"הציונים אשמים בקורונה"

סקירה מדהימה ומייאשת של הטענות בעולם כולו, לפיהן היהודים/הציונים אשמים בקורונה. ההיסטוריה מעידה שדבר אינו חדש. היהודים אותם יהודים והאנטישמיות אותה אנטישמיות

מאת ריקי הולנדר

במשך מאות שנים, לעלילות דם ותיאוריות קונספירציה היה תפקיד טראגי בהיסטוריה היהודית. הן הציתו פוגרומים והובילו למעשי התעללות ורצח של אינספור יהודים. לעלילות הדם היו גרסאות רבות של אותו מוטיב: היהודים ככלל – או, בזמנים המודרניים, המדינה היהודית – קושרים על מנת להרוג, להרוס ולפגוע בלא-יהודים למטרות דתיות או לצורך רווח כספי ועוצמה.

גם עלילות הדם מימי-הביניים שהאשימו את היהודים ברצח נערים נוצרים לטקסי חג הפסח, וגם תיאוריות הקונספירציה המודרניות נובעות מתפיסה פרימיטיבית הרואה ביהודים סוכנים של השטן. עם בוא חג הפסח בזמן שהעולם נשטף במגפת הקורונה, אנחנו יכולים לצפות לעוד מאותו הדבר.

עלילת הדם

עלילות הדם של ימי הביניים החלו באנגליה בשנת 1144 לאחר מה שנראה כרצח של נער צעיר, שוליית בורסקאי בשם ויליאם מנורוויץ'. האשמה ברצח הוטלה על יהודי העיירה – סופר כי ויליאם, שהוכרז כקדוש, נרצח כקרבן חג הפסח, והקהילה היהודית הצליחה לשחד את אנשי הרשויות בכדי שיעלימו עין מהפשע.

 לאורך השנים שלאחר מכן, עלילות דומות הוטחו ביהודי אנגליה. כאשר נער נעדר או נמצא ללא רוח חיים, המשפחה והשכנים טענו כי יהודי העיירה הקריבו אותו לצורך טקסיהם הדתיים. האשמות אלה התבססו על מיתוסים שקריים לפיהם הלכות חג הפסח דורשות שימוש בדם של צעירים נוצרים. עלילות אלה, שתודלקו על ידי דעות קדומות ושנאת יהודים, התפשטו במהירות ברחבי אירופה.

בשנת 1171, הקהילה היהודית בבלואה, צרפת, נידונה כולה למוות בשריפה, כתוצאה מעלילת דם. באנגליה, עלילת הדם קיבלה אישור רשמי מהשלטונות. כשנמצאה גופת נער צעיר ב-1255 בבאר השייכת ליהודי בלינקולן, אשמת הרצח הוטלה על כלל יהודי המקום. נטען כי הם עינו ורצחו את הנער כדי ללעוג לצליבתו של ישו הנוצרי. הקרבן הוכתר לקדוש ועשרות יהודים נאסרו. רבים מהם נידונו למוות, באישור מלך אנגליה שאגב כך החרים את רכושם.

עלילת הדם נעשתה מכשיר נוח בידי האנטישמים להחרבת קהילות יהודיות והחרמת הרכוש של יהודים שהוצאו להורג. היא תמיד עובדת בהתאם לאותו דפוס פעולה.

בשנת 1475, שונאי יהודים שהוסתו על ידי הבישופ מטרנט עינו את היהודים שחיו בעיר האיטלקית במשך כמה שבועות, עד שהצליחו להוציא מהם ווידוי אודות טקסי הפסח האפלים בהם נרצח ילד בשם סיימון. למרות שלאחר מכן התברר כי היהודים היו חפים מפשע, והרצח יוחס לנוצרים שהיו מעוניינים להחרים את רכוש היהודים, סיימון והבישופ הוכרזו כקדושים, מה שלמעשה הנציח את עלילת הדם.

ב-1840, עלילת הדם מימי הביניים הגיעה למזרח התיכון, כשנזיר קפוצ'יני בשם האב תומס ומשרתו המוסלמי איברהים עמארה נעלמו בדמשק. למרות שהראיות הצביעו על אשמים אחרים, יהודי דמשק הואשמו ברצח הנזיר ומשרתו על מנת להשתמש בדמם לטקסי הפסח. תשעה יהודים נתפסו ועונו על מנת להוציא מהם וידוי. משפט הראווה נוהל בידי הקונסול הצרפתי, שהיה אנטישמי ידוע ומושחת. למרות מחאות שהקימו יהודי המערב, העיתונות המקומית קיבלה את העלילה כעובדה מוגמרת.

ב-2011, עלילת הדם הרימה את ראשה המכוער בקייב שבאוקראינה. יהודי בשם מנחם מנדל בייליס הואשם על לא עוול בכפו ברצח אנדריי יושצ'ינסקי בן ה-12 לצורך טקסים יהודיים מסורתיים. בהלוויה, קבוצות של אנטישמים קראו לבצע פוגרומים ביהודים כדי לנקום את מות הילד ולהשיב ליהודים הברברים כגמולם. למרות שחקירת המשטרה הצביעה על כנופיה של לא-יהודים כאשמים בפשע, התובע האנטישמי והשלטונות האשימו את בייליס ברצח. היו מי שהגנו על בייליס והוא זוכה בסופו של דבר, אולם המשפט חשף את הכמות הרבה של "נאורים" שהיו מוכנים להאמין לעלילה נגד היהודים בקלות רבה כל כך.

ב-2003, ערוץ הטלוויזיה של חיזבאללה שידר סדרה בשם "גולה" שחשפה את "ההיסטוריה הפושעת של הציונות", ותיארה את הרצח המסורתי של ילד נוצרי בידי יהודים שהשתמשו בדמו לאפיית מצות.

סרט דוקומנטרי ביוטיוב בשם "הטקס היהודי-קבלי של רצח ילדים לאורך ההיסטוריה", שותף על ידי קבוצת פייסבוק בשם "החרימו את ישראל ותמכו ב-BDS". עדיין ניתן למצוא את הסרט ברחבי האינטרנט, כשהוא משותף בידי נאו-נאצים, אנטי-ציונים ושאר שונאי יהודים.

מיפתאח, ארגון פלסטיני שבראשו עומדת חנאן עשראווי, פרסם ב-2013 באתר שלו מאמר של העיתונאי הפלסטיני נאוואף אל-זארו. המאמר ביקר את הנשיא אובמה שקיים סדר פסח בבית הלבן, והציג את עלילת הדם כעובדה ידועה:

האם הנשיא אובמה יודע את האמת אודות הקשר שבין 'פסח' ו'דם נוצרי', לדוגמא!? או שבין 'פסח' ו'ריקודי דם יהודיים'!? או שאולי זה עניין של ריצוי המועצה היהודית או של פיצוי על ההכרזות על 'פתרון שתי המדינות'…!?

לאחר שמיפתאח הגיבו באמצעות גינוי מה שהם קראו לו "קמפיין הכפשות" נגד הארגון – ותקפו את הבלוגר היהודי שחשף את העלילה שלהם – הם הורידו לבסוף את המאמר מהרשת.

 לעתים, עלילת הדם משתנה על מנת לפגוע בציונים ובמדינה היהודית כמייצגת של היהודים והדת היהודית. רק בפסח האחרון, הברונית ג'ני טון, פוליטיקאית בריטית הידועה לשמצה בשל הרטוריקה האנטישמית שלה, הזכירה את עלילת הדם בפוסט בפייסבוק: "הצבא פצע 27 פלסטינים, כולל תינוק רך, בשכם." לזה היא נתנה את הכותרת: "כל זה כדי לחגוג את פסח?"

במידה שונה במקצת, עלילת הדם חיה גם בהאשמה לפיה היהודים/הציונים קוצרים את איבריהם של פלסטינים חסרי ישע. היא הפכה לסימן היכר של התעמולה האנטי-יהודית בעולם הערבי ובחוגים אנטי-ציוניים.

תיאוריות קונספירציה

צורה אחרת של עלילת דם היא האשמת היהודים ביצירת מגיפות ושפל כלכלי או הפקת רווח מהם. במהלך "המוות השחור", מגיפה שהרגה למעלה משליש מאוכלוסיית אירופה באמצע המאה ה-14, יהודים נתפסו כסוכני השטן הפועלים להרס העולם הנוצרי. הם הואשמו ביצירת המחלה באמצעות הרעלת בארות- ועונו עד שהם התוודו בפשעים מחרידים.

רבים מהיהודים ששרדו את המוות השחור נטבחו בפוגרומים שפרצו כתוצאה מהעלילה. למעלה ממאתיים קהילות יהודיות בשוויצריה וגרמניה נחרבו, יהודיהן נשרפו חיים ונטבחו ורכושם נבזז.

עלילה זו, כמו עלילות דם אחרות, הייתה כלי התעמולה שסיפק לשונאי יהודים הצדקה לשנאתם ולפעולותיהם.

עלילות הקורונה

גם מגפת וירוס הקורונה השוטפת את העולם הפכה למקור לעלילות חדשות נגד יהודים. אלה באות בעיקר, אולם לא בלבד, מהמעגלים האנטישמיים הרגילים.

בחודש שעבר, הפרשן הפוליטי העיראקי מוחמד סאדק אל-האשמי הכריז בערוץ העיראקי אל-איאם שוירוס הקורונה הוא "מזימה אמריקאית ויהודית לצמצם את אוכלוסיית העולם". הוא ביסס זאת על מם אינטרנטי כוזב שטען כי מותחן בדיוני מ-1981, שנכתב בידי הסופר האמריקני דן קונץ, חזה את ההתפרצות הנוכחית. הפרשן העיראקי עיוות את המם לעלילה אודות אמריקה הנשלטת בידי היהודים שפיתחה את הווירוס כדי לחסל חלק ניכר מהאנושות. הוא טען שהיהודים השתלטו על אמריקה, לאחר שהרגו את רוב אוכלוסייתה המקורית לפני 1948, ויש להם "מונופול על המעבדות המפתחות נשק ביולוגי וגרעיני."

באיראן, טענות דומות פורסמו על ידי "מומחים". ארגון MEMRI מתעד דיון בטלוויזיה האיראנית בו נטען כי הווירוס הופק על ידי מעבדה אמריקנית העוסקת בטרור ביולוגי, כדי לפגוע בקבוצות אתניות מסוימות. ד"ר עלי קאראמי, שהוצג כ"מרצה לרפואה", הכריז כי "במשטר הציוני, הם עובדים על סוכני טרור ביולוגי שמשפיעים רק על קבוצה אתנית אחת – הפלסטינים". הוא גם התעקש שאמריקנים וישראלים מיפו את הגנום של האיראנים, תוך הפרת אמנות בינלאומיות, כדי לייצג "כלי נשק אתניים" הגורמים לשיעורי תמותה גבוהים יותר "בקרב גזעים מסוימים".

אפשר לצחוק על האבסורדיות של הטענות, אבל גודל האבסורד תואם באופן ישיר את מידת השנאה של המעלילים נגד היהודים.

פוליטיקאי תורכי, פאתיח ארבאקאן, הכריז בנאום שייתכן והציונות עומדת מאחורי וירוס הקורונה, שהווירוס "משרת את מטרות הציונות להפחתת מספר האנשים" וש"הציונות היא בקטריה בת חמשת-אלפים שנה שהולידה את הסבל של האנשים".

בנוסף, תחנת הטלוויזיה של הנשיא ארדואן הציגה "מומחה לביטחון וטרור" שהציג עלילה אנטישמית דומה:

יהודים וציונים ארגנו והינדסו את וירוס הקורונה כנשק ביולוגי, ממש כמו שפעת העופות והקדחת הדימומית. הם רוצים לעצב את העולם, להשתלט על מדינות ולסרס את אוכלוסיית העולם.

פוסט שפורסם בדף פייסבוק של התקשורת הפקיסטנית טען כי ישראל לא נפגעה מהקורונה והיא למעשה הינדסה את הווירוס, יש לה תרופה אך היא מסתירה אותה משאר העולם:

"נוכחותו של וירוס הקורונה ואמצעי בטיחות לבלימתו נראים במדינות ברחבי העולם. רק בישראל אין חולים בווירוס או מאמצים כלשהם נגדו. לכן זה לא יהיה שגוי לומר שהווירוס הזה נוצר על ידי ישראל ושהתרופה לו גם כן זמינה בישראל. מה דעתכם?"

למרות שכמה מהמגיבים לפוסט ציינו שהמידע המוצג בו שגוי, אחרים האשימו את ישראל בהפצת הווירוס. מאמר ב-AFP תיעד והפריך את הפוסט הזה ונוספים כמותו.

חוג מעלילי הקורונה כולל נאו-נאצים כמו  גם אנטי-ציונים מהעולם המוסלמי. קחו לדוגמא את הגזען הלבן דייוויד דיוק. כשהוא עסק באפשרות שהנשיא טראמפ נדבק בקורונה מהעוזר היהודי של נשיא ברזיל, הוא צייץ: האם ישראל והאליטה הציונית הגלובלית שוב נוקטים בתכסיסים הישנים שלהם?

הציוץ מקשר לפודקאסט של דיוק בו הוא מרחיב את העלילה, ואומר כי ישנה "אפשרות" ש"ציונים יהודים, ציונים רדיקליים, אליטות יהודיות רדיקליות" או "הממשלה הישראלית" ניסו "באופן מודע להיפטר מטראמפ". דיוק מספק את כל הפרטים הדמיוניים אודות האופן בו היהודים קשרו קשר.

גרסאות אחרות של עלילת הדם כוללות את הטענה שישראל מבחינה בין יהודים ללא-יהודים בטיפול בקורונה. למשל הפרופסור למדע המדינה מאוניברסיטת מדינת קליפורניה, תומך ה-BDS אסאד אבו קליל, צייץ ש"יהיו נהלים רפואיים שונים" לחולי הקורונה, בהתאם לשאלה האם החולה הוא יהודי או לא, כשלא-יהודים ייזרקו ל"בתי כלא המוניים".

פעיל ה-BDS הדרום-אפריקני רוני קסריל טען כי:

ישראל… מספקת את ההוראות לקורונה בעברית בלבד, ומתעלמת משפתם של 20% מהפלסטינים החיים בתוך המדינה הציונית. השלכות הסגר על עזה והכיבוש הצבאי של הגדה המערבית, היכן שציוד רפואי נשמר במחסור מכוון, הן מחרידות.

רבות מהעלילות הנוכחיות נמצאות בביבי השופכין של האינטרנט – באתרים האישיים או בדפי המדיה החברתית של שונאי יהודים ידועים. הליגה נגד השמצה תיעדה כמה מהמקרים.

אולם לא כל המקרים מגיעים מהמעגלים האנטישמיים המוכרים. למשל, ציוץ זה המציג יהודים הזוממים להרוויח כסף מהסבל הנגרם על ידי הווירוס, הגיע ממקור בלתי צפוי – השחקנית רוזנה ארקט:

לפי הציוץ, ישראל ידעה על הווירוס ועבדה על חיסון בשבילו הרבה לפני ההתפרצות, ובנוסף המדינה היהודית זממה ביחד עם משקיע יהודי מוביל לשמור על כך בסוד עד שהם יוכלו להשיג את מירב הרווח, ללא יחס לסבלם של אחרים. זהו דימוי היהודי החמדן, לפיו העניין היהודי בכסף ורווח עומד מעל כל שיקול אחר, במיוחד אם מדובר בחייהם של לא-יהודים. זה היה ציוץ של אדם טיפש ובור המושפע בקלות מעלילות אנטישמיות – ארקט לא הייתה מודעת לכך שהמחלה שהתפרצה לאחרונה היא אחת ממינים רבים של "וירוסי קורונה", שישראל חקרה חיסון לסוג אחר של קורונה ועכשיו מנסה להתאים אותו כדי להתמודד עם האיום החדש.

לאחר שהציוץ עורר סערה והוקע כעלילת דם, ארקט מחקה אותו והתנצלה. היא מחתה על הטענות ואמרה כי אימה היא יהודייה, בעלה זכה לכבוד מידי מוזיאון השואה ושהיא לא באמת אנטישמית.

האירועים הנוכחיים מראים לנו שעלילות דם ממשיכות להתפשט בזמנים של פורענות, ושלא משנה עד כמה הן אבסורדיות ומה המקור להן, אנו חייבים להתמודד ולהפריך אותן. משום שעדיין יש להן הכוח להשפיע על אנשים.

תרגם מאנגלית: שלומי בן מאיר

למאמר זה התפרסמו 3 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות
  1. לצערנו ולבושתנו גם בארץ יש עלילות דם כנגד יהודים. בזמנו כשנמצאו שני ערבים שנרצחו יצא יוסי שריד בהאשמות נגד מתנחלים, כשהתברר מי הרוצחים הוא אפילו לא התנצל. ברצח הנורא בדומא יצא הנשיא בהכרזה בני עמי בחרו בטרור עוד לפני חקירה, למרות העינויים לפחות למיטב ידיעתי לא הוכח שזה יהודים. אגב הטכניקה של שריפת בתים בכפר מוכרת היטב. וכך עוד במספר מקרים שלא מצאו את האשמים כאשר כוחות הביטחון יודעים את האמת אבל שותקים (כדוגמא בשריפת השטיח במסגד בטובא זנגריה.

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות