שקר אי חוקיות ההתנחלויות

'הארץ' קובע כעובדה שההתנחלויות מנוגדות לחוק הבינלאומי. זו לא עובדה אלא משאלת לב. הנה העובדות, והמסקנות העולות מהן

הישוב עפרה (צילום: בתי אמנה)

במאמר ב'הארץ', המתגולל על אחד מבעלי הטורים בעיתון, תושב עפרה ישראל הראל, קובעת המחברת, נדין אבו לבן, כך:

(חוק וסדר) אינם בנמצא בהתנחלות שהראל מתגורר בה בניגוד לחוק הבינלאומי

האמנם ההתיישבות היהודית ביו"ש ובתוכה הישוב עפרה, מקום מגוריו של הראל, מנוגדת לחוק הבינלאומי?

לא, והנה הסיבות:

טענת התעמולה הערבית לפיה ההתנחלויות מנוגדות לחוק הבינלאומי נשענת על חלק מסעיף 49 באמנת ז'נבה הרביעית, אותו כביכול הן מפרות.

הנה השורה הרלוונטית מהסעיף:

The Occupying Power shall not deport or transfer parts of its own civilian population into the territory it occupies.

תרגום: הכוח הכובש לא יגלה או יעביר חלק מאזרחיו לתוך השטח הנכבש

סעיף 49 אכן אוסר העברת אוכלוסין משטח המעצמה הכובשת אל השטח הנכבש, אבל הוא לא רלוונטי להתיישבות היהודית ביו"ש מהטעמים הבאים:

  • הזיקה המשפטית של ישראל ליהודה ושומרון מתוקף החלטת החלוקה בעלת התוקף המשפטי שכללה אותם בשטחה, מעולם לא בוטלה
  • גם אלמלא הזיקה המשפטית, השטח שכבשה ישראל ב 67' לא נכבש מידי ישות מוכרת כמתחייב מהאמנה. (כזכור, פקיסטן והממלכה המאוחדת היו המדינות היחידות בעולם להכיר בריבונות ירדן על השטח)
  • השטח נכבש במלחמת מגן, כתוצאה מתקיפה ירדנית חד צדדית של ישראל מתוך השטח שנכבש. האמנה, שנוסחה ב 1949 בעקבות התנהגות גרמניה הנאצית בשטחי הכיבוש שלה במהלך מלחה"ע השניה, לא נוסחה לגבי מלחמות מגן אלא לגבי מלחמות התפשטות אימפריאליות
  • מהסיבה הזו, האמנה מתכוונת בפירוש לאוכלוסין שהועברו לשטח הכבוש בכפייה. תושבי יו"ש לא הוגלו לשם על ידי המדינה. האמנה לא אוסרת על המדינה הכובשת ליישב בשטח הכבוש אוכלוסין לצרכי ביטחון, וגם לא הגירה פנימית לשטח הכבוש מרצון, שהם המאפיינים המובהקים של ההתיישבות היהודית ביו"ש

כלומר, כל סעיף 49 באמנת ז'נבה הרביעית, עליו מושתתת טענת אי החוקיות של ההתנחלויות, אינו רלוונטי בשום רובד או צורה למצב ביהודה ושומרון.

שמא כל אלה סיפורים שאנחנו מספרים לעצמנו ואין להם אחיזה במציאות?

לחלוטין לא.

לאורך עשרות שנים מתעקשת ארצות הברית של אמריקה לטעון שאנחנו צודקים ו'הארץ' טועה.

כבר ב-3.2.81 אמר הנשיא לשעבר רונלד רייגן לעיתון הניו יורק טיימס כי:

באשר לגדה המערבית, אני מאמין שההתיישבות שם — לא הסכמתי כשהממשל הקודם התייחס אליה כאל בלתי חוקית. היא אינה בלתי חוקית.

מרייגן לקלינטון:

ג'יימס פולי, דובר מחלקת המדינה האמריקאית תחת ממשל קלינטון, אמר בתשובה לשאלה על ההתיישבות ביו"ש במסיבת עיתונאים שנערכה בתאריך 1.10.97:

עמדתנו הכוללת באשר לשאלת חוקיות ההתיישבות נותרה בעינה. אנו, כמובן, לא נוקטים כל עמדה במישור החוקי של הנושא בכללותו.

מקלינטון לבוש:

בתאריך 30.4.04, ענה דובר מחלקת המדינה ריצ'רד באוצ'ר על שאלה ישירה על עמדת ארה"ב לגבי חוקיות ההתיישבות בזו הלשון:

באוצ'ר: הממשל הזה לא נוקט עמדה בנוגע לחוקיות [ההתנחלויות]. נקטנו עמדה המדגישה את הצורך לסיים את הפעילות ההתיישבותית כדי לחולל תהליך לכיוון פתרון שתי המדינות, ולגבי הצורך לדון בשאלת ההתנחלויות בסוף המשא ומתן.

שאלה: אם כך, הוגן יהיה לומר — מדויק יהיה לומר, שגם לפני וגם אחרי ביקור שרון, ארצות הברית, רשמית, לא נקטה עמדה לגבי החוקיות על פי אמנת ז'נבה של ההתנחלויות הללו?

באוצ'ר: זה נכון.

ומבוש לאובמה, שממשלו המשיך אף הוא את אותו הקו:

בפברואר 2011 ביקשה מועצת הביטחון של האו"ם להעביר החלטה המגנה את הבניה בהתנחלויות תוך הגדרתן "בלתי חוקיות". ארה"ב הטילה וטו על ההחלטה. סוזן רייס, שגרירת ארה"ב באו"ם התראיינה לאחר מכן בגרסה האמריקאית של "פגוש את העיתונות", שם נשאלה:

דייויד גרגורי, מנחה "פגוש את העיתונות": לפני שאת הולכת, ברצוני לשאול אותך על ההצבעה באו"ם בנוגע להצעה שיזמו הפלסטינים להכריז על פעילות התנחלותית  ישראלית כבלתי חוקית. את, כנציגת ארה"ב, הטלת וטו בגלל הביטוי "בלתי חוקית". הממשל מאמין שההתיישבות אינה לגיטימית אך לא בהכרח לא חוקית…

רייס: ראשית, דייויד, הטלנו וטו על הצעת ההחלטה לא רק בגלל המילה "לא חוקית", אלא בגלל השקפתנו לפיה עלינו להביא את הצדדים בחזרה למו"מ ישיר, כדי שיסכימו בשיחות ישירות על פתרון שתי המדינות.

אחרי אובמה בא טראמפ שעל יחסו לסוגיה אין צורך להכביר במילים. ואחריו ביידן, שאף הוא מעולם לא טען שההתנחלויות בלתי חוקיות.

לכל היותר קובעת ארה"ב שההתנחלויות "אינן מועילות" ואף מהוות "מכשול לשלום". אבל אף פעם לא שהן אינן חוקיות, מהטעם הפשוט שהטענה הזו אינה נכונה, אלא בגדר תעמולה ערבית.

על 'הארץ' התעמולה עובדת. על החוק הבינלאומי, פחות.

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות