האם תושבי הרצועה תומכים בחמאס או סובלים ממנו?

בעיתון 'הארץ' מקודמת טענה לפיה תושבי עזה הם קורבנות של חמאס ולא מי שנותנים לו את כוחו. הנתונים (שוב) מראים שהמציאות אחרת

עצרת תמיכה בחמאס בעזה (צילום:ויקיפדיה)

ביום שישי האחרון פורסמה במוסף 'הארץ' כתבה על קשייהם של פעילי שמאל מבין תושבי העוטף, נוכח המציאות המזוויעה החדשה.

היגד חוזר ונשנה בדבריהם היה הפער לכאורה בין חמאס לבין תושבי רצועת עזה.

הפעילה נטע הימן למשל, מצוטטת כקובעת ש:

העם הפלסטיני עצמו סובל בעצמו מאד משלטון החמאס

הפעילה יעל נוי קובעת ש:

העזתים שבויים בידי החמאס ומפחדים מהחמאס יותר מאיתנו

ועוד.

דבריהם מעלים שאלה אמיתית, חשובה ומעניינת:

האמנם תושבי עזה אינם תומכים במעשי חמאס, אינם מזדהים עם התנועה הרצחנית והם אף קורבנותיה? או שמא ההיפך – תמיכתם בחמאס איתנה והיא שנותנת לארגון הטרור הנפשע את כוחו?

כל הנתונים מצביעים על תשובה ברורה. המרואיינים לכתבה בעיתון 'הארץ' טועים ומטעים. תושבי עזה אינם קורבנות של חמאס אלא להיפך. הם עצמם חמאס, הם שנותנים לו את כוחו ואת הלגיטימיות שלו והם גם יבחרו בו שוב ושוב אם יועמד לבחירות.

סקר יחסית עדכני מראה שהתמיכה בחמאס ממילא גבוהה ואף גוברת בעקבות מבצע שומר החומות. לפי הסקר הזה, 94% מהפלסטינים הצהירו שהם "חשים גאווה לנוכח התפקוד של רצועת עזה במערכה".

הנתונים אינם סטיית תקן כתוצאה מעימותי 'שומר החומות'. באופן קבוע ולאורך שנים, תושבי רצועת עזה קיצוניים יותר מתושבי יו"ש בתמיכתם בדרך של חמאס, על אף שגם ערביי יו"ש כאמור תומכים בחמאס.

התמיכה המסיבית בחמאס בחברה הפלסטינית בכלל ובחברה העזתית בפרט, אינה באה בחלל ריק. היא נשענת על הסברים וסיבות שבהם היגיון רב.

ההנחה שהציבור העזתי הוא "קורבן" של חמאס היא, אפוא, הנחה מתנשאת. היא מקפלת בתוכה זלזול בחברה הפלסטינית, הנובע מהקושי העמוק להביט במציאות נכחה ולגזור ממנה את המסקנות הקשות המתבקשות.

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות