ספר האגדה, גרסת 'ידיעות אחרונות'

העיתון מציג תמונת מנהיג הזוכה לתמיכת הציבור הפלסטיני ורשות פלסטינית חזקה ואיתנה. על מה היא מבוססת? כלום ושום דבר

ביקור מחמוד עבאס בג'נין בשבוע שעבר. צילום: נאסר אישתייה/פלאש90

בשבוע שעבר, לאחר מבצע 'בית וגן' בג'נין, יצא יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (הידוע גם בכינויו אבו-מאזן) לביקור היסטורי בעיר. הביקור הוכר כ"היסטורי" מכיוון שהראיס לא ביקר בעיר מזה למעלה מעשור, והוא אף הסתובב ב"מחנה הפליטים" בעיר, דבר שלא עשה אף זמן רב יותר. בביקורו, כצפוי, הוא גינה את ישראל, הזהיר את חמאס, והילל את המאבק הפלסטיני לעיני הקהל שבא לראותו.

הדיווחים ברוב כלי התקשורת הציגו את הביקור כדוגמה למאבקו של עבאס להציל את מעט המשילות שנותרה ברשות, ולחזק את האמון הדועך בשלטונו. ב'ידיעות אחרונות', לעומת זאת, הוצג הביקור כאבן דרך המייצגת את ניצחונו של עבאס בדעת הקהל הפלסטינית, לאחר שהתמיכה בו הגיעה לשיא של כל הזמנים.

וכך פותחת הכתבה מאת עינב חלבי (שהופיעה, בגרסה שונה במעט, גם ב- Ynet):

 אין ספק שהצעד שעשה אתמול מחמוד עבאס… בביקורו בלב מחנה הפליטים ג'נין מסמן לו בחזרה טריטוריה חשובה.

"אין ספק"! והיא ממשיכה:

היום ברשות הפלסטינית נושמים לרווחה ומרגישים ששוב החזירו את האמון שאבד בדרך לתושבי הגדה.

כלומר, רמת האמון ברשות גבוהה, והיעדר האמון הוא נחלת העבר. חלבי גם כותבת זאת במפורש:

אנשים רבים יצאן לקדם את פניו של אבו-מאזן חרף היחס העוין בקרב תושבי ג'נין כלפיו וכלפי הרשות הפלסטינית בעבר.

ההדגשה שלנו. חלבי מסכמת:

אותו שינוי חיובי ביחס התושבים לרשות הוא תוצאה של מבצע מנגנוני הביטחון הפלסטיניים… כשאבו מאזן התחיל להרגיש שמושכים ממנו את השליטה הוא פעל בזמן כדי להחזיר את האמון.

אכן מזל גדול שהראיס "פעל בזמן", אחרת מי יודע היכן היינו היום. ובכל זאת, הקורא עלול לשאול את עצמו על מה מתבסס התיאור של חלבי. היא הרי איננה מספקת כל ראיה לאותו "שינוי חיובי ביחס התושבים", בעוד שישנן ראיות למכביר לכך שהמצב הוא בדיוק הפוך.

למעשה, סקר שפרסם המרכז הפלסטיני למחקרי מדיניות ודעת קהל – כשבועיים בלבד לפני ביקור עבאס בג'נין! – העלה כי הפופולריות של עבאס בקרב נתיניו ממשיכה לצנוח, וכי 80 אחוזים מהפלסטינים מעוניינים שיתפטר מתפקידו. יתר על כן, מחצית מהנשאלים אמרו שהאינטרס הפלסטיני מחייב את פירוק הרשות הפלסטינית.

למען הסר ספק, התוצאה הזו עקבית לאורך סקרים שפורסמו בעבר, ומדווחים גם הם על כמחצית מהציבור הפלסטיני המעוניין בפירוק הרש"פ, ועל רוב מוחץ ממנו מעוניין לראות את מחמוד עבאס מסתלק מחייו.

אילו ראיות מספקת עינב חלבי לכך שמגמות אלה הן נחלת העבר? לא יותר מאשר האנקדוטה על ההמונים שיצאו לראות את עבאס נואם בג'נין. וגם שם, רבים מהם הפריעו לו ושרו בשבחי הג'יהאד האסלאמי.

על האנקדוטה הזאת, עינב חלבי לא מספרת לקוראי 'ידיעות'. במקום זאת היא מספקת להם אשליות על הרש"פ שחיזקה את המשילות ועל המנהיג מחמוד עבאס שרמת האמון בו גדולה מתמיד.

פנינו לעינב חלבי והצגנו לה את העובדות. היא ענתה לנו:

הדברים נכתבו בהמשך לשיחותיי עם מקורותיי במוקטעה. באותו ביקור אליו התייחסתי היו שירי הלל לחטיבת ג'נין שכוללת את כל הפלגים החמושים. הרש"פ ניהלה מו"מ עם אותה חטיבה ששולטת במחנה ג'נין על מנת לבקר שם. רק אתמול [כלומר ב-17.7, ש.ב.מ] דיווחנו על כך שחטיבת ג'נין יצאה להפגנה כנד מדיניות המעצרים שהרש"פ נוקטת בה לאחר שהבטיחה לחטיבה שכל החמושים ישוחררו לפני ביקור אבו מאזן. הביקור היה היסטורי ותחושת המשילות שעליה דיווחתי מתייחסת לאותו אירוע ספציפי והגיע לאחר תחקיר ושיחות עומק עם הגורמים הרלוונטיים. לגבי אותם סקרים שלדברייך מראים על 80% מהפלסטינים מעוניינים שעבאס יתפטר – לפי הסקר האחרון המהימן שפורסם המספר הנכון הוא 6% בלבד ועל זה דיווחנו בכתבה נפרדת.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות