"מלח הארץ" על פי ב. מיכאל

לתשומת ליבו של ב. מיכאל, שייעץ בשעתו ליאיר לפיד ש"עשרים שניות על מקלדת או שלוש דקות באנציקלופדיה וזה פשוט לא קורה לך"

ב. מיכאל. צילום: יוסי זמיר/פלאש 90

מיכאל בריזון, הלוא הוא ב. מיכאל, לא אוהב מתנחלים, וחשוב לו שנדע עד כמה. בטורו האחרון ב'הארץ' הוא זועם על שרת הפנים איילת שקד, שכינתה את המתנחלים "מלח הארץ" ו"ממשיכי החלוצים".

בעיניו מדובר ב"קשקוש". אמנם המתנחלים "מיהרו לאמץ לעצמם כמה גינוני 'חומה ומגדל'", אך זה ב"בלוף" ש"הופרך כבר שוב ושוב":

די לומר, בלשון עדכנית, כי חלוצי העבר המסוגפים והמרודים היו "חלוצי לוֹאו־קוֹסְט", הביאו סנדווויצ'ים מהבית ומימנו בדי עמל את כל צרכיהם. בני התפנוקים דהיום הם "חלוצי ביזנס קלאס". הכל מוגש להם על מגש של כסף ציבורי. פרנסתם, הגנתם, מגוריהם, תשתיתם ושירותיהם, נשענים בכבדות מחוצפת על כיס משלמי המיסים.

ב. מיכאל משתלח במתנחלים בביטחון עצמי רב, אך האמת היא שהוא מקשקש ומבלף בעצמו. אם היה טורח לבדוק את ההיסטוריה בעיניים ענייניות, היה רואה שהדמיון בין המתנחלים של היום לחלוצים המקוריים גדול יותר ממה שהוא היה רוצה להודות. כי האמת היא שגם הם נסמכו על משאבים ציבוריים, עם כל הכבוד (ויש אכן כבוד רב) למאמציהם וקורבנותיהם האישיים.

מכיוון שהוא הזכיר את אנשי 'חומה ומגדל', נתמקד בהם. הם התיישבו על קרקעות של הקרן הקיימת וההתיישבות שלהם מומנה בידי קק"ל, קרן היסוד והסוכנות היהודית. כך מסכם אלכס ביין בספר "תולדות ההתיישבות הציונית":

הגשמת המפעל הרחב הזה נתאפשר על ידי שיתוף פעולה של מוסדות ציבוריים שונים. הקרן הקיימת העמידה לרשות המתיישבים את רוב הקרקעות שהיו דרושות להתיישבות. ביחד איתה הכינו מחלקות ההתיישבות של הסוכנות היהודית ושל המרכז החקלאי להסתדרות העובדים את התכניות להתיישבות.

במימון המפעל ההתיישבותי השתתפו, חוץ מקרן היסוד והקרן הקיימת, גם המשרד המרכזי ליישוב יהודי גרמניה שעל-יד הסוכנות היהודית, חברת "ניר"… חברת פיק"א… חברת ראסק"ו וחברת אמיקא. את חיל הארי העמידו לרשות המפעל שתי קרנות היסוד של התנועה הציונית: הקרן הקיימת וקרן היסוד.

רוב-רובם של היישובים החדשים נוסדו על אדמת הקרן הקיימת: מלבד זה השתתפה הקרן הקיימת באופן ניכר בהוצאות העליות על הקרקע, סידרה את השבחת הקרקעות והתחילה לייער שטחים מסוימים בהם. רוב הוצאות ההתיישבות נטלה על עצמה קרן היסוד, ועליה היה גם לדאוג בשביל רוב היישובים החדשים לאמצעים הכספיים הדרושים לשכלולם ולביסוסם המשקי. וברור היה מראש, שתפקיד זה ידרוש השקעות נוספות, העולות בהרבה על הסכומים שניתנו להנחת היסודות.

וכך, "בדרכי התיישבות אלו", כתב ב-1947 בכיר קק"ל יוסף וייץ בספרו "התנחלותנו בתקופת הסער",

נוסדו בתקופת המלחמה… חמישים נקודות יישוב חדשות בכל חלקי הארץ…

נמצא, שבתקופת הסער הוקמו ונבנו מאה ושבעה יישובים חקלאיים חדשים, ובייסודם הושקע כסף לאומי, רובו על ידי קרן היסוד ומיעוטו על ידי קרנות אחרות, בסך שניים וחצי מיליון לירות ארצישראליות. ביישובים אלה חיים היום כעשרים אלף נפש.

מותר לב. מיכאל להתנגד להתנחלויות בכל מאודו, ומותר לו לא לדעת פרטים ישנים מתולדותיהם של החלוצים הציונים. הבעיה מתחילה כשמי שהאשים בשעתו את יאיר לפיד ברשלנות, כי הוא לא טורח לפתוח אנציקלופדיה לפני שהוא כותב, חוטא ברשלנות דומה. בלהיטותו להשמיץ ולגדף את שנואי נפשו, ב. מיכאל בעצמו לא טורח לברר עובדות בסיסיות ומשפריץ בורות לכל עבר.  

אך אפילו הפצת הבורות בטון מתנשא היא לא החטא החמור ביותר שנעשה בטור שלו. לשם כך צריך לקרוא את הטור עד סופו, היכן שב. מיכאל מסביר מדוע, למרות הכל, המתנחלים הם דווקא כן "מלח הארץ":

למלח תפקיד חשוב מאוד בהכשרת בשר. תפקידו — להגיר מן הבשר דם.

ושוב השרה צודקת. הרי קשה להעלות על הדעת תיאור נאמן יותר ומדויק יותר לתמצית פעילותו של "מלח הארץ" שלנו: זורים אותו על פני האדמה הכבושה, מפזרים היטב על כל גבעה גבוהה ותחת כל עץ רענן, ממתינים קצת, וחיש קל הוא ממלא את ייעודו: ניגר שם דם.

לעתים זה דמו שלו, לרוב — דם זולתו. והכל כשר למהדרין.

מה יש להוסיף? אולי, שמזל שהכותב הנכבד עצר שנייה לפני שטען שהדם ה"כשר למהדרין" משמש לאפיית מצות בפסח. ולתפארת עיתון 'הארץ'.

ניסינו ליצור קשר עם ב. מיכאל לקבלת תגובה ממנו, אך כל ניסיונותינו עלו בתוהו. באם הוא יבחר להעביר לנו תגובה, נפרסם אותה כאן מיד.

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות