הבלוף של 'מעריב'

ייתכן כי 'מעריב' חש שאין לו מספיק נוכחות בשיח הציבורי הטרנדי בנושא שירת נשים בצה"ל, ולכן החליט בכל מחיר לדחוף עצמו פנימה. העיתון העדיף סנסציה מעוררת דיון על חשבון מקצועיות עיתונאית, גם אם מדובר בשילוב של מניפולציה וחלטורה.

שימו לב לכותרת הראשית של היום:

לכאורה, עליית מדרגה בהקצנתם של תלמידי ישיבות ההסדר. לא פחות מסירוב פקודה על סף מרי, וצעד נוסף לקראת ניתוק הציונות הדתית ממדינת ישראל. בגוף הכתבה ידע הכתב עמיחי אתאלי לספר כי יצאה "קריאה מפורשת בין תלמידי הישיבות התיכוניות, הישיבות הגבוהות, וישיבות ההסדר להשתמטות מצה"ל". הוא גם מביא ציטוט של אחד ממחתימי העצומה, יזהר ברק, ומגדיר אותו כ"תלמיד בישיבה מוכרת בציונות הדתית".

אבל אתאלי לא באמת שוחח עם ברק, אלא ציטט דברים שאמר ברק לאתר הימני "הקול היהודי". קריאת האייטם ב"קול היהודי" מתחילה להכניס את העניינים לפרופורציות. יזהר ברק אינו תלמיד בסתם "ישיבה מוכרת בציונות הדתית", הוא תלמיד בישיבת "תורת החיים" שביד בנימין המונהגת על ידי הרב שמואל טל.

שמואל טל מחנך את תלמידיו בקו אנטי-ממלכתי מובהק מאז ימי ההתנתקות (מקום מושבה המקורי של הישיבה היה בגוש קטיף). הוא רואה במדינה ממלכת "טומאה" ש"נלחמת בקב"ה", ואף אמר ב-2007 כי הוא מבקש להתנתק מהמדינה:

ההנהגה בכללותה על כל מרכיביה – הממשלה, התקשורת, המשפט, האקדמיה, התרבות – היא מלכות הקוראת תיגר כנגד מלכות ה'. יש כאן שתי מלכויות הסותרות זו את זו באופן מובהק. צריך להחליט: האם ה' הוא המלך או שמא חס וחלילה המלכות המתנכרת לו והנלחמת בכל הקדוש והיקר לו.

אם כן, זוהי הישיבה ממנה יצאו יוזמי העצומה, וכך צריך להסתכל על תוכן העצומה. למעשה, אין כאן שום חידוש או הפתעה למי שבודק את הרקע שלהם. באתר "הקול היהודי"  יש גם הפניה לעצומה עצמה באתר "עצומה". כפי שניתן לראות, עד עתה חתמו עליה 23 בני אדם (ביניהם שלש בנות ואחד שחצה את גיל 40), חלקם הגדול מיד בנימין, כלומר מישיבת "תורת החיים".

גם אם נניח שהעצומה אכן מופצת ברגעים אלה בין מספר ישיבות, הרי שעדיין אין כאן סיפור. לעמיחי אתאלי לא היתה כל דרך לדעת כמה תלמידים נוספים אכן חתמו על העצומה, מכיוון שגם יוזמי העצומה לא יודעים. מה שאתאלי כן ידע אך מנע מקוראיו, הוא שלא רק שלא מדובר בתלמידי ישיבת הסדר, מדובר בתלמידים הלומדים במוסד שגם כך נוקט בקו אנטי-ממסדי, אנטי-חילוני ואולי אף פוסט ציוני הרבה לפני ששירת נשים לצה"ל הפכה לעניין בוער כל כך בקרב הציבור הישראלי. הכנסת הקונקסט הזה לידיעה היתה הופכת אותה לדיווח קצר באחד העמודים הפנימיים, ומכניסה דברים לפרופורציה עבור קוראי 'מעריב' אשר מצקצקים בלשונם וחרדים מ"עליית המדרגה" בקרב בני הישיבות.

אולם המניפולציה של 'מעריב' גדולה שבעתיים. יוזם העצומה אמר כי "יש תלמידים משיבות תיכוניות שונות שחתמו עליה ואפילו תלמידים מישיבות הסדר", כלומר הוא מדגיש את חריגותם של הסדרניקים שלכאורה חתמו על העצומה. אך כל זה לא מונע מהכותרת הראשית להציג את העצומה הקיקיונית הזו כ"עצומה בישיבות ההסדר", ובכך להציג אותה כחמורה הרבה יותר ממשקלה הסגולי הזניח.

 

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות