רחוק מהעין, רחוק מהאמת

נחשו מה קורה כשקוראים ב'הארץ' על "התקפה אלימה של אנשי ימין", ואז הולכים לבדוק מה באמת קרה

יעל לרר, דקות ספורות לאחר שעברה "כמעט לינץ'", כהגדרתה. צילום מסך מתוך ערוץ היוטיוב של לרר

כתבה נרחבת ומדוברת מאת שני ליטמן במוסף 'הארץ', עסקה בתופעה של אנשי אקדמיה ופעילים מהשמאל הקיצוני שירדו מישראל ועברו לחיות בניכר. בין מהמרואיינים של ליטמן נמצאת אחת, יעל לרר – העוסקת בתחומי ההוצאה לאור, התרגום והעריכה, ואשר לפי ליטמן "הייתה דמות בולטת בישראל בניסיון ליצור קירבה אזרחית ותרבותית בין ישראלים לפלסטינים".

לפי ליטמן ולרר עצמה, הטריגר שהוביל לעזיבתה של יעל לרר את ישראל הוא אירוע אלים, בו חייה של לרר היו בסכנה ממשית:

ב–2013 לרר חזרה לישראל לתקופה והיתה מועמדת לכנסת במקום 12 ברשימת בל"ד. היא השתתפה בפאנל לקראת הבחירות במכללת נתניה, ובמהלך הדיון החלה התקפה אלימה עליה מצד אנשי ימין. לדבריה, חברי הפאנל האחרים לא יצאו להגנתה. "זה היה כמעט לינץ'", היא נזכרת, "מזל שהיו שם מאבטחים. תמיד חשבתי שאני אמנם מקבלת מכתבי נאצה ואיומים ברצח, אבל זה רק ברשת, והרי בחיים עצמם, אף פעם לא יעשו לי משהו רע מדי. ופתאום הבנתי שאני לא יכולה יותר לבנות על זה. הבנתי שישראל הפכה למקום מסוכן עבורי".

"התקפה אלימה מצד אנשי ימין", כדברי הכתבת שני ליטמן, היא בהחלט אירוע טראומתי שעלול לגרום לאדם לרצות לעזוב. לרר עצמה מגדירה את האירוע כ"כמעט לינץ'". לפי ויקיפדיה, לינץ' הוא "פעולה אלימה של המון המוציא להורג אדם בלי הליך משפטי". מכיוון שמקור המילה הוא באנגלית, בדקנו גם כיצד מילון מריאם-ובסטר מגדיר אותו:

להביא למוות [של אדם] באמצעות פעולת המון, ללא אישור או רשות חוקית.

לפני שהודינו למאבטחים ונשמנו לרווחה שלרר הצליחה לצאת ממכללת נתניה בחיים, בדקנו כיצד תיארו את האירוע אנשים נוספים שהשתתפו בו. למשל, חברת הכנסת דאז סתיו שפיר:

פעם ראשונה שעזבתי פאנל באמצע. ודווקא בנתניה – עיר הולדתי והמקום שבו למדתי להגות לראשונה את המילה, "דמוקרטיה". היום ניסו…

Posted by Stav Shaffir on Wednesday, January 9, 2013

מעניין. תיאור האירוע של סתיו שפיר כולל קהל שמפריע ולא נותן ללרר לדבר, וחלק מחברי הפאנל שמלבים אותו, אבל אינו כולל אלימות פיזית או ניסיון לאלימות שכזו. היא גם כותבת על מאמציה להרגעת הרוחות ומתן זכות הדיבור ללרר – מה שעומד בניגוד לטענות לרר על חברי הפאנל ש"לא יצאו להגנתה".

זה לא הכל. תיעוד וידאו של האירוע נמצא בערוץ היוטיוב של יעל לרר עצמה:

הערוץ של לרר כולל גם קטעים נוספים, שלא מופיעים בסרטון הערוך שלעיל. הפלא ופלא, הסרטונים אינם מראים מישהו שמנסה לפגוע פיזית בלרר, או משהו בסגנון. לרגע אחד (כאן, דקה 7:47) אדם מהקהל עולה לבמה וניגש אל לרר בניחותא, ואז מורד משם ללא עימות.

אכן, רבים מהנוכחים באולם לא חיבבו את לרר ואת הדברים שהיא אמרה, והם לא טרחו להסתיר זאת. סביר כי זו הייתה חוויה בלתי נעימה עבורה. אולם לא היה כל ניסיון לנקוט כלפיה באלימות, ובוודאי שהיא לא עברה "כמעט לינץ'".

פנינו לשני ליטמן ושאלנו אותה על הפער בין תיאור האירוע במכללת נתניה כ"התקפה אלימה מצד אנשי ימין" לבין תיעוד הווידאו. היא סירבה להגיב.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות