שיטת נחום ברנע להנדסת התודעה

לברנע היתה שיטה: קודם נדווח על החלקים הנוחים, אחר כך נשמיט את החלקים הלא נוחים, אחר כך נקבע עובדה

אנשי הרשימה המשותפת בבית הנשיא. צילום: יונתן סינדל/פלאש 90

נחום ברנע, בטורו מיום שני המפרשן את ניסיונותיו של הנשיא ריבלין להתיר את הקשר הגורדי בדרך להקמת ממשלה, חולק שבחים מיוחדים לאחת הרשימות על מתינותה הרבה:

מכל המפלגות שבאו אל הנשיא אתמול, נציגי הרשימה המשותפת היו המעשיים והמרוסנים ביותר. הדרישות שהעלו היו סבירות: מלחמה בפשיעה ובמעשי רצח, הפסקת הריסת הבתים, ביטול חוקים שמפלים את בוחריהם.

האם הדרישות שמציין ברנע הן סבירות ומרוסנות? ישפוט הקורא. אולם הבעיה טמונה במה שברנע מסתיר מהקורא, והיא שהרשימה שלעיל היא אינה מלאה כלל. כבר בשישי האחרון דיווחו ג'קי חורי ויהונתן ליס ב'הארץ' על רשימת הדרישות שעתידה הרשימה המשותפת להציג בפני בני גנץ בתמורה להמלצה עליו אצל הנשיא:

הדרישות יהיו בין היתר הקפאת ההריסות בכפרים הערביים והקמת צוות שיבחן את סוגיית הכפרים הלא מוכרים, קידום החלטות ממשלה על מאבק באלימות בחברה הערבית, ביטול חוק הלאום והתחלת תהליך מדיני עם הרשות הפלסטינית.

וביום ראשון הוסיף יואב איתיאל ב'וואלה' לרשימת הדרישות:

הפסקת תקיפות חיל האוויר בסוריה, לבנון ועזה, חידוש המו"מ ללא תנאי עם הפלסטינים, ביטול חוק הלאום, ביטול חוק קמיניץ המחמיר ענישה על עבירות בנייה ועוד.

איתיאל מציין גם כי "לא ברור אם מדובר בדרישות מחייבות או לחלופין קווים כללים שישמשו ליצירת הסכמות בין הצדדים", אך את זאת ניתן לומר גם על הדרישות שהזכיר ברנע.

בכל מקרה, סביר שאם ברנע היה מציג לקוראיו את מלוא הדרישות של הרשימה המשותפת, הוא היה מרגיש הרבה פחות נוח להציגן בתור "הסבירות והמרוסנות ביותר".

מה שהופך את הכל ליותר מעניין, הוא העובדה שזו לא הפעם הראשונה בה נחום ברנע משמיט פרטים מהמציאות שלא תואמים את התמונה הגדולה שהוא מצייר.

בעבר, כשכתב על תרומותיו של ג'ורג' סורוס בישראל, הוא ציין בכתבתו שמות ארבעה ארגונים הנהנים מתמיכתו של סורוס, ועל סמך הרשימה העניק להן תעודת הכשר.

פנינו אז לברנע וציינו כי ישנם ארגונים רבים נוספים להם סורוס מעביר כספים, בדרך כלל קיצוניים יותר וגם בעייתיים מבחינת תעודת ההכשר, שאינם מופיעים בכתבה.

ברנע השיב לנו כי עובדה זו כלל אינה סותרת את מה שהוא כתב. כלומר, העובדה שהוא ציין ארבעה ארגונים בלבד בשמם, אינה סותרת את העובדה שקיימים ארגונים נוספים ששמם אינו מצוין…

יידעו קוראיו של נחום ברנע ויזהרו: כל אימת שמופיעה בטוריו רשימה של פריטים, בהחלט ייתכן שבמציאות קיימים פריטים נוספים, אותם משמיט ברנע לנוחיותו.

בהמשך כותב ברנע על תגובת נתניהו להמלצת הרשימה המשותפת:

תגובת נתניהו מיהרה לבוא: גנץ הבוגד עשה קנוניה עם הערבים להשמידנו.

תגובת נתניהו אכן הייתה חריפה, אולם המלים החריפות בה הופנו כלפי הרשימה המשותפת ולא כלפי גנץ, לו הוא קרא להצטרף לממשלתו. בכל מקרה, הטענה "גנץ הבוגד" כמובן שלא נאמרה ולא נרמזה מצדו של נתניהו. גם האשמת גנץ בקנוניה לא הייתה שם.

(אם כבר להיפך, היו אלה משה עלון ואהוד ברק שהאשימו את נתניהו בבגידה)

פנינו לנחום ברנע ושאלנו אותו מדוע השמיט סעיפים מדרישות הרשימה המשותפת, ומדוע עיוות את תגובתו של נתניהו. תגובתו תופיע כאן אם יבחר להגיב.

למאמר זה התפרסמו 4 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות
  1. חלק מהדרישות של הרשימה המשותפת סבירות. הצפיפיות בכפרים הערבים מולידה אלימות ופשע ובכל מקרה מגיע להם פיתרון.
    הריסת בתי מחבלים היא פעולה בלתי חוקית מיסודה , מבטאת עונש קבוצי ( במקום עונש פרטני ) היתה נהוגה בצורות שונות במשטרים אפלים כולל המשטר הכיבוש הנאצי והכי חשוב הינה בלתי חוקית בתוך הקו הירוק. אנו חיים בשתי מערכות חוק נפרדות: מערכת חוק בתוך הקו הירוק ומערכת חוק מעבר לקו הירוק אם זה לא אפרטהייד אז מה זה אפרטהייד? אפילו שמערכת החוק מעבר לקו הירוק מאפשרת הריסת בית משפחתי
    כפעולת ענישה עבור עבריין יחיד מופעלת רק כלפי הפלסטינים שחיים שם ולא מופעלת כלפי ישראלים שחיים שם ( כנגד מחבלים ישראלים ).
    אז עיקר הטענות של ה BDS כלפי מדינת ישראל ( מדינה כובשת שמפעילה חוקי אפרטהייד כנגד האוכלוסיה הכבושה נכונות ! )

  2. גם אתה מיתמם,
    יש דברים שלא אומרים אבל הם משתמעים ,
    הודעתו של נתניהו בהחלט יוצרת את הרושם של גנץ הבוגד שחובר לרשימת הערבים אשר רוצים את השמדתנו

  3. גם אתה מיתמם,
    יש דברים שלא אומרים אבל הם משתמעים ,
    הודעתו של נתניהו בהחלט יוצרת את הרושם של גנץ הבוגד שחובר לרשימת הערבים אשר רוצים את השמדתנו

  4. עיתונאי שלא טורח אפילו להגיב על ביקורת עניינית, מעיד על עצמו יותר מכל שאינו ראוי לעבוד במקצוע, שרוב מהותו הוא השימוש במילים. מי ייתן וברנע ישפר את דרכיו.

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות