בואו נכהן לרגע כחברי ועדת הקבלה לישוב שלנו…

מאמר המערכת של 'הארץ' האשים את היישוב נס עמים בגזענות מכיוון שלא קיבל משפחה ערבית להרחבה חדשה. איזה מידע השמיט 'הארץ' מקוראיו?

בשבוע שעבר פרסמה עמירה הס בעיתון 'הארץ' ידיעה ביקורתית על החלטת ועדת הקבלה של הישוב נס עמים שבגליל המערבי לדחות את בקשתה של משפחה ערבית ישראלית להצטרף לקהילה ("ביקשו לחיות לצד יהודים אך נכשלו במבחן המנגל", 22.4). ביום שישי האחרון, התייצבה מערכת 'הארץ' מאחורי הביקורת. מאמר המערכת ("נס לא היה שם", 24.4) תיאר את בני הזוג המבקשים להתקבל ככאלה שכל חטאם מסתכם ב"פגם מולד שנפל בהם, הם ערבים דעתנים". ואיך שופטת מערכת 'הארץ' את אותה "דעתנות"? דבש וחלב. פנייתם של הזוג לנס עמים, כך 'הארץ', "נשענה על אידיאולוגיה מוצקה, החותרת לדו־קיום ולחיי שוויון ושיתוף." בעקבות דחיית הזוג תקף העיתון בחריפות את חברי נס עמים על החלטתם, והאשימם שקבעו "ציון דרך בגזענות הישראלית". "נס עמים", פוסקת מערכת 'הארץ', "אינו יכול עוד לשמש כמופת".

"גזענות ישראלית"? נס עמים הוקם על ידי נוצרים אירופאים ב-1963 מתוך הבעת סולידריות עם העם היהודי שחווה זמן קצר לפני כן את אימי השואה. במשך רוב שנות קיומו רוב תושבי המקום היו נוצרים (רובם מתנדבים זמניים וחלקם תושבי קבע), והמקום פעל ועדיין פועל לקידום דו-קיום בין יהודים לערבים באמצעות סדנאות, פעילויות ומחנות קיץ משותפים ליהודים ולערבים. לפני כמה שנים ההחליטו חברי נס עמים לבנות שכונת מגורים חדשה וליצור תשתית של תושבים ישראלים. ההרחבה שווקה הן במגזר היהודי והן במגזר הערבי כשכונה מעורבת. נכון לעכשיו נרכשו בתים על ידי יהודים (הרוב), ערבים נוצרים, ערבים מוסלמים, דרוזים ונוצרים אירופאים. אחד התושבים הערבים החדשים, יוסף מוברקי, נשוי+3, במקור מכפר מזרעה, אמר בראיון לג'רוזלם פוסט:

משך אותי הרעיון לחיות יחדיו, יהודים וערבים, במקום ניטרלי, אשר במשך 50 שנה משך אליו אנשים מכל קצוות תבל… אני צופה קצת וויכוחים, אבל אני מאד רוצה שהכל יזרום בצורה חלקה וללא קשיים.

על מה, אם כן, מלין עיתון 'הארץ'? נס עמים הינו אחד היישובים המעורבים היחידים בישראל. אם יוסף מובקרי מכפר מזרעה יכול לבנות שם את ביתו, יחד עם אליאס ג'בור ואיברהים סימאן שאף מכהנים בוועדה המקומית, מדוע נמנע מהזוג הערבי השני החותר "לדו־קיום ולחיי שוויון ושיתוף" לבנות בית בנס עמים? האם אכן מדובר כאן בגזענות או שמא במשהו אחר לגמרי?

בדיקה קצרה באשר לאופיה של אותה "דעתנות" של הזוג המדובר (פעולה קלה למדי, שכן היא בוערת כאש בעצמותיהם והם מרבים לפרסמה), מעלה את כל מה שאין לו רמז במאמר המערכת של 'הארץ': עלא חליח'ל ועביר בכר אינם זוג ערבי ישראלי ממוצע. מדובר בזוג לאומנים ערבים קיצוניים ופעילים. האישה היא עורכת דין הפועלת למען מתן זכויות למחבלים כלואים, ובעלה הוא עיתונאי ופעיל פוליטי, איש תנועת בל"ד, עורך בטאון המפלגה לשעבר ומעריץ של הח"כ לשעבר והחשוד בריגול עזמי בשארה. הוא תומך בזכות השיבה במובנה המרחיב ביותר, המהווה בעיניו איזון מוסרי הולם לחוק השבות, וישראל בעיניו היא "חרא של מדינה, חרא של פרויקט, מקום לא יפה, מכוער ברמה הפיסית, לא נעים… זה מקום הזוי שאוכל את בניו, אני לא אוהב את המדינה הזו, זה מקום מחורבן". חליח'ל, המבקש להתקבל כחבר בקהילת נס עמים, מעריך ש"האינתיפאדה השלישית תתחיל כנראה מכאן, מתוך ישראל", חושב שהמצב "יוביל לפיצוץ", וכשהוא נשאל להערכתו לגבי סיכויי המדינה לשרוד, הוא עונה "פיפטי פיפטי".

טוב, את המדינה אינו אוהב. ומה עם היהודים? אולי דעתו על חלק ניכר מחברי הקהילה אליה הוא מבקש להצטרף שונה? כך ענה כשנשאל להערכתו ל"עתידו של המקום הזה":

יש בינינו לבין היהודים תהום מוחלטת. יש ניגוד מוחלט לגבי התוכניות לעתיד ואין שום מכנה משותף.

אם אדם סביר שם את עצמו בנעלי ועדת הקבלה של נס עמים המראיינת את עלא חליח'ל ועביר בכר, מה שהוא רואה לנגד עיניו אינו הכרעה פוליטית אלא הכרעה חברתית. האומנם מבטאים בני הזוג "עקרונות סובלנות ופתיחות" כלפי היהודים, העומדים בבסיס ההרחבה המוקמת בישוב? האם ישתלבו בקהילה, או שמא יתפסו משבצת לעומתית, כעולה מהדעות שפרסמו בשנים האחרונות? האם יש יסוד סביר לתקווה שבעתיד לא תיחשב ההחלטה לקבלם למקח טעות? ובמילים פשוטות יותר, האם תעמוד ועדת הקבלה במשימה שהטילה עליה הקהילה, לקבל חברים הנראים כ"מתאימים למרקם החברתי והתרבותי"?

מאמר המערכת של 'הארץ', אם כן, לא רק העלים את מהות "הדעתנות" של חליח'ל ובכר, אלא גם העלים את העובדה שכבר מתגוררים במקום תושבים ערבים. למה עשתה זאת מערכת 'הארץ'? שתי תשובות אפשריות: או כי נוצרה הזדמנות לספר עוד סיפור דיבה על ישראל "הגזענית", ולעזאזל העובדה שהקהילה הנאשמת היא הכי פחות גזענית שרק אפשר, או שעמדותיו הפוליטיות של הזוג, כאמור בשר מבשרה של תנועת בל"ד של עזמי בשארה וג'מאל זחאלקה, זוכות ליחס חיובי מאת מערכת 'הארץ', שאת כתב ההגנה שלה עליהם, תוך התקפה בוטה על קהילת "נס עמים", בחרה לפרסם במהדורת ה' באייר.

 

למאמר זה התפרסמו 14 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות
  1. משעשע כשאלה שמאשימים אנשים בגזענות הם אלה שמציגים אנשים כלא יותר מהגזע שלהם.

  2. לכל המגיבים שיודעים עד כמה הארץ מעוות – לא, עדיין לא כולם יודעים. זו מלחמה על דעת קהל והיא קריטית. הסיפורים מ׳׳הארץ׳׳ פורשים כנפיים ומחזקים עמדות קיצוניות הטוענות שישראל היא מדינה גזענים ומכוערת. וכן, זה משכנע גם אנשים לא קיצוניים פעמים רבות. בתור מחנך ומורה אני רואה כיצד בני נוער שלומדים על צדק ודמוקרטיה נתפסים על סיפורים שכאלו. נכון שאפשר פשוט להתעלם, אבל זו תהיה הזנחה פושעת. יש לגלות תמיד את פני השקר כשרק אפשר.

  3. תוכלו לתת רפרנסים מדויקים לציטוטים שהבאתם? הלינק ל"ארץ האמורי" שבור (וגם הוא מן הסתם לא רפרנס ישיר).

    • נסה להחסיר מכתובת הלינק כפי שהובאה במאמר לעיל את 8 התווים האחרונים

  4. עברתי בקניון. היה שם בחור בדוכן שניסה לעניין את העוברים והשבים במינוי לעיתון הארץ. כל מי שהבחור פנה אליו ענה בצורה לא יפה או מלגלגת.
    ריחמתי על הבחור.

  5. שמחתי לקרוא גם את הצג השני של המטבע.
    כאחת מאלו שהתקבלו לנס עמים ושעתידה לעבור עם משפחתי להתגורר ביישוב בעוד מספר חודשים, אני שמחה לקרוא כתבה ראוייה, אשר מציגה נקודת מבט נוספת וחשובה.
    נס עמים עוד תהווה דוגמא לחיים משותפים ורב תרבותיים.

  6. כתושבת נס עמים לעתיד הקרוב, שמחתי לקרוא את הכתבה הזאת שנתנה נקודת מבט נוספת לסיפור הזה. תודה על האיזון!

  7. מעניין מה היה נכתב אם מישהו איפשהו היה פוסל את חגי סגל, איתמר בן גביר או עדי קידר….

    • סביר להניח שהשמות שהזכרת לא היו מנסים להתקבל לנס הרים
      ואם היו מבקשים – ברור שלא היו מתקבלים

  8. לא נמאס להטפל לבטאון הסופרמרקטים הזה? רובם המכריע של קוראיו אינם מטומטמים לחלוטין, הבינו שהעיתון מוטה בצורה מסויימת וזה פשוט לא מפריע להם. הנסיון הסיזיפי להוכיח את זה למיעוט הזניח שאיכשהו לא הצליח עדיין להבין זאת גם מייאש וגם חסר טעם: האם באמת אלו האנשים שאנחנו רוצים לשכנע לעבור למחננו – כאלו שכשחובטים להם בראש שוב ושוב עם פטיש 5 ק"ג בודקים אם הטלפון מצלצל? שישארו שמאלנים.

    • הנסיון אינו לשכנע את קוראי הארץ לא להיות שמאלנים, אלא לגרום להם להבין שהארץ מעוות עובדות ולכן חסר אמינות. אמנם כאן העיתון הזה הוא בשוליים, אבל בחו״ל מדובר בעיתון מרכזי ומשפיע.

      • אמינות אינה בראש מעיינו של שמאלני אלא התנגחות פוליטית יעילה ככל שניתן נגד הימין. סוציאליסט תמיד ישאר דיקטטור בלבבו.

    • העיתון השולי הזה, הוא העיתון הישראלי הנחשב ביותר בחו"ל. הגרסא העברית שלו היא פרט אכן שולי, והגרסא האנגלית שלו קיצונית עוד יותר, כפי שאתר זה מפרסם שוב ושוב.

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות