שובה של מתודת השקר המאוחר

ביצוע חדש של 'הארץ' מדגים את השיטה: מחכים מעט עד שהאירועים יתרחקו והזיכרון הציבורי יתעמעם, ואז משכתבים אותם, כמובן נגד המדינה

ציוץ מתסיס ושקרי של ח"כ איימן עודה, המנסה לקשור בין עץ הנשרף ברחבת מסגד אל אקצא כתוצאה מזיקוק שירו הפלסטינים במהלך ההתפרעויות, לבין חגיגות יום ירושלים ברחבת הכותל

להארץ יש מתודה מתוחכמת להנדסת תודעה ולהשרשת שקרים בשיח, ושמה 'מתודת השקר המאוחר'.

בזמן אמת, כשלכולם ברור מה באמת קרה וכלי תקשורת נוספים מדווחים על האירוע, הוא מדווח לקוראיו בצורה יחסית קרובה לאמת. בחלוף הזמן, כשהציבור מתחיל לשכוח מה בדיוק קרה, מגיע זמנו של השקר.

כך למשל מעמד אדמות המאחז אביתר: בזמן אמת, נאלץ 'הארץ' להודות שמדובר באדמות מדינה. בחלוף הזמן, הופכות לפתע אדמות המדינה שאיש לא הצליח להציג מסמכי בעלות עליהן, ל"אדמה גנובה שלא הושבה לבעליה".

או גרסתו המתפתחת של העיתון לגבי הטרוריסט באסל אל אערג': בזמן אמת נאלץ 'הארץ' לדווח אמת: מדובר במפקד חוליית טרור חמושה שנהרג אחרי שפתח באש על הכוח שבא לעוצרו. בחלוף הזמן הוא מתואר בעיתון כמי שהוצא להורג רק בגלל שתמך בחרם והתנגד לתיאום הביטחוני, ואף "נמנה על הדור הצעיר של האינטלקטואלים הפלסטיניים".

בסוף השבוע האחרון שוב הדגים 'הארץ' את השיטה, הפעם בנוגע להתפרעויות הפלסטינים בהר הבית בחודש מאי האחרון.

בזמן אמת, כשההתפרעויות התרחשו מול העיניים ודווחו בכל כלי התקשורת, נאלץ גם 'הארץ' להודות בהן.

עבר מספיק זמן מאז מאי 2021, הזיכרון הציבורי נוח ללישה, וחנין מג'אדלה, אחת הכותבות הקבועות בעיתון, מתייצבת למשימה: במאמר שפרסמה בעיתון על שימוש השב"כ באמצעי מעקב טכנולוגיים, ההתפרעויות כבר מוכנסות למירכאות מזלזלות, משל מעולם לא התקיימו. ובלשונה:

אני נזכרת איך במאי אזרחים ערבים רבים ואקראיים קיבלו מסרונים מאיימים מהשב"כ לטלפונים הניידים שלהם, בטענה שהשתתפו ב"התפרעויות" במסגד אל־אקצא, כדי לעורר בהם פחד ואימה

כלומר ה"התפרעויות" כלל לא היו התפרעויות, אלא רק טענה ישראלית להתפרעויות, טענה שהגיע הזמן ללגלג עליה.

ובכן, לא. בתחילת מאי התפרעו בהר הבית אלפי פלסטינים. הם אגרו במסגדים סלעים וזיקוקים, התעמתו עם שוטרים, פצעו אותם, ירו בהם זיקוקים, יידו אבנים על הכותל ואין לדעת מה עוד היו עושים, אלמלא נבלמו בידי המשטרה.

יכול היה העורך להחזיר למג'אדלה את המאמר ולבקש ממנה להוריד את המירכאות מהמילה התפרעויות. העורך לא עשה את זה, כי גם הוא חלק ממתודת השקר המאוחר.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות