ידיעות אחרונות מציג: הגדרה חדשה לזכויות אדם

רוצים שגם לכם יפרגן 'ידיעות אחרונות' את ההגדרה החנפנית "פעיל זכויות אדם"? קל. הנה מה שעליכם לעשות כדי לזכות בכבוד

עומר שאקר מתחנן שיתנו לו להישאר בישראל ולהילחם למען "זכויות אדם", השבוע. צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש90

זו הייתה הכותרת בה בחר 'ידיעות אחרונות' לדווח על עזיבתו של עומר שאקר את ישראל:

אמנם, הכתבה מאת איתמר אייכנר מדייקת ומציינת כי בית המשפט אישר את שלילת אשרת העבודה של שאקר "בשל תמיכתו בחרם נגד המדינה", ובהמשך שהוא "מגורש מישראל בשל תמיכתו בחרם". ובכל זאת החלטת העורכים למסגר את הסיפור כ"גירוש פעיל זכויות אדם" נראית לנו צורמת ובלתי מדויקת.

נכון הדבר ששם הארגון ששאקר ייצג בארץ הוא "משמר זכויות האדם" (Human Rights Watch, ולהלן HRW), ובכל זאת ראוי שמעשיו של שאקר בפועל ינחו את האופן בו הוא יכונה על ידי העיתון.

רמז לכינוי הנכון לשאקר ניתן למצוא בדברים הבאים. לאחר שהתקבלה ההחלטה להעריך מחדש את אשרת העבודה של שאקר, טען ארגונו באמצעות עורך הדין מיכאל ספרד כי

בניגוד חד לטענות… לא HRW ולא מר שאקיר כנציגו תומכים בחרם, משיכת השקעות או סנקציות כנגד חברות הפועלות בהתנחלויות, ישראל או ישראלים. HRW היא איננה חלק מתנועת ה-BDS ואינה נוקטת עמדה בנוגע לתנועה זו.

כפי שנראה מיד, מדובר היה בשקר גס. אולם ראוי לציין כי גם ב-HRW חשו בסתירה שבין היותו של אדם "פעיל זכויות אדם", ועוד להגדיר אותו כ"חוקר", לבין הרעיון שהוא עוסק באובססיביות בחרם נגד המדינה ובגדיעת מטה לחמם של ישראלים.

פחות מחודשיים לפני ש-HRW הצהיר כי מר שאקר אינו תומך בחרם או סנקציות נגד חברות הפועלות בהתנחלויות, שאקר עצמו יצא בתמיכה ברשימה השחורה של חברות הפועלות בהתנחלויות של האו"ם, במטרה ללחוץ על חברות אלו להפסיק את פעילותן. הוא עשה זאת באופן אישי שוב, ושוב, בזמן ש-HRW שחרר הצהרות למועצת זכויות האדם של האו"ם ולתקשורת בקריאות דומות. בספטמבר 2017 הארגון גם קרא למשקיעים מוסדיים למשוך את השקעותיהם מבנקים ישראליים, משום שאלו משרתים גם עסקים ואזרחים ישראלים החיים בהתנחלויות.

פעילות הארגון HRW בזמן עבודתו של שאקיר כאן כללה גם קריאות לארגון הכדורגל FIFA להטיל סנקציות נגד ישראל.

פעילות נוספת של שאקר הייתה הפעלת לחץ על חברות תיירות מקוונות כגון Airbnb, מה שהוביל להחלטת החברה להפסיק לתווך שכירויות בהתנחלויות. ניתוח של פעילות הטוויטר של שאקר שנעשה על ידי ארגון NGO Monitor גילה כי בתקופה מיוני 2018 עד פברואר 2019 (כלומר, במהלך הליך הערעור על סילוקו של שאקר) הראה כי מתוך 970 ציוצים, 151 התמקדו בפעילות חרם כנגד Bookings.com ו- TripAdvisor במטרה שיקבלו החלטות דומות. אינספור ציוצים אחרים קידמו צורות נוספות של דה-לגיטימציה.

ורק כדי להסיר ספק, פעילותו של שאקר לא עסקה רק בהחרמת התנחלויות. למשל, רק לפני כחודש הוא מחה על כך ש- Airbnb מעודדת תיירות עמוק בתוך ישראל של גבולות 1967, "באדמות שנלקחו מהפלסטינים ב-1948, כגון העיר העתיקה ביפו".

לאור כל אלו, איך ראוי היה לכנות את שאקיר בכותרת הכתבה בידיעות? הנה רעיון, מתוך כתבה ב'ידיעות' מתחילת החודש על אדם אחד, עומר שאקר שמו:

הערה: חלק ניכר מהמידע במאמר זה נלקח מתחקיריו ופרסומיו של הארגון NGO Monitor, ועל כך מסורה להם תודתנו.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות