'הארץ': ישראל אשמה שאין עסקה

עמוס הראל קובע ב'הארץ' שמי שמעכב עסקה הוא נתניהו. המציאות מראה שזה לא נכון. לחמאס לא מגיעה הנחת החבר ש'הארץ' מעניק לה

נגד מי מפגינים, נגד נתניהו או נגד סינאוור? (צילום: פלאש 90)

ביום רביעי 10.4, פרסם עמוס הראל ב'הארץ' פרשנות שכותרתה "נתניהו נמנע מהחלטה — ומעכב עסקת חטופים"

הכותרת כידוע לוכדת את לב העניין, אבל גם בתוך הפרשנות חזר הפרשן הביטחוני של 'הארץ' על הקביעה:

קשה להתרשם שנתניהו קיבל החלטה אסטרטגית בזכות עסקה. ייתכן שהמצב הוא בעצם הפוך — בחסות הלחצים, נתניהו נמנע מהחלטה שיכולה לעלות לו במחיר פוליטי לא מבוטל.

כלומר, לא רק שהמעכב של עסקה לשחרור החטופים הוא נתניהו, יש גם מניע – חשבונות מכוערים של הישרדות פוליטית, על גבם של החטופים המופקרים לגורלם.

אבל האם חמאס אכן רוצה עסקה ונאלץ להמתין עד שנתניהו יפתור לעצמו את בעיותיו הפוליטיות עם מפלגות הימין בקואליציה שלו ויסכים סוף סוף לחתום עם חמאס?

זה לא בדיוק המצב, בלשון המעטה.

ראשית, הפלסטינים אומרים דברים ברורים לגבי נכונותם לעסקה וגם הם, כפי שמודה גם עמוס הראל בעצמו, במגמת הקשחה.

לפי הצהרותיהם, ה"עסקה" היחידה העומדת על הפרק היא כניעה מוחלטת של ישראל. (הפסקת המלחמה, נסיגה מוחלטת מהרצועה, חסינות לאנשי חמאס, שיקומה המלא של הרצועה, החזרת התושבים לצפונה),

וכל זאת כלל לא בתמורה לחטופים. רק תמורת הסכמת חמאס להיכנס למו"מ על מה שהם מכנים "עסקה מכובדת", שאת קווי המתאר העתידיים שלה הם בכוונה מותירים בערפל.

מה גם שאת תנאי היסוד האמריקני לעסקה עתידית, שאף היא חלקית, פסל חמאס על הסף, כשהכריז שכלל אין ברשותו 40 חטופים חיים בקטגוריה שהציעו האמריקנים. (נשים, קשישים, חולים ופצועים)

על סמך ההיכרות המוקדמת עם החשיבות העליונה שמייחס חמאס, בצדק מבחינתו, לחטופים ישראלים חיים בידיו, נותר רק לשער במידה רבה של ביטחון שאותה "עסקה מכובדת" מבחינתו, אינה בהכרח כוללת את הסכמתו לשחרור כל החטופים ואפילו לא את רובם.

ולמרות כל זאת, ישראל הולכת ומתגמשת, (למשל בנכונותה לאפשר חזרת תושבים לצפון הרצועה במספרים משמעותיים) בעוד חמאס הולך ומתקשח.

אז מי אשם שאין עסקה?

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות