האם שנות ה-30 הגרמניות חוזרות לאופנה?

קשה להאמין שמדובר ב-2013. העיתון הגרמני הנפוץ ביותר במדינה, פרסם תמונה בה ישראל מתוארת כמפלצת זללנית עם קרניים. 'דר שטירמר' לא היה היה מתבייש.

קשה להאמין שמדובר ב-2013. העיתון הגרמני הנפוץ ביותר במדינה, פרסם תמונה בה ישראל מתוארת כמפלצת זללנית עם קרניים. 'דר שטירמר' לא היה היה מתבייש.

העיתון הגרמני Süddeutsche Zeitung או בקיצור SZ, הינו העיתון בעל התפוצה הרחבה ביותר בגרמניה, אשר מגיע ל-1.1 מיליון קוראים ביום. לא מדובר באתר אינטרנט איזוטרי או בלוג הזוי, אלא בעיתון מיינסטרים המייצר ומשפיע על דעת הקהל הגרמנית באופן יומיומי.

שלשום פורסמה בעיתון הגרמני ביקורת (חיובית) על שני ספרים חדשים שיצאו לאור לאחרונה, שניהם בנושא ישראל, ושניהם לא אוהדים את ישראל. התמונה באמצעותה בחרו עורכי העיתון לקשט את המאמר, ושתופסת את רוב העמוד, היא של אישה מגישה אוכל למולך – אותו אל מקראי-כנעני לכבודו הקריבו הכנענים את ילדיהם. הכתובית של התמונה:

גרמניה מגישה. במשך עשורים, ישראל סופקה בנשק, חלקו בחינם. אויביה של ישראל רואים אותה כמולך זללני. פיטר ביינארט מקונן כי לכך הגיעו הדברים [ביינארט מוזכר מכיוון שספרו החדש "משבר הציונות" הוא אחד מהספרים המבוקרים במאמר, ש.כ].

המפלצת בעלת הקרניים מזכירה דימויים הקשורים לעלילת הדם העתיקה נגד היהודים, כמו גם לקריקטורות אנטישמיות שפורסמו במאה הקודמת בעיתונים גרמניים, אשר ביצעו דמוניזציה ודה-הומניזציה ליהודים, שנים מעטות לפני השואה. קישור הדימוי הנ"ל למדינת ישראל, בה מתגוררים מרבית יהודי העולם, קושרת באופן ברור בין שנאת היהודים הוותיקה לגלגולה הנוכחי בדמות שנאת ישראל.

בניגוד לקריקטורות אנטישמיות אחרות, במקרה הנ"ל לצייר אין קשר או אחריות לפרסום, שכן הוא צייר במקור את הציור עבור מגזין בנושא אוכל ללא קשר ליהודים או לישראל. הצייר, ארנסט קאהל, צוטט בעיתון הגרמני-יהודי Judische Allgemeine כאומר שהוא "מזועזע" שהעיתון השתמש בציור שלו בהקשר הזה.

בעקבות הביקורת, עורכי ה-SZ פרסמו שתי הודעות בעניין. הראשונה מתרצת כי:

רק אויביה של ישראל רואים את ישראל באופן הדומה למפלצת המצוירת. נוסף על כך, אין להשוות בין מדינת ישראל ליהדות.

 

זה נכון שאת דימוי המולך הביא מושא הכתבה, פיטר ביינארט, אולם מתוך כל התמונות האפשריות שיכלו עורכי העיתון לקשט באמצעותן את הכתבה (למשל, תמונה של ביינארט או תמונה של עטיפת הספר) הם בחרו דווקא בזאת בעלת הקונוטציות האנטישמיות. ניתן להניח כי הקורא הממוצע, הקורא כותרות ומסתכל על תמונות, לא באמת מבין תוך כדי סקירת הכתבה שהתמונה אמורה לייצג איזו אימרה של ביינארט מתוך הספר. בסופו של דבר, מה שאותו קורא רואה, הוא תמונה של מפלצת עם קרניים ומתחתיה כתובית המסבירה כי המפלצת היא ישראל הזללנית.

 

באותה הודעה של העיתון, מודים עורכיו כי מוטב היה לבחור בתמונה אחרת, על מנת לאפשר לקוראים להתמקד במאמר עצמו. בהודעה שניה של העיתון  מודים עורכיו כי ייתכן והקוראים לא הבינו כהלכה את התמונה והוסיפו את התנצלות העמומה:

ה-SZ מצטער כי הדברים יכלו להגיע לכדי חוסר הבנה שכזו. פרסום הציור בהקשר הזה היה מוטעה.

הוועד היהודי-אמריקאי (AJC) הגיש תלונה אצל מועצת העיתונות הגרמנית באומרו כי פרסום הציור בהקשר בו הוא פורסם מהווה הפרה בוטה של סטנדרטים עיתונאיים הנוגעים לדיווח אתי ומאוזן והודיע כי "ההסבר של ה-SZ לחלוטין אינו מספק".

ראוי לציין שסקר חדש של האיחוד האירופי מגלה כי האנטישמיות באירופה מצויה במגמת עליה. על פי הסקר:

1 מכל 4 יהודים באירופה חווה הטרדה אנטישמית בשנה שחלפה. אחד מכל 3 חווה הטרדה אנטישמית ב-5 השנים שחלפו. 5% מהיהודים דיווחו על השחתת רכושם בכוונת מכוון בשל היותם יהודים ו-7% חוו בצורה זו או אחרת פגיעה פיזית או איום פיזי ב-5 השנים האחרונות.

האם ניתן למתוח קו מקשר בין ממצאי הסקר לבין תיאור המדינה היהודית כמפלצת בעלת הקרניים?

 

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות