'הארץ': "ישראל לא עשתה דבר להציע חיים נורמליים לעזה. רק מיררה את חייהם"

'הארץ' מבקר את ישראל שלא נתנה לעזתים כל אפשרות אחרת. כהרגלו מעוות העיתון את ההיסטוריה. ישראל הציעה לעזה כל טוב, חמאס דחה הכל ברגל גסה

רקטות משוגרות מליבה של עזה לעבר ישראל. צילום: עטייה מוחמד, פלאש90

את מאמרה ב'הארץ' על מאורעות שבת השחורה בשביעי לאוקטובר, פותחת חנין מג'אדלה במילים חזקות ונכונות:

לא צריך להיות גנדי או נפש גדולה ואצילה במיוחד כדי להזדעזע מתמונות הטבח והזוועות בדרום.

למרבה הצער, כהרגלה, בשאר המאמר היא משקרת ומציגה תמונה מעוותת של המציאות והתנאים שהובילו לשבת השחורה. כמובן, בעיניה "הכיבוש הוא שורש כל רע" ו"הסגר הלא אנושי, האלים והברוטלי" הוא זה שיוצר את המוטיבציה אצל הפלסטינים להפוך לחיות אדם ולתמוך במעשי טבח מפלצתיים.

לרגע אחד אין היא מעלה על דעתה שמא מאורעות אותה שבת דווקא הוכיחו באופן נחרץ את הצורך בהטלת המגבלות על הרצועה, ומה קורה כשאמצעי הביטחון הישראלים קורסים.

מותר למג'אדלה לשגות באשליות, אך כשהיא טוענת שישראל מעולם לא הותירה לעזה כל אפשרות אחרת – היא פשוט ממחזרת שקר שהעיתון שלה מפיץ במשך שנים. כך טוענת מג'אדלה:

קטונתי מלהציע פתרון, אבל ישראל לא רק שלא עשתה שום דבר כדי להציע אופק של חיים נורמליים לתושבי עזה החיים תחת הסגר הצבאי שלה, להיפך. היא עשתה כל מה שבא לה וכל מה שהיא יכולה כדי למרר את חייהם.

האמנם ישראל מעולם לא הציעה לתושבי עזה אופק של חיים אחרים? התשובה היא לא רבתי. באוגוסט 2005 ביצעה ישראל את תכנית ההתנתקות, במסגרתה היא עקרה את אזרחיה והסיגה את כוחות צה"ל מרצועת עזה. הגם שהתכנית הוכרזה ויושמה באופן חד-צדדי, לאחריה ישראל והרשות הפלסטינית הגיעו ביניהן להסכמות בנוגע לענייני הרצועה.

בנובמבר 2005, מדינת ישראל והרשות הפלסטינית חתמו על 'הסכם המעברים', שכלל לראשונה ויתור ישראלי על השליטה המלאה במעטפת החיצונית של רצועת עזה, והגבלת שליטת ישראל במעברי הגבול וחופש הפעולה שלה בסגירתם ופתיחתם; הסדרים של מעבר שיירות פלסטיניות בין הגדה והרצועה; התחייבות להקמת נמל ימי ברצועה, ולהמשך הדיונים להקמת שדה תעופה שם.

יישום ההסכם נתקל בקשיים בעקבות ניצחון חמאס (שאינו מכיר בישראל, וממילא גם לא בהסכמים שנחתמו עימה) בבחירות לפרלמנט הפלסטיני בינואר 2006; ועקב גל חטיפות של אזרחים זרים (שהיו אמורים להפעיל את המעברים במקום ישראל) ברצועה וניסיונות בלתי פוסקים לפרוץ את המעברים בכוח. לבסוף, כל תקווה ליישומו קרסה לאחר השתלטות חמאס על הרצועה ביוני 2007. אז הוטל הסגר על רצועת עזה, שכלל הגבלות על תנועת אנשים וטובין ממנה ואליה.

בהקשר זה עלו ההצעות מקרב הקהילייה הבינלאומית לחמאס – בין אם הן באו מטעם הקוורטט או כיוזמה אמריקנית – להתחייב להפסקת האלימות ולהכיר בישראל ובהסכמים שנחתמו עימה, בתמורה לסיום הסגר. הצעות אלו נחו על השולחן במשך שנים על גבי שנים, ושליטיה החמאסניקים של עזה סירבו להן בעקביות.

לשווא תחפשו בין כתביה של חנין מג'אדלה – או למעשה, בכל מאמר וכתבה שנכתבו ב'הארץ' ב-15 השנים האחרונות – ביקורת על הסרבנות של חמאס, שדחה ברגל גסה את ההצעה לאפשר חיים טובים יותר לתושבי עזה והעדיף להטביע את האזור כולו בנהרות של דם וייאוש.

מבחינתם, הביקורת תמיד תוטל על כתפיה של ישראל, שצריכה לדאוג לפלסטינים יותר מהמנהיגים הפלסטינים עצמם. גם למעלה מאלף הרוגים ישראלים לא יערערו על העיקרון המקודש הזה.

למאמר זה התפרסמו 4 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות
  1. עיתון הארץ זה עיתון אנטישמי אף אחד מהעולם לא רוצה אותם וגם אנחנו לא אז שבו בשקט

  2. אתם עיתון אנטישמי מובהק זה מה שיש לכם להגיד בעת הזאת? האחים שלהם שכביכול דואגים להם המצרים הירדנים ועוד לא מוכנים לקבל אותם מי אתם בכלל אנטישמי הארץ????

  3. Oct 3, 2023, Haaretz had racist PLO's Elias Zananiri slurring Israel with terminology, which Haaretz reserves only for non-Arabs. The papers' trend to demonize those fearing racist, fascist anti-Jewish terror, wave of Arab supremacy/ Arabization and radical Islamist bigotry.

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות