מעגל הקסמים הבועתי

אביעד קליינברג מ"ידיעות" מתקשה למצוא רבנים "טובים". החלטנו לעזור לו.

מעגל הקסמים הבועתי (22.6.11)

אפליה וגזענות הם חילול ה'. הרב שרלו

אביעד קליינברג מוחה בטור שפרסם ב"ידיעות אחרונות" על היעדרו של המוסר הרבני ("משמעות נלווית חיובית" 21.6.11). קליינברג קובל על כך שבחו"ל לתואר "רב" ישנה משמעות חיובית מכיוון שהרבנים מעבר לים עוסקים בשאלות מוסר חברתיות ולא רק בענייני דת. בארץ, המצב לטענת קליינברג הפוך לחלוטין:

מתי בפעם האחרונה נתקלתם במנהיג רוחני יהודי מן הזרם המרכזי, ששאלות שבין אדם לחברו מעניינות אותו, שמשמיע קול אמיץ בענייני מוסר, שקורא לעשות למען הכלל מחוץ לאוהלה המקודש של התורה?

הכתב טוען שלא שמע מעודו על רבנים העוסקים בשאלות מוסר או יוצאים באמירה חברתית מחוץ לאוהלה של תורה. כנראה שקליינברג לא חי בארץ בשנים האחרונות או טמן את ראשו עמוק עמוק בחול. החלטנו להשיב לשאלתו מתי בפעם האחרונה נתקלנו במנהיג כזה. ותשובתנו היא – ממש לא מזמן.

דוגמא ראשונה היא הרב יובל שרלו, רב מרכזי בציונות הדתית שהתבטא לא פעם בנושאים חברתיים שנויים במחלוקת. הרב שרלו פרסם בעבר מאמר התומך בברית זוגיות ובהסדרת הנישואים האזרחיים במדינה. בנוסף קרא הרב שרלו שלא לשמוע שיעור מרב הנאשם בפלילים ובכך התייחס לסוגית הרב אלון. הרב שרלו הכריז גם כי אפליה וגזענות הם חילול ה'. היריעה קצרה מלפרט את פועלו ואמירותיו החברתיות של הרב שרלו, בהם עיסוק בשמירה על כדור הארץ, מוסר מלחמה במבצע "עופרת יצוקה" ורבים אחרים. אבל קליינברג שאל, אז ענינו.

הרב שרלו כמובן אינו היחיד. ניקח לדוגמא את בית המדרש למנהיגות חברתית "ממזרח שמש". בית המדרש מוביל תוכנית בשם "רבנות חברתית" בנשיאותו של הראשון לציון, הרב בקשי דורון. בעיקרי התוכנית נכתב:

רבני קהילות יכולים וצריכים להיות מקור השראה בשאלות של צדק חברתי ותיקון עולם, כתובת משמעותית להעצמת מוחלשים, ומובילי שינוי חברתי.

בנוסף, בית המדרש יוזם מוקדי התנדבות של צעירים וסטודנטים ומפתח מנהיגות קהילתית.

יש צורך בכישרון מיוחד כדי להתעלם גם מארגון "צהר", ארגון רבנים מהציונות הדתית ששם לו למטרה לקרב בין חלקי העם השונים. חוץ ממיזמים שונים בתחום הנישואים, רבני צהר פועלים יחד עם ארגונים כמו "במעגלי צדק" ועוסקים בנושא של צדק חברתי. בנוסף רבני צהר כותבים מאמרים ומתבטאים רבות בנושאים חברתיים מגוונים. אחד הנושאים המרכזיים בו פעלו רבני צהר בא לידי ביטוי בהודעתם הפומבית  שלא יחתנו זוגות שיתחתנו באולם ללא תקן, בעקבות אסון ורסאי. כמו כן, רק לאחרונה התגייסו למען מאבק העובדים הסוציאלים.

עוד רב מוביל שהתבטא בנושאים חברתיים ויכול להתווסף לרשימתו של קליינברג הוא הרב יעקב אריאל, רבה הראשי של רמת גן ומי שהיה מועמד מוביל למשרת הרב הראשי לישראל. הרב אריאל אמר כי:

אנחנו בעד צמיחה, בתנאי שכל פרוטה שנלקחת מהתמיכה תועבר מיד לצמיחה […] התעשייה המודרנית מובילה לאבטלה ולכן הממשלה אינה יכולה לסמוך על התעשייה שהיא זו שתביא לצמיחה ולתעסוקה, אלא לדאוג לכך בעצמה, בין היתר על-ידי יצירת מקומות תעסוקה. מאידך אסור לפרוק האחריות מהפרט שצריך אף הוא לשאת בעול בעיקר במתן צדקה חומרית או רוחנית.

הרב שלמה אבינר, רב מוביל בציבור הדתי לאומי, סיכם זאת כך בכנס רבני הציונות הדתית:

התקשורת מבקשת לשמוע את התייחסותי לשאלות הקשורות בארץ-ישראל ובשאלת ההתנתקות, וכך נוצר הרושם שאני ורבנים אחרים איננו נדרשים לבעיות החברתיות הבוערות.

הכנס, אגב, עסק בצדק חברתי.

לפעמים יש צורך במעט צניעות. לא כל עיתונאי יודע הכל על הכל. ישנם אלפי ישראלים המכירים ומוקירים את פועלם של הרבנים והארגונים הנ"ל. העובדה שזה לא מופיע בעיתון לא אומר שזה לא קורה. וזה לא מופיע בעיתון מכיוון שלעיתונאים כמו קליינברג אין מושג שזה קורה. וכך נמשך מעגל הקסמים הבועתי – עיתונאים שחושבים שהם חכמים מביעים את דעתם על נושאים שהם בורים בהם. הישגם היחיד הוא מבוכה עצמית.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות