הרחם של מי פעיל יותר?

לב מי לא יחרד לנוכח אזהרתו החריפה של שר ההגנה האמריקני לשעבר, רוברט גייטס, המשוגרת מעיתון 'ידיעות אחרונות' ("נתניהו כפוי טובה", 15.1, עמ' 7), ולפיה אחת "הדאגות" של ישראל היא "נתוני הילודה של הפלסטינים שגדולים יותר מאשר של הישראלים היהודים. הזמן אינו עומד לצדה של ישראל".

הדעת נותנת שאם כך קובע מי שכיהן עד לא מכבר בתפקיד שר ההגנה של ארצות הברית, ובמסגרת תפקידו נחשף תדיר לכל נתוני המודיעין העדכניים והמדויקים ביותר שבנמצא, הרי שאכן יש סיבה טובה לדאגה שמפיץ 'ידיעות אחרונות'.

 

מסתבר שלא. אפילו ההיפך המוחלט. לפחות לפי אתר העובדות של ה-CIA, המפרסם נתונים מגוונים לגבי כל ארצות תבל. לפי הנתונים המופיעים בו, עומד הפריון היהודי-ישראלי בשנה החולפת על 2.65 ילודים לאישה, לעומת הפריון הפלסטיני, העומד על 2.91 ילודים לאישה. אולם הנתון הזה אינו עומד בפני עצמו. נכון יותר לראותו בהקשר רחב יותר, כמשקף את נקודת הזמן הנוכחית בתוך מגמה רצופה בת עשור של עליה בפריון היהודי ישראלי, מ-2.5 ילודים לאישה לפני עשור ל-2.65  כיום, ולעומתו צניחה דרמטית בפריון הפלסטיני ביהודה ושומרון, מ-4.63 ילודים לאישה, ל-2.91 ילודים לאישה.

 

הירידה הדרמטית בילודה הפלסטינית היא חלק מירידה חדה בילודה של כלל העולם המוסלמי שסביב ישראל, ובנוסף מבטאת חוליים פנימיים של הפלסטינים תושבי יהודה ושומרון, הסובלים, נוסף לפריון הנמוך, גם מהגירה קבועה ומסיבית של צעירים פלסטינים לחוץ לארץ, לעומת הגירה בשיעור נמוך ביותר של צעירים יהודים ישראלים לחוץ לארץ, שיעור המוגדר כאחד הנמוכים בכל מדינות ה OECD.

 

הדמוגרף יעקב פייטלסון, מחברו של המחקר "מגמות דמוגרפיות בארץ ישראל (2007-1800), הוסיף לפני כשנתיים עדכון למחקרו, אותו פרסם בכתב העת של המכון לאסטרטגיה ציונית, ובו קבע כי:

 

הירידה הנמשכת בילודה הערבית, הגירה של צעירים ערבים לחו"ל, התבגרות והזדקנות האוכלוסייה הערבית שתביא לגידול בתמותה הטבעית במרוצת הזמן, יביאו לכך שהגידול השנתי של האוכלוסייה הערבית ילך ויפחת גם בשנים הבאות. כתוצאה מכך שיעור הערבים בכלל האוכלוסייה בארץ ישראל עשוי לרדת באופן דרסטי החל משנת 2030.

המדיניות הדמוגרפית של עידוד העלייה היהודית והחזרת מהגרים ישראלים לישראל יחד עם שיפור מתמיד ברמת ואיכות החיים בארץ, וכמו כן הירידה בריבוי הטבעי המתרחשת אצל הערבים והמשך הגירתם מן הארץ, עשויים להביא לגידול נוסף בשיעור היהודים בכלל האוכלוסייה בארץ ישראל.

 

החוקר גיא בכור שרטט על פי ממצאיו הדמוגרפיים של פייטלסון את עקומות הילודה הפלסטינית והישראלית בגרף שסותר באופן מוחלט את "דאגותיה של ישראל", כפי שהן מובאות ב'ידיעות אחרונות': העקומה הפלסטינית צונחת מלמעלה, ולעומתה העקומה הישראלית מטפסת מלמטה אל נקודת החציה הצפויה בימים אלו ממש – של הילודה הערבית מטה ושל הילודה היהודית מעלה.

 

כאן המקום להמליץ למר גייטס ול'ידיעות אחרונות' להעיף מבט במאמר הזה, שהתפרסם רק בשבועות האחרונים בכתב העת הנחשב Foreign Policy, ולקרוא איך הוא הופך את אזהרותיו חסרות הבסיס של גייטס, שפורסמו כמות שהן בעיתון, לבלתי מדויקות בלשון המעטה, וגם לתהות איך תיתכן בורות שכזו דווקא בדרגים גבוהים שכאלה.    

 

המסקנה נוגעת הן לתקשורת הממהרת לצטט, והן לקוראים הממהרים להיבהל: תמיד כדאי להטיל ספק, גם לפני שכותבים בעיתון וגם אחרי שקוראים בעיתון. תוארו הרם של אדם או ניסיונו המקצועי המרשים, לעולם אינם ערובה לאמיתות אבחנותיו.   

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות
  1. קשקוש! קודם כל יעקב פייטלסון אינו דמוגרף מוסמך. אני מציע לכם לקרוא את הנתונים של דמוגרפים אמיתיים כגון פרופ' סופר ופרופ' דלה פרגולה!
    הרי פייטלסון וחבריו מתסכמים על הבלוף שכביכול יש במליון או מליון וחצי ערבים יותר במרשם האוכלוסין באיו"ש לעומת מספרם המדוייק. בבקשה להסתמך על חומרים מקצועיים יותר

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות