אינטלקטואל ובור בכפיפה אחת

מאיר שלו מוכיח שגם אינטלקטואל יכול להיות בור. הבוז והזלזול שהוא רוחש כלפי הציבור הדתי בארץ גורמים לו לפלוט שטויות שאף עיתונאי או פובליציסט מתחיל לא היה מעז לכתוב או לומר. כך למשל כתב לפני כשנה כי "לימין הדתי יש נטייה מתמשכת לנכס לו תהילות מהעבר" ושאל בהתנשאות תוך הפגנת בורות היסטורית "מה לבני עקיבא ולשיירת הל"ה?" (את התשובה ניתן לקרא כאן).

לפני יומיים (1.8.11) התראיין שלו בתוכנית "העולם הבוקר" המשודרת בערוץ 2. שלו, אשר הביע בראיון את תמיכתו במחאת הדיור, תלה את הבעיות הכלכליות של ישראל בבניה בשטחים. המנחה אברי גלעד שאל בתגובה האם אינו חושב שדווקא עדיף להפוך את המחאה לבין-סקטוריאלית ולהוסיף לתוכה את הציבור הדתי לאומי?

תשובתו של שלו לא איחרה לבוא:

הציבור הדתי לאומי מיד הבין שהוא לא מעוניין בחבירה הזאת, הם לא נמצאים שם.

מתי שמעתם באחרונה את הציבור הדתי לאומי בכלל עוסק בנושאי רווחה ודמות החברה?

בתוכם יש דברים שאנחנו צריכים ללמוד מהם בכל מה שנוגע לגמילות חסדים, עזרה הדדית, חינוך וכו', אבל כעניין של המדינה כולה? זה לא הדברים שמטרידים אותם.

באיזה עולם חי מאיר שלו כשהוא קובע בנחרצות כי בחברה הדתית לאומית אין שום התייחסות לנושאי רווחה ודמות החברה?

שלו אינו הראשון. גם העיתונאי אביעד קליינברג מ"ידיעות אחרונות" שאל בעבר שאלה זהה. "פרספקטיבה" החליטה ליידע את קליינברגעל מספר רב של רבנים בהם הרב יעקב אריאל, רבני צהר, הרב שלמה אבינר, והרב הספרדי הראשי לשעבר הרב בקשי דורון, העוסקים ומתבטאים בנושאי צדק חברתי בחיי היום יום שלהם.

בנוסף לרשימת הרבנים ראוי להזכיר את ארגון "במעגלי צדק" שהוקם במטרה לשנות את המצב החברתי במדינה. את הארגון הקימו דווקא צעירים דתיים לאומיים מתוך תפיסה האומרת כי "לתורת ישראל ולציבור הציוני דתי, יש נקודת מבט ומטען ייחודי בעלי חשיבות רבה לדיון סביב גיבוש המדיניות החברתית כלכלית… יש לעסוק גם בעקרונות היסוד החברתיים, המדיניות והצדק, ולא רק בטוב הלב, החסד והצדקה".

לו מאיר שלו היה עושה בירור רציני הוא היה מגלה כי בנוסף לכך שישנם רבנים, בתי מדרש וארגונים רבים העוסקים בצדק חברתי ובתרומה לבניית חברה צודקת. ישנם אפילו דתיים שבחרו לתמוך במחאת האוהלים ממש כפי שהוא עשה.

אבל לא רק מחאת הדיור – הרב יעקב אריאל, הרב אהרן ליכטנשטיין ,הרב חיים דרוקמן והרב דב ליאור שנחשבים לרבנים החשובים ביותר בציונות הדתית פרסמו אתמול מכתב התומך במאבק הרופאים המתמחים והקורא לראש הממשלה לשנות את דפוסי עבודתם.

מאיר שלו יכול היה לשאול מדוע הדתיים מצטרפים באחוזים נמוכים למחאת האוהלים – שאלה לגיטימית עליה יש תשובות שונות. אבל במקום זה הוא קבע כי הציבור הדתי לאומי פשוט לא עוסק בנושאי רווחה ודמות החברה, וענייני המדינה אינם מטרידים אותם. לאור הנתונים אותם יכול היה למצוא בחיפוש גוגל פשוט, קשה להבין מה מניע את שלו לזרוק לחלל האוויר אמירות נטולות בסיס שמכפישות ציבור שלם.

אופנהיימר מצטרף לחגיגה

כותב נוסף שמרשה לעצמו לקבוע עובדות חסרות שחר הוא מזכ"ל שלום עכשיו, יריב אופנהיימר. בטור שפורסם באתר nrg  ("לאן נעלם הימין?", 2.8.11), כתב אופנהיימר:

לא במקרה אנשי ההתנחלויות הדירו רגליהם מההפגנות במסגרת מחאת הדיור, לא במקרה לא הוקם מאהל מחאה בעפרה, בית אל או יצהר.

אופנהיימר רק מביך את עצמו. גם במקרה הזה יכול היה לבדוק בגוגל שמחאת הדיור הגיעה לאריאל וגם לתקוע, שמתנחלים הקימו אוהל מחאה מחוץ לשכם, ושמאות מהם מצטרפים למחאת הדיור בעקבות קריאת ראש מועצת יש"ע להצטרף למחאה.

אבל קל יותר לקחת מאבק שמתיימר לפחות להיות חוצה מגזרים, ולנצל אותו לטובת אג'נדה פוליטית.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות