסולים של המוסד מעלה כמה תמיהות.

ויקטור אוסטרובסקי. מתוך הכתבה ב'אולפן שישי'

מי הוא ויקטור אוסטרובסקי? הכתב עידו סלומון מגדיר אותו כ"עובד המוסד לשעבר":

אוסטרובסקי שירת במוסד בתחילת שנות השמונים. לאחר שחרורו פרסם ספר שחשף את המבנה הארגוני ושיטות הפעולה של המוסד. הוא אמנם הודח במהלך קורס צוערים אבל לפני הספיק להכיר את מי שהיום עומד בראש הארגון.

ואכן, אוסטרובסקי גויס למוסד בשנת 1982 לתפקיד קצין איסוף והודח פחות משנתיים לאחר מכן. לפי ראש המוסד דאז נחום אדמוני, אוסטרובסקי הודח כי שיקר לממונים עליו. הוא היגר לקנדה (בהמשך עבר לארה"ב), ובשנת 1990 פרסם ספר על המוסד – "בדרכי מרמה". ממשלת ישראל ניסתה למנוע בכלים משפטיים את הוצאת הספר לאור, מה שנסך עליו תדמית של אמינות והפך אותו לרב מכר: שלושה מיליון עותקים שנמכרו ב-36 שפות.

חלקו הראשון של הספר מספר על גיוסו של אוסטרובסקי וההכשרה שעבר במוסד ועל המבנה הארגוני של המוסד, אגב עיסוק בפרשיות מין שלטענתו אנשי הארגון מעורבים בהן כדבר שבשגרה. החלק השני עוסק בחשיפת פרטים רבים מפעילות המוסד בעולם, המעוררים תמיהה כיצד עובד זוטר כל כך ייחשף להם.

כריכת ספרו של אוסטרובסקי

אישים בכירים מקהיליית המודיעין הישראלית האשימו אותו בנוכלות ושקרים או לפחות בערבוב בין אמת ושקר. אך אין ספק בנוגע לדבריו של ראש המוסד מאיר עמית: "צריך לזכור שהאיש היה בתחתית הסולם, הזוטר שבזוטרים".

מה שמוביל אותנו לשאלה הראשונה: אוסטרובסקי היה במוסד במשך פחות משנתיים והודח מקורס הצוערים לפני 36 שנה. איזה ידע מיוחד יש לו על האופן בו המוסד מבצע בימינו מבצע, אשר לפי הכתב עידו סולומון "הגדיר מעטפת מבצעית חדשה לגמרי שלא הייתה קיימת קודם לכן"?

בנוסף, ספרו של אוסטרובסקי הכיל פרטים חסויים רבים על פעולות המוסד ואנשיו. לדברי ראש המוסד לשעבר איסר הראל, הוא פרסם שמות סוכנים ישראלים והציב אותם בסכנה לחייהם. אם הדברים שכתב שגויים, הרי שמדובר בנוכל ושקרן. אם הם נכונים, מדובר בבוגד שפגע בביטחון המדינה. הוא כנראה מהווה שילוב של השניים.

זה מוביל לשאלה השנייה: האם חדשות 12 רואים באדם כזה פרשן ניטרלי של האירועים? והאם לא היה מן הראוי להציג לצופים את הרקע הזה, כדי שיוכלו לשפוט את פרשנותו בעצמם?

שלחנו את שאלותינו לחדשות 12. עד כה הם לא השיבו לנו.

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות
  1. האיוולת הראשונה הייתה – בחירתו ושיבוצו במוסד. כיצד חלף את המסננת ??! והשניה – רדיפת ספרו, העצמתו, והפיכתו לסלב ובסט-סלר. כלהכבוד לבחורינו!

  2. 1. הניסיון האידיוטי של המוסד למנוע את פירסום ספרו של אוסטרובסקי היה מקדם המכירות החלומי שכל מחבר ספר וכל מו"ל חולמים עליו: תעודת כשרות של אמינות.
    2. אם נכונות הטענות שהשמיעו אנשי המוסד בדבר אי-אמינותו של אוסטרובסקי ואי-התאמתו, מדוע לא זרקו אותו מהאירגון מיד? האם לא סביר להניח כי הטענות הללו צצו לרגל פירסום הספר?
    3. אין ספק שהמוסד אחראי למבצעים נועזים ומוצלחים. אך הוא אחראי לא פחות לפאשלות נוראות שיסודן בטימטום קולוסאלי – כמו רצח המלצר האלג'ירי אחמד בושיקי בלילהאמר, נורבגיה, בידי חבורת ליצנים מהמוסד שהתנהגו כמו בפארודיה על סרטי ריגול שנשלחו "לחסל" (קרי: לרצוח) את עלי חסן סלאמה, ראש "ספטמבר השחור", מבלי לחשוב איך ייתכן שאדם רב-עוצמה כמוהו, מיליונר הנשוי לבת של מיליונרים (מיס יוניברס!) מסתתר בעיר נידחת בנורבגיה, עובד בה כמלצר, ונשוי לאשה מקומית (שהייתה בהריון בזמן הרצח והייתה עדה לרצח המזעזע).
    הרצח עלה לישראל ביוקר לא רק במישור היחסים עם נורבגיה על במיליונרים רבים ששולמו לעורכי הדין שהגנו על ליצני המוסד וכפיצויים לאלמנה בושיקי וליתום (שלא הכיר אביו, קרבן הרצחנות של המוסד "האגדי" שטיפוסים כמו רונן ברגמן משרתים אותו כיחצנים בהתנדבות.

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות