'הארץ': תרומת ישראל למשבר האקלים הגלובלי "בלתי מבוטלת"

זה כמובן הבל מניפולטיבי תלוש ומגוחך אבל אם אפשר להכפיש את המדינה בתחום נוסף, למה לא בעצם?

'אורות רבין', תחנת הכוח הגדולה בישראל. צילום: יוסי אלוני/פלאש90

בתקופה האחרונה, מצא עיתון 'הארץ' נושא חדש לתקוף את מדינת ישראל בגינו: תרומתה של ישראל למשבר האקלים.

הטענה בקיצור: בעוד מדינות שונות בעולם מבינות את הסכנה שבפליטת גזי חממה לאטמוספירה ופועלות לצמצמם, מדינת ישראל לא עושה די בנידון. תחנות הכוח שלה וכלי הרכב הנוסעים בכבישיה ממשיכים לפלוט פחמן דו-חמצני בקצב שאינו פוחת במידה מספקת.

הכוונה, חשוב לציין, אינה להיערכות ישראל להשלכות משבר האקלים בתחומה, אלה להשפעה הגלובלית של ישראל על המשבר.

התגובה הטבעית של הישראלי הממוצע לטענות כאלה היא לרוב תמיהה – הרי ישראל קטנה כל כך. גזי החממה הנפלטים בשטחה הם בוודאי חלק זעום מכלל הפליטות בעולם. גם אם הפליטות הישראליות תצומצמנה לאפס – כמה השפעה כבר תהיה לכך?

אך מסתבר שההשפעה הישראלית היא רבה משחשבנו. כך לפחות עולה מראיון ש'הארץ' פרסם השבוע עם ד"ר קייוואן ריהאי, שיש המכנים "מדען האקלים המשפיע בעולם", שלאחרונה ביקר בארץ והשתתף בוועידה השנתית ה-51 למדע ולסביבה.   

אנשי 'הארץ' ששו כמוצאי שלל רב על טענתו של ד"ר ריהאי. כותרת המשנה של הכתבה (בגרסה המודפסת) הכריזה שישראל "אינה קטנה מכדי להשפיע על המשבר". המראיין ניר חסון קבע שריהאי "מפריך את הטענה שישראל קטנה מדי מכדי להשפיע על האקלים", ואז ציטט את ה"הפרכה":

הטיעון הזה לא מחזיק. אנחנו יודעים שאנחנו צריכים להגיע לאיפוס פליטות כדי לעצור את האקלים, כלומר, כולם צריכים לתרום לזה. עתיד שבו ישראל לא מאפסת את הפליטות שלה הוא עתיד שבו אנחנו לא עוצרים את שינויי האקלים. לא משנה כמה קטן אתה.

ניר חסון מרחיב ומפרט:

ישראל לא מדינה כל כך קטנה כמו שהישראלים אוהבים לחשוב. מבחינת הפליטות ישראל מדורגת במקום ה-50 בעולם. המשמעות של האמירה שאין לנו השפעה משמעותית על האקלים היא שכל 150 המדינות שפולטות פחות מישראל לא צריכות לעשות דבר.

לכאורה לריהאי וחסון יש קייס – אם בעולם יש כ-200 מדינות ומתוכן ישראל נמצאת במקום ה-50 מבחינת כמות הפליטות, הרי שהשפעתה על המשבר גדולה יותר מרוב המדינות.

למעשה, המניפולציה שעשה חסון על טענתו התלושה בעצמה של ריהאי, אינה מחזיקה מים. והדבר מתחוור כשבודקים את חלקה היחסי של ישראל, כמו גם שאר מדינות העולם, בפליטות גזי החממה.

כל הנתונים הבאים נלקחו מהנתונים העדכניים שפרסם האיחוד האירופי על 208 מדינות העולם, והם נכונים לשנת 2021. בשנה זו פלטה האנושות לאוויר העולם 37,857.58 מיליון טון פחמן דו-חמצני (להלן פד"ח). ישראל פלטה 59.59 מיליון טון פד"ח, שהם 0.16% מכלל הפליטות, מה שמציב אותה במקום ה-53 מכלל מדינות העולם.

אך מספרים אלה מספרים רק חלק מהסיפור. עשר המדינות פולטות הפד"ח הגדולות ביותר בעולם (סין, ארה"ב, הודו, רוסיה, יפן, איראן, גרמניה, דרום קוריאה, אינדונזיה וערב הסעודית) פלטו 26,086 מיליון טון פד"ח, שהם 68.92% מכלל הפליטות.

נחזור על הדברים: עשר מדינות אחראיות ליותר משני-שלישים מכל הפחמן הדו-חמצני הנפלט בעולם.

ישראל כאמור נמצאת במקום ה-53, ולכן חישבנו כמה פולטות המדינות שבמקומות 1 עד 52: 34,895 מיליון טון, שהם 92.2% מכל הפד"ח שבני אדם פלטו לעולם ב-2021.

במילים אחרות, גם אם ישראל תחליט לחזור לימי הביניים, לוותר על חשמל וטכנולוגיה כליל, לסגור את כל תחנות הכוח ולהשבית את כל התחבורה שבשטחה, יעלה בידי האנושות להפחית את פליטת הפד"ח בכעשירית האחוז, כלומר אחד חלקי אלף.

וגם אם כל 155 המדינות שפולטות פחות פד"ח ממנה ייקחו ממנה דוגמה ויצעדו בעקבותיה ובכך יחשיכו חצי גלובוס; הדבר יביא להפחתה של פחות מ-8% בכלל פליטות הפד"ח בעולם.

כן, עד כדי כך קטנה וזניחה ישראל בסוגיה הזאת.

וכן, עד כדי כך גדולה האובססיה של 'הארץ' לתקוף אותה בכל תחום ועניין.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות